| Forfatter |
|
Fadøl Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt mig at køwe et nyt sur... anlæg. Skal alle komponenter nødvendigvis være af samme mærke?? og så tænker jeg lige derefter: hvad så med højttalere?? skal de være af samme mærke hele vejen rundt?? tænke tænke..
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I princippet kan du mixe alt det du har lyst til, hva angår mærker osv.
Men højttaler mæssigt, bør du sigte på at de 2 fronter & centeren, har noget af den samme klang, det kan selvfølgeligt være temmeligt svært at bedømme når man står nede hos den lokale radio schack, efter at ha lyttet på 10 forskellige set's, så derfor vil det være et fornuftigt valg at køre i det samme mærke/serie.
Når vi snakker surround højttalere, er de ikke så vigtige som fronterne, men skal selvfølgeligt være vellydende.. Og i en rimelig kvalitet, så man også på længere sigt, har glæde af sit set-up.
Og når man snakker stil og design, så er det da væsentligt at højttalerne er nogenlunde ens i farvevalg, det ser bedst ud.

__________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
For bedst mulig surround oplevelse bør alle højtalere være fra samme producent og serie, så klangen ikke skifter når lyden bevæger sig rundt i lokalet.
Alt andet kan mikses efter behov... dog har nogle producenter forskellige betjenings"link", som minimerer antalet af fjernbetjeninger ogevt.tænder skærmen ogslår recieveren over på dvd, ved tryk på dvd på remoten... så betjeningsmæssigt kan der være fordele i at holde sig til et mærke, men rent lyd og billedmæssigt betyder det ikke noget.
/erla
|
| Til top |
|
| |
a_frisk Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tvivler på det har det helt store at sige, med mindre du har det helt store killer setup.
Jeg kører p.t med 2 hjemmebyggede fronter, en Monitor Audio center samt 2 gamle Bose højttalere bagved. De trækkes af en Denon AVR-1603.
Har endnu ikke haft problemer rent klangmæssigt med dem, synes bare det lyder godt.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
a_frisk skrev:
Jeg tvivler på det har det helt store at sige, med mindre du har det helt store killer setup.
Jeg kører p.t med 2 hjemmebyggede fronter, en Monitor Audio center samt 2 gamle Bose højttalere bagved. De trækkes af en Denon AVR-1603.
Har endnu ikke haft problemer rent klangmæssigt med dem, synes bare det lyder godt. |
|
|
Det behøver ikke være dyrere, fordi de kommer fra samme serie ;-)
Min erfaringer, at ens højtalere til en moderat pris, lyder bedre, end
forskellige højtajere selv om nogle af dem koster kassen... hvis det er
pga surround er det efter min mening fjollet at poste mange penge i et
par fronter, hvis man så må nøjes med center og bag fra en anden
fabrikant / serie - så hellere købe det hele i en medium serie, så de
lyder ens. a-frisk: Har du prøvet forskellen, eller baserer du bare dit udsagn på, at du er tilfreds med det du har ? Jeg har som sagt prøvet lidt af hvert... og mener der er en forskel... det man så kan diskutere er, om man skal gå på kompromis med surround-oplevelsen, og bruge nogle store fronter der ikke klangmæssigt passer til resten, fordi man også bruger dem til stereo - men det er jo en lidt anden diskussion  /erla
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 12 September 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med Erla, matchende højttalere er helt klart at foretrække.
Når det gælder sub og den øvrige elektronik kan du blande på kryds og tværs. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
a_frisk Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 13 September 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun sammenligne med de 2 setups jeg har hørt.
Mit eget, og så et en af mine venner har. Han har 5 ens. (Men han har dog en maks ringe receiver, så måske skyldes den dårlige lyd bare den).
Men jeg vil da ikke afvise at det lyder bedre, hvis det er samme mærke/serie. Jeg har bare ikke oplevet det endnu.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
a_frisk skrev:
|
Jeg har bare ikke oplevet det endnu.
|
|
|
Men det har jeg 
Man kan sagtens få et fint resultat med blandede højttalere, men man giver sig selv det bedste udgangspunkt med matchende. Men der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind, generelt kan man vel sige, at jo bedre anlægget samlet set er, desto nemmere er det at høre de forskelle. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |