Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround Sound med Sony str-de505 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Schmidt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hey...

Har et par spørgsmål mht. surround sound...
Har en sony str-de505 som jeg gerne vil sætte nogle surround højtalere til og selvfølgelig  en sub, men hvordan gør jeg nemmest.??! Der er kun indgange til højtalere, men ikke til sub..?!? Er det fordi jeg skal bruge større front højtalere?!

For rear+center indgangene sidder også lidt "adskilt" fra indgangene til "front"?!?

Der er jo ikke nogen digital indgang til lydern fra DVD'en?! Så hvordan gør man det?! Skal jeg bruge en speciel DVD eller hvordan?!?

Som i nok kan høre er jeg rimelig newbie i dette fag så i må gerne skære det ud i PAP ....

Håber i kan hjælpe

Til top Vis Schmidt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schmidt

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Som regel kræver "snurre-rundt" forstærkere en af følgende:

1. en anden forstærker til at drive sub
  2. eller en aktiv subwoffer

Sidder der ikke en phonoudgang bag på din forstærker der hedder SUB? eller noget i den dur...

Hvis der ikke er digital indgang er det sikkert kun en prologic forstærker. En digitalindgang kan både være optisk, men også se ud som et phonostik. Der står som regel COAX eller COAXIAL ved den digitale indgang og er ofte orange.

Din DVD har sikkert en 3-4 udgange. 2 til analog lyd, en COAX og en optisk. Hvis din forstærker ikke har COAX eller optisk digital indgang kan du kun køre lyden analogt = prologic surround.

Prologic betyder kort at forstærkeren laver dit 2-kanals analoge signal om til et 5 kanals = surround.

Men jeg vil klart anbefale digital lyd til surround. Man får altså en hel anden oplevelse med Dolby Digital eller DTS.

Håber det besvarede dit spørgsmål

Med venlig hilsen
Daniel

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Har lige kigget på nettet. Din Sony STR-DE505 er kun en Dolby Pro Logic Surround Receiver, så du kan altså ikke høre dolby digital eller dts på den, men kun pro logic lyd.

Så du skal tilslutte din dvd via de 2 phonostik (rød og hvid eller rød og sort) bag på dvd'en til en indgang på din forstærker. Hvis du har en indgang der hedder dvd kan du vælge den, ellers vil cd nok være mest logisk.

Med venlig hilsen
Daniel

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes