| Forfatter |
|
dungeonjim Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg er det, som de fleste vil kalde en nybegynder - og så lidt til. Jeg har aldrig haft anlæg, andet end de her "hjemmebiograf" sæt fra elgiganten til 1200 kroner.
Nu har jeg så købt en receiver, nogle højtalere og diverse kabler i hifiklubben. De kabler jeg har købt skulle være ganske gode, men det er noget helt andet end de tynde jeg kender fra de papsæt jeg tidligere har haft. De er meget stive og tykke og der er minimal plads på på receiveren til mine fede fingre.
Derfor er jeg blevet anbefalet at bruge bananstik. Det er noget med, at jeg skal fjerne nogle plastikprobber bag på receiveren og sætte disse banastik ind - ?!?
Er det der her skruer hvor jeg ellers ville klemme højtaler kablerne ind i vi taler om der skal lirkes ud? Og hvor svært er det? Er der noget man skal passe på med?
Er der nogen der har billeder, gode råd eller andet -så takker jeg mange gange. ALT kan bruges da jeg virkelig ved intet overhovedet.
(Jeg har søgt på bananstik uden held)
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hen i HFK igen og bed dem om at hjælpe dig med termineringen af de kabler og få dem til at vise dig hvordan du tilslutter. Bare inden du og/eller
receiveren kommer galt afsted...
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er bag på skrueterminalerne der sidder en lille prop som skal lirkes ud med en lille skruetrækker eller lign. Men jeg ville klart anbefale dig at gå ned i klubben og få hjælp som plafitracer siger.
|
| Til top |
|
| |
dungeonjim Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, lyder som en ganske god idé. Hellere den tur end en smadret receiver. Jeg takker :)
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 11 September 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja intet er værre end når udstyret går i stykker og man selv sidder med "l**ten" fordi skaden er selvforskyldt.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du som så mange andre (inklusive jeg) køber bananstik som har skrueterminal, har jeg svært ved at se fidusen  . Flere overgange er det man får ud af det. Jeg bruger dem fordi jeg skifter meget rundt i øjeblikket, både højttalere og kabler. Groft sat op ser det sådan ud for mig: Uden bananstik forstærker -> skrueterminal(forvrængning) -> kabel -> skrueterminal(forvrængning) -> højttaler med bananstik forstærker -> bananstik(forvrængning) -> skrueterminal(forvrængning) -> kabel -> skrueterminal(forvrængning) -> bananstik(forvrængning) -> højttaler. Ved ikke om det er korrekt, men sådan ser jeg på det, så bananstik ryger af igen når jeg er færdig med at teste, især fordi bananstik i fin kvalitet koster rø... ud af bukserne.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
offroad32 Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger bananstik på min fordi dali silverwave 4 simpelthen ikke kan være i skrue terminalerne...
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hans J
Jeg forstår ikke rigtigt din forvrængningsteori mht bananstik - hvorfor skulle du få forvrængning ved at bruge stik?
Hvis du bruger nogle stik (banan, rca, spade, xlr, bnc, etc) af bare nogenlunde fornuftig kvalitet og iøvrigt samler det på en fornuftig måde er det da
ikke dér du får forvrængning.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
@Hans J
Jeg forstår ikke rigtigt din forvrængningsteori mht bananstik - hvorfor skulle du få forvrængning ved at bruge stik?
Hvis du bruger nogle stik (banan, rca, spade, xlr, bnc, etc) af bare nogenlunde fornuftig kvalitet og iøvrigt samler det på en fornuftig måde er det da
ikke dér du får forvrængning.
|
|
|
Som skrevet groft sat op, man opnår vel altid, ihvertfald teoretisk, en forvrængning ved sammenkoblinger, det er ikke bananstikket som sådan der giver den største forvrængning, men selve kontaktfladen imellem kabel/bananstik og bananstik/terminal. Man får uanset hvordan man vender det, en ekstra samling. Kan kablerne ikke gå i som nu offroad32 skriver, så er det jo nødvendigt  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dungeonjim velkommen til! Jeg vil nu mene at det er noget man bør tænke lidt over : Uden brug af stik: - Du har en lille kontaktflade at spænde på
- Du får ikke udnyttet det kvadrat dit kabel er i
- Dit kabel ire med tiden, dermed større modstand i kablet der hvor det er blottet
Med stik: - Stor kontakt flade
- Udnyttelse af dit kabels kvadrat
- Stor kontakt flade i terminalen
- Ingen iring af kablet
- Meget lidt modstand imellem stik og terminal
Så jeg vil da kraftigt overveje at købe det med banan stik og du kan gøre det endnu bedre ved at få dem termineret med spader der hvor de skal sidde på forstærkeren og så banan stik til højtaler terminalerne
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Hej Dungeonjim velkommen til!
Jeg vil nu mene at det er noget man bør tænke lidt over :
Uden brug af stik:
- Du har en lille kontaktflade at spænde på
- Du får ikke udnyttet det kvadrat dit kabel er i
- Dit kabel ire med tiden, dermed større modstand i kablet der hvor det er blottet
Med stik:
- Stor kontakt flade
- Udnyttelse af dit kabels kvadrat
- Stor kontakt flade i terminalen
- Ingen iring af kablet
- Meget lidt modstand imellem stik og terminal
Så jeg vil da kraftigt overveje at købe det med banan stik og du kan gøre det endnu bedre ved at få dem termineret med spader der hvor de skal sidde på forstærkeren og så banan stik til højtaler terminalerne
|
|
|
Nu talte jeg om de stik som de fleste anskaffer, bananstik med skrueterminal. Hvordan kan du få større udnyttelse af kablets dimensioer på disse ? Du har da sikkert ret hvis det er stik som loddes på, men så taler vi som regel om kabler i den noget dyrer klasse. Og som jeg skrev, det afhænger jo også af det kabel han har  . Men det er rart, at få belyst for/imod stik på højttalerkabler.  __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg vil nok anbefale at man får loddet dem på størst kontakt flade imellem kabel og bananstik De behøves bestemt ikke være dyre kig her: http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.d o?Nr=avl%3adk&N=4294925125&name=SiteStandard&for wardingPage=line&R=0531453&callingPage=/jsp/browse/b rowse.jsp&BV_SessionID=@@@@0928707866.1189584691@@@@& ;BV_EngineID=cccdaddlmffdmglcefeceeldgkidhgg.0&cacheID=d knetscape Man fjerne det stykke plastik der sidder omkring og griber en lodde kolbe og så er man igang og jeg tør æde min gamle hat at der er mange kabel producenter der bruger disse, har set samme type på nordost kabler osv.
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dungeonjim.
Det er en rigtig god idé med bananstik. Kablet sidder bedre fast i receiveren/forstærkeren og det er uendeligt meget nemmere, når der skal flyttes rundt og skiftes ud. Men, tag under alle omstændigheder kontakt til Hifiklubben og få lidt hjælp til at gøre receiveren/forstærkeren bananklar.
Men, begynd ikke på at eksperimentere med lodning osv. eller få "dårlig samvittighed" over ikke at få det gjort. Det er sikkert helt rigtigt for folk med highend anlæg og ditto kabler, men er ikke nødvendigt for personer med "almindeligt" hardware.
mvh. sd2100
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Ja jeg vil nok anbefale at man får loddet dem på størst kontakt flade imellem kabel og bananstik De behøves bestemt ikke være dyre kig her: http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.d o?Nr=avl%3adk&N=4294925125&name=SiteStandard&for wardingPage=line&R=0531453&callingPage=/jsp/browse/b rowse.jsp&BV_SessionID=@@@@0928707866.1189584691@@@@& ; ;BV_EngineID=cccdaddlmffdmglcefeceeldgkidhgg.0&cacheID=d knetscape Man fjerne det stykke plastik der sidder omkring og griber en lodde kolbe og så er man igang og jeg tør æde min gamle hat at der er mange kabel producenter der bruger disse, har set samme type på nordost kabler osv.
|
|
|
Linket virker desværre ikke, har du et vare-nummer ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er RS varenummer 531-453
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
Hej dungeonjim.
Det er en rigtig god idé med bananstik. Kablet sidder bedre fast i receiveren/forstærkeren og det er uendeligt meget nemmere, når der skal flyttes rundt og skiftes ud. Men, tag under alle omstændigheder kontakt til Hifiklubben og få lidt hjælp til at gøre receiveren/forstærkeren bananklar.
Men, begynd ikke på at eksperimentere med lodning osv. eller få "dårlig samvittighed" over ikke at få det gjort. Det er sikkert helt rigtigt for folk med highend anlæg og ditto kabler, men er ikke nødvendigt for personer med "almindeligt" hardware.
mvh. sd2100 |
|
|
Hvordan skulle den sidde bedre fast end et kabel der er skruet på ? Det er altså ikke raketvidenskab, der sidder en lille plastprop i midten af ht-skrueterminal, den hiver man ud, typisk ved hjælp af en lille skrutrækker. Jeg anede heller ikke hvordan man gjorde, indtil Christian fra CSN fortalte, at proppen bare skulle hives ud, hvilket jeg så gjorde uden problemer, tadaaaa og hermed er jeg uddannet hifielektronikingniør cand. elektrochock  . Men er man usikker på det, så gå du blot til en fagmand. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
Hej dungeonjim.
mvh. sd2100 |
|
|
Det behøves da ikke være for folk med High-End anlæg, en lille forbedring der kan gavne alle anlæg som oven i købet er et billigt tweak! De stik på RS side koster 13.60 kr for 5 styks og fåes også i sort  __________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en lille guide i hvordan du fjerner blændprop.  Du skal fjerne den sorte prop i midten, til det formål bruger jeg en lille skruetrækker til finmekanik(briller).  Jeg sætter skruetrækkeren i midten, men du kan også sætte den i siden, men så ridser du stikket. vrik forsigtigt frem og tilbage indtil proppen kommer ud.  Her er den så kommet løs.  Så er der frit slag til bananerne  . Håber den kan hjælpe dig, hvis du vil forsøge selv.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
hunter123 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forskellige størrelser på de dersens bananstik? Jeg har nogle gamle b&w 801 s80 med nogle mikroskopiske tilslutningsstik, og nogle dm 602 s2 til baghøjttalere med større større stik, hvor jeg gerne vil benytte bananstik til det hele. Men er der kun 2 størrelses stik? Det ser ud som om min surround forstærker også har de små stik bare.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon guide du har lavet der Hans J  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |