| Forfatter |
|
nybegynder007 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Jeg har lige erhvervet mig en Onkyo 605. Dejlig receiver. Men jeg har lige et par spørgsmål.. Jeg ved ikke hvilke højtalerkabler jeg skal bruge til min Audio Pro Allroom højtalere..?
1) Bruger i forskellige kabel (mht. pris) på fx front og baghøjtalere? Fx nogle ekstra dyre til foran og billigere bagi?
2) Skal alle kabel være lige lange? Hvis der nu er kortere til den ene baghøjtaler end den anden, må man godt have det ene kabel kortere end det andet, eller påvirker det lyden?
Hvis i skal anbefale et kabel til hjemmebio til max 100kr pr meter, hvad ville i anbefale?
Jeg håber i kan hjælpe! 
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nybegynder, Højttalerkabler er en jungle  og fuld af faldgruber... ad 1. Ikke nødvendigvis hvis du kun bruger anlægget til surround, til stereo ville jeg smide nogle bedre kabler på til foran. ad 2. I teorien skal kablerne være lige lange, da der ellers kan forekomme en tidsforskydning. I praksis har det ingen betydning i og med at processoren sender lyden frem til baghøjttalerne med tidsforskydning alligevel. En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t, de par milisekunders forskel der er har meget lidt eller ingen betydning for lyden. På dine fronthøjttalere vil jeg dog anbefale lige lange til begge sider.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Hej nybegynder,
Højttalerkabler er en jungle og fuld af faldgruber...
ad 1. Ikke nødvendigvis hvis du kun bruger anlægget til surround, til stereo ville jeg smide nogle bedre kabler på til foran.
ad 2. I teorien skal kablerne være lige lange, da der ellers kan forekomme en tidsforskydning. I praksis har det ingen betydning i og med at processoren sender lyden frem til baghøjttalerne med tidsforskydning alligevel. En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t, de par milisekunders forskel der er har meget lidt eller ingen betydning for lyden. På dine fronthøjttalere vil jeg dog anbefale lige lange til begge sider.
Hej Plafitracer: Tager du gas på manden eller er vi ude i en megamisforståelse? Signalet bevæger sig med tilnærmelsesvis LYSETS hastighed og længden af kabler har intet med tidsforsinkelse at gøre. Derimod kan kablet være en kapacitiv belastning og det kan ændre på lyden alt efter længden. Samtidig er den ohmske modstand jo ligefrem proportional med længden af kablet, så igen helst samme længde. Som minimum ihvertfald lige lange kabeltræk til de to baghøjtalere indbyrdes. mvh M
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury, jeg tror ikke Plafit tager gas. Også en fra redaktionen kørte det stunt med lydens hastighed i et højttalerkabel. Fysikundervisningen har trange kår  007: Du vil ikke kunne høre forskel, hvis der er 2 m til den ene baght og 8m til den anden. Jeg vil vædde. Men som Mercury skriver, kommer det an på den ohmske modstand - med ringeledning vil du nok måske ku høre forskel - men ikke med anstændigt standardkabel.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Hej nybegynder,
ad 1. Ikke nødvendigvis hvis du kun bruger anlægget til surround, til stereo ville jeg smide nogle bedre kabler på til foran.
ad 2. I teorien skal kablerne være lige lange, da der ellers kan forekomme en tidsforskydning. I praksis har det ingen betydning i og med at processoren sender lyden frem til baghøjttalerne med tidsforskydning alligevel. En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t, de par milisekunders forskel der er har meget lidt eller ingen betydning for lyden. På dine fronthøjttalere vil jeg dog anbefale lige lange til begge sider.
|
|
|
Det med tidsforskydning i kablerne er meget uvæsentligt iforhold til højtalerens placering. Den tid lyden bliver forsinket i fx. 5m kabel er _ingen_ ting iforhold til hvor meget den bliver forsinket i luften. Hvis man sidder med præcis ligelang afstand til højtaleren giver det mening, men ryk så hovedet 5cm til højre og så passer det ikke længere alligevel - det er uden betydning!! Man kan dog argumentere på at man ændrer på kapacitet, modstand og induktans i kablet med forskellige længer, hvilket i min verden er det eneste der kan påvirke. Man kan jo så spørge sig selv til sidst om man overhovdet kan høre forskel (dyre/billige/lange/korte kabler osv.)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
|
|
|
Mercury skrev:
Hej Plafitracer: Tager du gas på manden eller er vi ude i en megamisforståelse? Signalet bevæger sig med tilnærmelsesvis LYSETS hastighed og længden af kabler har intet med tidsforsinkelse at gøre.
|
|
|
Vil det sige at signalet slet ikke skal konverteres for at bevæge sig med lysets hastighed ? 
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1777&zoneid=1
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Hej nybegynder,
En forskel på en meters penge eller så kan man ikke høre alligevel i og med at signalet rejser med lydens hastighed, som jo er ca 1200 km/t,
|
|
|
Du har da vist sovet i fysiktimerne 
Signalet i kablet rejser tæt på lysets hastighed som er ca. 300.000 km /sek! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
nybegynder007 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig at høre der er stor enighed... 
Ej, jeg har tænkt mig at gøre kablerne lige lange uanset hvad. Ellers ved jeg bare at man sidder og tænker "ville lyden have været med bedre med samme længde?"
Men mht. kabel, og hvad de er lavet af.. hvad skal man vælge? Der er jo (så vidt jeg ved) kobber, en form for sølv og sikkert også andre ting kabler i dag er lavet af. Er der nogen der let kan forklare de primære forskelle (hvis der er nogen)? Evt. sølv giver en bestemt effekt der er god til surround hvorimod kobber er god til stereo.. Eller sådan noget.. Jeg ved ikke så meget hvor man skal begynde??
Nu er der måske nogen der vil sige "gå ned og hør forskellen i en butik". Problemet er bare at mange forhandler vil sige "jo dyrer desto bedre" desværre. Der er ikke så mange "ærlige". Der er få men ikke mange. Derfor kan jeg godt lide at læse her, da folk virker ærlige 
Jeg glemmer ikke da jeg var nede i en stor HIFI kæde (nævner ingen navne ). Jeg stod og skulle vælge mellem et Terallab kabel(staves måske anderledes) til henholdsvis 29kr/m og 49kr/m. Jeg fik at vide at det er et spørgsmål om iltindhold (synes de alle har 99,99% ren for ilt) og at der var forskel. Det kunne godt være at JEG ikke kunne høre det, men der var forskel.... Sådan noget har jeg ikke respekt for. En profesionel ville have taget mig hen til et anlæg for først at slå et 29kr/m kabel til et anlæg for derefter at slå et fx 100kr/m kabel til. Så burde man kunne høre forskel (for deres skyld ). Ellers vælger man jo gladeligt det billige... Især hvis forskellen er så lille at du skal bruge måleapperat til at måle forskellen. 
Nu ved jeg godt der kan være lidt prestige i at give ekstra meget for kabler, og folk skal have lov til det. Jeg vil bare have "value for money" og bruge de fleste penge på andre ting end kabler.. (håber ikke jeg fornærmer nogen).
Hvilken prisklasse kabel kr/m mener i jeg bør bruge til et 12.000kr hjemmebio? Onkio 605 receiver + Audiopro højtalere. (jeg vil lige hurtigt sige, at jeg har ikke noget mod at give lidt ekstra for et kabel, men så skal man også kunne høre forskellen, synes jeg).
Jeg håber i kan hjælpe mig i kabel junglen 
|
| Til top |
|
| |