Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvorfor bruge surround recieveren? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg er ejer af en Pioneer VSX-916-S, som (rent obligatorisk set) har alle de indgange der nu hører sig til. Dog ikke HDMI, men det har DVD'en heller ikke og TVet kan ikke vise skidtet så det går sgu nok!  Dermed sagt at jeg ikke bruger halvdelen af recieverens indgange. Dog melder der sig to spørgsmål:

1) Hvad er en surround processor? Et fint ord for en surround reciever?
2) Er der nogen fordele ved at køre både billed og lyd gennem recieveren?
3) Vil det at både køre billed og lyd gennem recieveren påvirke recieverens overskud i en grad som man vil ligge mærke til?
4) Endeligt: vil det påvirke varmeudviklingen?
5) Kommentarer som kan have relevans er meget velkomne!

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

En reciever indeholder altid en radiomodtager. En surroundprocessor er en forforstærker med surrounddekodere. Har man ikke HDMI indgange bør man ikke køre billedesignalet gennem reciveren da det ofte forringes herved. Det påvirker imidlertid ikke recieverens overskud (hvad du så mener med det?). Påvirker nok heller ikke varmeudviklingen.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Har en ven der lige har skilt sig af med recieveren da han vil bruge 5.1 udgangen på DVD afspilleren direkte i sin 5 kanals amp.

han bruger så en H/K 1.0 som bindeled og får derved sit 2 kanals helt udenom aller former for SS og andre slemme ting :-)

Har selv overvejet løsningen bortset fra at jeg så må undvære at kører 5 kanals stereo.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
En surround processor kan i "daglig tale" være to ting: Enten et udtryk for den chip der sidder i enhver surroundforstærker eller receiver, eller også en extern enhed som ikke gør andet end at dekode surroundsignaler. Det sidste er ikke så almindeligt som det var for 15 år siden, da surround begyndte at blive mainstream, og man fandt på forskellige løsninger for at give et eksisterende stereo-anlæg mulighed for også at lave surround. I dag er det nærmeste nok det man kalder en "pre/pro", som står for Pre-amplifier/Processor - altså en surround for-forstærker.

MichaelJDK skrev:
Hvis du ikke har flere enheder du vil slutte til dit TV end det har indgange er fordelene knap så store som hvis du har rigtig mange enheder. Den største fordel er at du kan nøjes med at føre et enkelt kabel fra din receiver til dit TV, istedet for 3,4,5 eller hvor mange apparater du nu vil slutte til. Nyere receivere kan konvertere alt til HDMI så der bare skal sådan et kabel videre til TV'et. (Jeg har godt set at det ikke er aktuelt for dig, men værd at være obs på i forbindelse med opgraderinger..!) Fordelen er også rent betjeninsmæssigt - når du skifter signalkilde på din receiver, så skifter billedet også på TV'et. Ellers skal du først vælge lyd på receiveren, og derefter indgang på TV'et. Men har receiveren ikke mulighed for konvertering skal alle enhederne anvende samme standard (composite, S-video, component..) for at udnytte denne mulighed fuldt ud.

Er receiveren konstrueret fornuftigt skulle der ikke være synligt/hørbart signaltab ved at route signalet igennem den.

MichaelJDK skrev:
3) Vil det at både køre billed og lyd gennem recieveren påvirke recieverens overskud i en grad som man vil ligge mærke til?
Formentlig ikke - men det kommer nok an på hvor "solid" receiveren er.

MichaelJDK skrev:
Igen: Formentlig ikke, men det kommer muligvis an på konstruktionen. Mange af de mere seriøse surround receivere har indbygget blæser a la en PC, som træder i funktion hvis den bliver for varm.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

MichaelJDK skrev:
En surround processor kan i "daglig tale" være to ting: Enten et udtryk for den chip der sidder i enhver surroundforstærker eller receiver, eller også en extern enhed som ikke gør andet end at dekode surroundsignaler. Det sidste er ikke så almindeligt som det var for 15 år siden, da surround begyndte at blive mainstream, og man fandt på forskellige løsninger for at give et eksisterende stereo-anlæg mulighed for også at lave surround. I dag er det nærmeste nok det man kalder en "pre/pro", som står for Pre-amplifier/Processor - altså en surround for-forstærker.

Ok. Så må der jo sidde en processor i min reciever? Som decoder lyd/video. Korrekt?

RogueAgent skrev:

MichaelJDK skrev:
Hvis du ikke har flere enheder du vil slutte til dit TV end det har indgange er fordelene knap så store som hvis du har rigtig mange enheder. Den største fordel er at du kan nøjes med at føre et enkelt kabel fra din receiver til dit TV, istedet for 3,4,5 eller hvor mange apparater du nu vil slutte til. Nyere receivere kan konvertere alt til HDMI så der bare skal sådan et kabel videre til TV'et. (Jeg har godt set at det ikke er aktuelt for dig, men værd at være obs på i forbindelse med opgraderinger..!) Fordelen er også rent betjeninsmæssigt - når du skifter signalkilde på din receiver, så skifter billedet også på TV'et. Ellers skal du først vælge lyd på receiveren, og derefter indgang på TV'et. Men har receiveren ikke mulighed for konvertering skal alle enhederne anvende samme standard (composite, S-video, component..) for at udnytte denne mulighed fuldt ud.

Ok. Smart. Har dog en Logitech Harmony 885 så er ikke uvant til det med at skifte på én knap, men det kunne jo hæve hastigheden ved skift lidt

RogueAgent skrev:

Er receiveren konstrueret fornuftigt skulle der ikke være synligt/hørbart signaltab ved at route signalet igennem den.

Ok. Det står jo lidt i kontrast til hvad Batman skriver. Jeg kan jo køre via komponent til recieveren. Det må da alt andet end lige heller ikke være helt tosset? Eller hvad? Er godt klar over at mange synes at nu hvor vi har HDMI, så stinker komponent pludseligt.

RogueAgent skrev:

MichaelJDK skrev:

Klart nok. Som svar til Batman så tænker jeg primært på recieverens "kræfter" til højttalerne. Skal recieveren både bruge en masse strøm på en processor samt 5 højttalere, så er der da nok at bruge strøm på. Eller hvad?

RogueAgent skrev:

MichaelJDK skrev:
Igen: Formentlig ikke, men det kommer muligvis an på konstruktionen. Mange af de mere seriøse surround receivere har indbygget blæser a la en PC, som træder i funktion hvis den bliver for varm.

[/QUOTE]
Nu ved er min reciever jo nok ikke, hvad du kalder "seriøs" og tvivler på at den har en blæser indbygget. Men umiddelbart kunne jeg godt tænke mig at den måske blev noget varmere - primært pga. processoren men også pga. strømforsyningen hvorfra der bliver et højere forbrug frem for "kun" højttalerne kræver/bruger strøm.

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

MichaelJDK skrev:
RogueAgent skrev:

MichaelJDK skrev:

Ok. Så må der jo sidde en processor i min reciever? Som decoder lyd/video. Korrekt?

Knap og nap - den dekoder kun lyden. Nyere receivere kan som nævnt også konvertere video fra f.eks. composite til component, men det er en anden process, og formentlig en anden chip.

MichaelJDK skrev:
RogueAgent skrev:

Ok. Det står jo lidt i kontrast til hvad Batman skriver. Jeg kan jo køre via komponent til recieveren. Det må da alt andet end lige heller ikke være helt tosset? Eller hvad? Er godt klar over at mange synes at nu hvor vi har HDMI, så stinker komponent pludseligt.
Det afhænger naturligvis af kvaliteten af de komponenter der skal behandle signalet. Er det noget billigt skidt vil der klart komme mere fnidder i billedet end hvis apparaet er konstrueret ordentligt. Jeg synes dog sjældent jeg har oplevet det som noget større problem, og jeg er da vist efterhånden på min 5. (tror jeg nok) surround reciver. Som nævnt kræver brugen af component som nævnt så at alle tilsluttede kilder bruger component (hvis man altså vil nøjes med eet sæt kabler til TV'et) når receiveren ikke har videokonvertering. Det udelukker f.eks. VHS, laserdisc og en del spillekonsoller.

MichaelJDK skrev:
RogueAgent skrev:

MichaelJDK skrev:

Klart nok. Som svar til Batman så tænker jeg primært på recieverens "kræfter" til højttalerne. Skal recieveren både bruge en masse strøm på en processor samt 5 højttalere, så er der da nok at bruge strøm på. Eller hvad?
Jeg aner faktisk ikke hvor meget strøm en surroundprocessor chip bruger, men sammenlignet med de opgaver f.eks. en CPU i en PC skal løse, så er surrounddekodning en forholdsvis simpel process, som næppe kræver meget strøm og heller ikke udvikler varme der er værd at tale om. Specielt ikke sammenlignet med effektforstærkerdelen i en surroundreceiver.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Knap og nap - den dekoder kun lyden. Nyere receivere kan som nævnt også konvertere video fra f.eks. composite til component, men det er en anden process, og formentlig en anden chip.

Ok.

RogueAgent skrev:

Det afhænger naturligvis af kvaliteten af de komponenter der skal behandle signalet. Er det noget billigt skidt vil der klart komme mere fnidder i billedet end hvis apparaet er konstrueret ordentligt. Jeg synes dog sjældent jeg har oplevet det som noget større problem, og jeg er da vist efterhånden på min 5. (tror jeg nok) surround reciver. Som nævnt kræver brugen af component som nævnt så at alle tilsluttede kilder bruger component (hvis man altså vil nøjes med eet sæt kabler til TV'et) når receiveren ikke har videokonvertering. Det udelukker f.eks. VHS, laserdisc og en del spillekonsoller.

Nå. Se dét er jo usmart

RogueAgent skrev:

Jeg aner faktisk ikke hvor meget strøm en surroundprocessor chip bruger, men sammenlignet med de opgaver f.eks. en CPU i en PC skal løse, så er surrounddekodning en forholdsvis simpel process, som næppe kræver meget strøm og heller ikke udvikler varme der er værd at tale om. Specielt ikke sammenlignet med effektforstærkerdelen i en surroundreceiver.

Ok. Så er der jo nok ikke de store ændringer der...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes