Forfatter |
|
Furious jt Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 26 September 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
halløj.
Jeg skal snart have en denon 3808 eller onkyo 875.
Har lige set at 875'eren kan biampes men det kan denonen vist ikke.
Har det meget at sige? Hvad er det nu lige biamping gør og kan det betale sig?
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 26 September 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købe hele en 905 i sted for en Denon 3808, det jeg har læst mig til er at den er en bedre reciever end Denon og så kan den bi-ampes.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Købe hele en 905 i sted for en Denon 3808, det jeg har læst mig til er at den er en bedre reciever end Denon og så kan den bi-ampes. |
|
|
Nu er det godt nok en 875 og ikke en 905 jeg overvejer
875'eren kan måske ikke bi-ampes?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 26 September 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om du har tænkt dig at biampe med en ekstern effektforstærker på fronthøjttalerne eller du vil bruge din receiver i et stereosetup hvor du bruger surroundkanalerne til biamp. Jeg kopierer lige mit svar fra en anden tråd ang. det samme.
Stanley skrev:
Exxtreme skrev:
Man kan faktisk sagtens bi-ampe med mange receivere... Der bruger man bare et sæt surround kanaler som man ikke bruger, de har tit sin egen forstærker...
|
|
|
Det kan man måske godt, men det er ikke helt det samme. Hvis man spiller højt på en forstærker der er tilsluttet almindeligt, kan der ske det at strømforsyningen går i knæ i takt med den dybe bas. Det medfører forvrængning/klipning som høres i diskanten og i værste fald ødelægger diskantenheden. Det undgår man ved bi-amping. Her kan man spille højere inden man får klipning af diskant og mellemtone, da strømforsyningen i den forstærker ikke belastes af bassen. Ved at bruge en surroundreceiver som du foreslår, opnår man ikke den fordel, da begge forstærkere stadig kører på samme strømforsyning. Her vil forsyningen til diskant og mellemtoneforstærkerne stadig påvirkes af den dybe bas.
|
|
|
Vil du køre surround eller stereo?
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar.
Jeg vil køre surround.
Jeg køber enten denon 3808 eller onkyo 875. Har tænkt mig at bi-ampe fronter og center hvis man kan. Har hørt man skulle få en del ud af at bi-ampe sine højtalre. Der skal ikke ekstra effektforstærker til.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 26 September 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil køre surround bruger du alle udgangene til det. Så er det nødvendigt med en ekstra effektforstærker til biamp.
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 26 September 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Tak for dit svar.
Jeg vil køre surround.
Jeg køber enten denon 3808 eller onkyo 875. Har tænkt mig at bi-ampe fronter og center hvis man kan. Har hørt man skulle få en del ud af at bi-ampe sine højtalre. Der skal ikke ekstra effektforstærker til. |
|
|
Du kan bi-ampe på Onkyo 875, men så vidt jeg ved "kun" frontenhederne. Onkyo 875 har masser af kræfter, så om det reelt giver dig bedre lyd ved jeg ikke. Når du Bi-amper, mister du de bagereste surroundkanaler. så du får 5.1 Den anden mulighed er at koble en seperat effektenhed til pre-out og bruge den til den ene del af bi-amp, samtidig kan du bruge de interne forstærkere til anden del af bi-amp. Derved kan du bibeholde 7.1. Dette er ikke noget jeg selv har testet, men fået oplyst. Men som sagt den har ufattelig magt over tingene. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
på denonen kan man "bi-ampe" ved at bruge surround back kanalerne også, det er først på den større model at der bliver flere muligheder. Jeg har dog svært ved at se man kan vinde noget særligt ved det med den måde receiverne typisk er bygget op. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
kennethnr Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
på denonen kan man "bi-ampe" ved at bruge surround back kanalerne også, det er først på den større model at der bliver flere muligheder. Jeg har dog svært ved at se man kan vinde noget særligt ved det med den måde receiverne typisk er bygget op.
|
|
|
hvorfor "bi-ampe" i anførselstegn ?
Og hvilken opbygning mener du der gør denne biamping dårligere end nogen anden ?
|
Til top |
|
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen er vel, at når man biamper på en surroundreceiver, så trækker man på den samme strømforsyning, mens at hvis man laver rigtig
biamping (uden anførselstegn), så er der tale om to helt adskilte effektled med hver sin strømforsyning.
Jeg synes det er lidt misvisende alene at diskutere behovet for biamping ud fra, om man har power nok, som det sker ovenfor. Så vidt jeg har
forstået, og således som jeg kan høre gevinsten ved biamping i mit setup, så handler det ikke om at få mere strøm, men om at få bedre adskillelse
mellem forstærkning af hhv. bas og top/mellemtone. Det roder ganske enkelt langt mindre sammen og der er bedre kontrol over hver del.
At have strøm nok er en nødvendig, men på ingen måde tilstrækkelig betingelse for at få god lyd
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Forskellen er vel, at når man biamper på en surroundreceiver, så trækker man på den samme strømforsyning, mens at hvis man laver rigtig biamping (uden anførselstegn), så er der tale om to helt adskilte effektled med hver sin strømforsyning.
Jeg synes det er lidt misvisende alene at diskutere behovet for biamping ud fra, om man har power nok, som det sker ovenfor. Så vidt jeg har forstået, og således som jeg kan høre gevinsten ved biamping i mit setup, så handler det ikke om at få mere strøm, men om at få bedre adskillelse mellem forstærkning af hhv. bas og top/mellemtone. Det roder ganske enkelt langt mindre sammen og der er bedre kontrol over hver del.
At have strøm nok er en nødvendig, men på ingen måde tilstrækkelig betingelse for at få god lyd |
|
|
Det vil sige at hvis jeg bi-amper 3808'eren eller 875'eren så vil jeg få hørbar bedre lyd end hvis jeg ikke bi-amper?
Synes bare der tit er nogen sælgere nævner at deres reciever kan bi-ampes. Det er måske salgsgas?
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Vanderlay skrev:
Forskellen er vel, at når man biamper på en surroundreceiver, så trækker man på den samme strømforsyning, mens at hvis man laver rigtig biamping (uden anførselstegn), så er der tale om to helt adskilte effektled med hver sin strømforsyning.
Jeg synes det er lidt misvisende alene at diskutere behovet for biamping ud fra, om man har power nok, som det sker ovenfor. Så vidt jeg har forstået, og således som jeg kan høre gevinsten ved biamping i mit setup, så handler det ikke om at få mere strøm, men om at få bedre adskillelse mellem forstærkning af hhv. bas og top/mellemtone. Det roder ganske enkelt langt mindre sammen og der er bedre kontrol over hver del.
At have strøm nok er en nødvendig, men på ingen måde tilstrækkelig betingelse for at få god lyd |
|
|
Det vil sige at hvis jeg bi-amper 3808'eren eller 875'eren så vil jeg få hørbar bedre lyd end hvis jeg ikke bi-amper?
Synes bare der tit er nogen sælgere nævner at deres reciever kan bi-ampes. Det er måske salgsgas? |
|
|
Nej, til begge spørgsmål  . Husk når du bi-amper med de interne, så mister du de bagerste surround i 7.1 og går ned i 5.1 Strømforsyningen er dimensioneret til at trække alle kanaler, så forstærkeren kan fint trække bi-amp på fronter. Du får en bedre adskillelse af toneområderne, som Vanderlay skriver, giver det bedre styring af enhederne (bedre lyd). Du har jo haft 875 til test, prøvede du ikke bi-amp ? __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh, du siger vel ja til første sprøgsmål?? ellers er jeg forvirret.
Jeg havde ikke mulighed for at teste 875'eren i bi-amp da jeg ikke havde højtalerkabel til det.
Jeg skal indtil videre ikke bruge 7.1, kun 5.1. Så jeg kan vel med fordel bi-ampe fronterne.
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Arh, du siger vel ja til første sprøgsmål?? ellers er jeg forvirret.
Jeg havde ikke mulighed for at teste 875'eren i bi-amp da jeg ikke havde højtalerkabel til det.
Jeg skal indtil videre ikke bruge 7.1, kun 5.1. Så jeg kan vel med fordel bi-ampe fronterne. |
|
|
haha, nu er jeg forvirret  . Du spørger om du vil få hørbar bedre lyd ved IKKE at bi-ampe, det mener jeg ikke du gør. Du udnytter de ekstra forstærkere der er i Onkyo/Denon til at drive fronthøjttalere, derved får du adskilt påvirkningen fra de to dele af højttalerne. Jeg mener du vil få bedre lyd, prøv at se i Urte´s tråd om hans surround.Den fortæller også hvor god han synes Onkyo 905 er i forhold til hans tidligere Denon, Marantz og Sunfire setup. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Vanderlay skrev:
|
|
Synes bare der tit er nogen sælgere nævner at deres reciever kan bi-ampes. Det er måske salgsgas?
|
|
|
Det er dig der er forvirret Nå pyt. Du har svaret på mine spørgsmål, så jeg kan forstå hvad det handler om og det er jo det vigtigste
Så vil jeg da bi-ampe mine fronter når jeg får købt enten en denon eller onkyo.
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Furious jt skrev:
Furious jt skrev:
Vanderlay skrev:
|
|
|
|
|
Det er dig der er forvirret Nå pyt. Du har svaret på mine spørgsmål, så jeg kan forstå hvad det handler om og det er jo det vigtigste
Så vil jeg da bi-ampe mine fronter når jeg får købt enten en denon eller onkyo. |
|
|
Du kan biampe dig ind i helvede på en Denon og du vil stadigvæk ikke få nær så god lyd ud af Denon som Onkyo.  Om jeg er partisk ?  Mig ? NEJ på ingen måde   . Uanset hvad du vælger, så glæder jeg mig til at høre om dine erfaringer med Onkyo eller Denon.__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|
Furious jt Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe nej der er ingen tvivl om hvad du foretrækker Hans
Jeg tror nu også det bliver en Onkyo jeg vælger, men jeg ser lige tiden an. Skal først købe til december
|
Til top |
|
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener præcist at man ikke kan bruge det til noget da det sidder på samme strømforsyning. Selvom den skulle være dimensioneret til alle kanalerne, så er den sandsynligvis ikke dimensioneret ens i alle kanaler. Det kræver ikke ret meget af receiveren, hvad angår effekt, at spille surround eller surround back kanaler i film, da der ikke foregår så fandens meget deromme. Og dels fordi de skulle trække uhørt meget strøm fra stikket hvis de blev presset max og skulle yde deres opgivelser i alle kanalerne samtidigt. Jeg kunne ikke forestille mig andet end at de fleste producenter har lavet surround receiverne på anden måde end at de er "intelligente" nok til at have langt højere udgangseffekt i stereo end de vil have i surround. Jeg har prøvet det med min denon 4306 og jeg kunne absolut ikke høre forskel. Målet i sig selv er vel ikke at bi-ampe? Det er mulig man kunne få noget ud af at bi-ampe de to, men da ingen af dem har main in bliver det lidt svært
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Jeg mener præcist at man ikke kan bruge det til noget da det sidder på samme strømforsyning. Selvom den skulle være dimensioneret til alle kanalerne, så er den sandsynligvis ikke dimensioneret ens i alle kanaler. Det kræver ikke ret meget af receiveren, hvad angår effekt, at spille surround eller surround back kanaler i film, da der ikke foregår så fandens meget deromme. Og dels fordi de skulle trække uhørt meget strøm fra stikket hvis de blev presset max og skulle yde deres opgivelser i alle kanalerne samtidigt. Jeg kunne ikke forestille mig andet end at de fleste producenter har lavet surround receiverne på anden måde end at de er "intelligente" nok til at have langt højere udgangseffekt i stereo end de vil have i surround. Jeg har prøvet det med min denon 4306 og jeg kunne absolut ikke høre forskel. Målet i sig selv er vel ikke at bi-ampe? Det er mulig man kunne få noget ud af at bi-ampe de to, men da ingen af dem har main in bliver det lidt svært |
|
|
Mig bekendt er Denon´s SR´er opgivet til at yde x antal watt i hver kanal som er i brug, hvordan skulle de kunne "snyde" med strømforsyningen så, mig bekendt kan alle surround kanaler køre fuld frekvensområde, så der skal jo også være effekt til at gengive enhver lyd der kan forkomme, høj som lav.
Så jeg er sikker på der er fuld effekt tilstede på alle kanaler hvis det er nødvendigt.
Men spørg Urte, han har som sagt en 905 og nogle saftige Dali højttalere samt fede bi-amp kabler, han kan jo fortælle om der er foskel eller ej .
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
Til top |
|
|
kennethnr Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 27 September 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Jeg mener præcist at man ikke kan bruge det til noget da det sidder på samme strømforsyning. Selvom den skulle være dimensioneret til alle kanalerne, så er den sandsynligvis ikke dimensioneret ens i alle kanaler. Det kræver ikke ret meget af receiveren, hvad angår effekt, at spille surround eller surround back kanaler i film, da der ikke foregår så fandens meget deromme. Og dels fordi de skulle trække uhørt meget strøm fra stikket hvis de blev presset max og skulle yde deres opgivelser i alle kanalerne samtidigt. |
|
|
Opgivelserne er med 2 kanaler i drift for Denon receivere.
Du har ret i at alle kanaler sidder på samme strømforsyning, men der er stadig en gevinst ved at biampe.
Hvert enkelt udgangstrin er lavet så det kan levere den effekt reciveren er opgivet til, strømforsyningen er lavet til at kunne levere denne effekt i to kanaler konstant.
Nu er der ikke meget musik der har et konstant effekt forbrug (ok, jo måske med den kompresion der er på nutidens skiver men det er en anden snak) .. jeg omformulere:
Ordentligt indspillet musik har ikke et konstant effekt forbrug, derfor vil strømforsyningen kunne levere mere effekt i kortere tid end hvad udgangstrinnet kan levere (det er det ladelytterne er til)
Denne "overskydende" effekt vil du kunne få mere udbytte af, med mere dynamik til følge, ved at vælge at bruge bi amping, selv med samme strømforsyning.
p.s. AVR 4308 er dælme fed, havde fingrene i en i dag for at lave nogle forsøg med at konfigurere den til wifi - den kan jo næsten få en til at gå væk fra NAD 
p.p.s NAD's effektoplysninger er med alle kanaler i gang
|
Til top |
|
|