Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 10:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dumt spørgsmål (måske)? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 01 September 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har måske et lidt tosset spørgsmål, men here it goes. Er det muligt at sætte samme højttallere til to forstærkere (og jeg mener ikke bi-amping, tror jeg!)?

Grunden til det er, at jeg har en aldeles glimrende Atoll IN200, som jeg er meget glad for til min musik-lytning. Men nu går jeg og tumler lidt med at ville udvide til surround. Hvis jeg kunne ovenstående ville jeg nemlig købe en surround-receiver og bruge den til alt film og tv-lyd, mens min Atoll kun blev brugt til stereo (musik) lytning. Alternativet er, at jeg bøvler med by-pass på min Atoll, så den anvendes som effekt til fronterne, mens surround receiver anvendes til de resterende kanaler - men jeg ville gerne kunne undgå dette.

Det jeg kigger efter er vel en eller anden form for splitter.

Mvh

LPN

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen
 
Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1091
Sendt: 01 September 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvis du nu havde et "to delt forstærkersæt", altså en forforstærker og en effektforstærker. Derefter en "add on" surround med center og rear. Sådan et setup kan bruges. Ellers vil en god SS reciver også være sweet......så er det meget nemmeste...så bruge den i "stereo - mode#.

MVh



__________________
NSR/Gianelli - two stroke retro
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman
 
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 01 September 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret overbevist om, at de fleste surround receiver ikke kan nå Atoll's stereo-niveau, derfor jeg vil beholde den til min musik-lytning.

Men dvs. du mener ikke man kan få en form for splitter, som jeg påtænker mig? Hvis det er tilfældet, så må jeg jo ryge ud i en by-pass på Atoll.
Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 01 September 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

lpnielsen skrev:

Jeg har måske et lidt tosset spørgsmål, men here it goes. Er det muligt at sætte samme højttallere til to forstærkere (og jeg mener ikke bi-amping, tror jeg!)?

Du må aldrig køre signalet fra 2 forstærkere sammen på højttalersiden via en splitter/samler, hvis det er det du mener. Det medfører med sikkerhed afbrændte forstærkere.

lpnielsen skrev:


Grunden til det er, at jeg har en aldeles glimrende Atoll IN200, som jeg er meget glad for til min musik-lytning. Men nu går jeg og tumler lidt med at ville udvide til surround. Hvis jeg kunne ovenstående ville jeg nemlig købe en surround-receiver og bruge den til alt film og tv-lyd, mens min Atoll kun blev brugt til stereo (musik) lytning. Alternativet er, at jeg bøvler med by-pass på min Atoll, så den anvendes som effekt til fronterne, mens surround receiver anvendes til de resterende kanaler - men jeg ville gerne kunne undgå dette.

Det jeg kigger efter er vel en eller anden form for splitter.

Jeg er ikke helt sikker på hvor du har tænkt dig at bruge en splitter og hvad du mener med by-pass. En tegning kunne måske hjælpe ?

Hvad har du af øvrigt udstyr, som skal tilsluttes ? Hvis du bruger cdafspiller til musik og dvdafspiller til film, kan det vel godt lade sig gøre. Jeg har ikke tid lige nu, men hvis du skriver hvad du har, kan jeg måske lave en tegning senere.  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 01 September 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg mener ikke, at jeg vil kombinere to forstærkere samtidig.

Jeg har en Atoll IN200 (stereoforstærker), den vil jeg anvende når jeg hører musik.

Så vil jeg bruge en surroundreceiver når jeg ser film og TV.

Umiddelbart har jeg den mulighed, at jeg via pre-out op receiver sætter min stereoforstærker til fronterne. Der er en by-pass knap på ATOLL, så den kan bruges som ren effekt. Dvs. at når jeg ser film, så trækker Atoll fronterne og surround receiveren trækker de resterende kanaler. Det er formentlig en brugbar løsning.

Men jeg vil hellere, hvis det var muligt, bruge min surround-receiver til at trækker alle kanalerne når jeg ser tv og film, så jeg slipper for alt det med by-pass funktionen. Og så som i dag bare bruge Atoll'en når jeg hører musik. Men som jeg ser det, så er det kun muligt, hvis man havde en form for splitter, så man kan trække kabler til fronterne både fra Atoll'en og receiveren til mine to fronter.

Det er måske lidt knudret forklaret, men jeg har prøvet at gøre det så detaljeret som jeg kan.
Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen
 
Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 450
Sendt: 01 September 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Du kunne flytte kablerne hver gang du skiftede mellem stereo og surround, og ellers er det sikkert ret simpelt at lave en splitter selv, som sørger for at der aldrig er kontakt mellem de to forstærkere... -om den findes ved jeg ikke, men formentlig meget simpel at lave, så længe det ikke skal være fjernbetjent... -så er det bare spørgsmålet om det overhovedet er lettere end at flytte kablerne...

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng
 
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 01 September 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Ja den manuelle version med flytning af kabler havde jeg også tænkt på, men det var jo ikke så fikst.

Så endnu engang - hvis nogle kender til sådan en dims, som jeg efterspørger, så lad mig høre. Det er selvfølgelig vigtigt, at det ikke forringere lydkvaliteten. Synes egentlig det er mærkeligt der ikke er andre der efterspørger sådan noget - er det ikke en god måde at kunne have surround og bevare sit gode stereo set-up?

 

Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen
 
DunkZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 151
Sendt: 01 September 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hvis du mener køre et sæt højttalere på to forstærkere så ka det sagtens lade sig gøre... Jeg har selv en stereo og en surrond reciever som kører med de samme højttalere... Du ska have i sådan en slags skifter, hvor du køre begge forstærkere i og højttalerne.. Så ka du skifte mellem den ene og anden forstærker...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29741&K W=forst%E6rkere

 

Til top Vis DunkZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DunkZ
 
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 01 September 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Det lyder som noget af det rigtige. Kan du give mig et præcist link? Og har det nogen som helst negativ indflydelse på lyden. Nu ved jeg jo, at man gerne ofrer en betydelig sum penge på kabler, så det vil jo være lidt dumt, hvis det ødelægges af sådan en omskifter?
Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen
 
DunkZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 151
Sendt: 01 September 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Nu ka jeg ikk huske hva den hedder som jeg købte, men ka se at de har en her til 249,- http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=7& ;emne=produkt&gruppenr=40

Men ellers ka du jo lige skrive til dem, så vil de garanteret godt hjælpe

Har overhovedet ikk haft nogle problemer med at der har siddet en omskifter på.. Har ikk ku høre nogen lydforskel og har heller ikk oplevet at der er sket noget med Forstærkerne - Har haft kørt det så'n i et års tid eller to...

Til top Vis DunkZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DunkZ
 
lpnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 01 September 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Takker for hjælpen - jeg prøver at skrive til dem.
Til top Vis lpnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpnielsen
 
DunkZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 151
Sendt: 01 September 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt
Til top Vis DunkZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DunkZ
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes