Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround lyd fra TV og VHS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa til alle,

Jeg er totalt-ubegavet hvad angår HI-FI - så jeg håber der er nogle her inde der vil bære over med mig og hjælpe mig selvom mine spørgsmål måske er hul i hovedet

Jeg har netop købt et billigt bilka surround anlæg fra United og er ganske godt tilfreds med resultatet - det er pænt - og det lyder i mine utrænede øre OK og det er de kriterier det skal opfylde, så det er jo fint  

MEN én ting er jeg kommet til at tænke på - der er selvfølgelig fint surround lyd når der spilles DVD'er - men hvad med TV og VHS - er det ikke muligt at få lyden fra disse enheder ud over de nye højtalere i stedet for kun TV'ets ?

Jeg har et 32" SHARP tv - der har 3 scart stik bagpå og har SVHS og lydindgang foran.

Min video og noget billigt bras fra Dantax, med et scartstik som eneste udgang.

Min DVD har tilsyneladende følgende indgange.

- Digital audio

- Analog audio

- Video

- S-Video

Kan jeg ved hjælp af et adaptor stik eller noget opnå at få lyden fra TV og eller VHS ud igennem surround højtalerne ? Det kunne måske være (hvad ved jeg :-) at der findes et kabel der "splitter" et scart signal op i billede og lyd så jeg kan få lyden igennem DVD afspilleren og dermed ud i højtalerne ? Eller ?

Et sidste lille tillægsspørgsmål.

Er godt klar over at der ikke er surround lyd på musik CD'er - men når man nu har 5 højtalere kan man så ikke få musikken ud igennem dem alle når man spille CD'er i DVD afspilleren ? Der er en hulens masse indstillinger i DVD'ens audio menu, men jeg fatter mildest talt for lidt af hvad der står og manualen er skam at sige ikke til megen gavn.

Håber på jeres hjælpsomhed - tusind tak

Daniel

Til top Vis Horus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horus

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Horus skrev:

Hejsa til alle,

Jeg er totalt-ubegavet hvad angår HI-FI - så jeg håber der er nogle her inde der vil bære over med mig og hjælpe mig selvom mine spørgsmål måske er hul i hovedet

Jeg har netop købt et billigt bilka surround anlæg fra United og er ganske godt tilfreds med resultatet - det er pænt - og det lyder i mine utrænede øre OK og det er de kriterier det skal opfylde, så det er jo fint  

MEN én ting er jeg kommet til at tænke på - der er selvfølgelig fint surround lyd når der spilles DVD'er - men hvad med TV og VHS - er det ikke muligt at få lyden fra disse enheder ud over de nye højtalere i stedet for kun TV'ets ? Ja det kan du godt, hvis TV programmet/filmen bliver sendt i stereo eller din VHS er stereo. Du forbinde både dit TV og VHS til din forstærker (video ind) og bagefter indstiller du din forstærker til Pro logik. Så har du surround lyd, men det er ikke ægte surround da stereo signalet bliver fordelt mellem de 5 højtalere.

Jeg har et 32" SHARP tv - der har 3 scart stik bagpå og har SVHS og lydindgang foran.

Min video og noget billigt bras fra Dantax, med et scartstik som eneste udgang.

Min DVD har tilsyneladende følgende indgange.

- Digital audio

- Analog audio

- Video

- S-Video

Kan jeg ved hjælp af et adaptor stik eller noget opnå at få lyden fra TV og eller VHS ud igennem surround højtalerne ? Du kører signalet gennem din united surround anlæg Det kunne måske være (hvad ved jeg :-) at der findes et kabel der "splitter" et scart signal op i billede og lyd så jeg kan få lyden igennem DVD afspilleren og dermed ud i højtalerne ? Eller ?

Et sidste lille tillægsspørgsmål.

Er godt klar over at der ikke er surround lyd på musik CD'er - men når man nu har 5 højtalere kan man så ikke få musikken ud igennem dem alle når man spille CD'er i DVD afspilleren ? Du indstiller forstærkeren til pro logik. Jeg kan personlig aldrig finde på at køre stereo signal gennem forstærkeren for så lave det om til pro logik. Der er en hulens masse indstillinger i DVD'ens audio menu, men jeg fatter mildest talt for lidt af hvad der står og manualen er skam at sige ikke til megen gavn.

Håber på jeres hjælpsomhed - tusind tak

Daniel

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Rigtigt, alternativt hvis det af en eller anden grund skulle gå i vasken for dig så kan du få et kabel som er scart i en ene ende og audio-out i den anden ende.. Så sætter du bare det kabel om bag i en af tv'ets scartporte, og audio-out stikkene i din forstærker..

Til top Vis Madzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madzen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Der findes en scart-adapter med lydudtag, men det nemmeste er at købe et Scartkabel (fuldt monteret) med lydtyv (også kaldet audio-out). Dette scartkabel monterer du mellem TV (den scart indgang der har RGB) og DVD-afspiller (gå ind i set-up menu og vælg RGB som videosignal). Lydtyven er i den ende, der skal sidde i DVD-afspilleren, og skal placeres i en analog video-indgang på din surroundforstærker. Din DVD-afspiller er koblet til forstærkeren med et enkelt digitalkabel i en digital indgang.

Mange film og sportsudsendelser sendes i surround, du kan derfor sagtens få surround fra et stereosignal, det kaldes for pro-logic, hvis din forstærker står på Auto-format finder den selv ud af om det er stereo, pro-logic, DTS eller Dolby Digital.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen alle. Det med Prologic var jeg ikke klar over - men nu har jeg da musik i alle højtalere - omend det er noget svagt i de bageste - men det er jo klart nok - det forstår jeg.

Jeg har fundet følgende kabler:

Scart - SVHS

http://www.thansen.dk/product.asp?c=206605454&n=50797831 8&pn=807689824

og Scart - 3xphonoe

http://www.thansen.dk/product.asp?c=206605454&n=50797831 8&pn=807689570

Kan de bruges ?

SVHS er det både lyd og billede ?

Scart - 3xPhone - er det 1 stik til video og 2 til lyd ?

Tak for hjælpen :-)

Daniel

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Horus skrev:

Tak for hjælpen alle. Det med Prologic var jeg ikke klar over - men nu har jeg da musik i alle højtalere - omend det er noget svagt i de bageste - men det er jo klart nok - det forstår jeg.

Jeg har fundet følgende kabler:

Scart - SVHS

http://www.thansen.dk/product.asp?c=206605454&n=50797831 8&pn=807689824

og Scart - 3xphonoe

http://www.thansen.dk/product.asp?c=206605454&n=50797831 8&pn=807689570 Skart kablet her kan godt bruges til overførsel at stereo signal af en udsending fra TV til din forstærker.

Kan de bruges ?

SVHS er det både lyd og billede ?

Scart - 3xPhone - er det 1 stik til video og 2 til lyd ? ja.

Tak for hjælpen :-)

Daniel

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke anvende de nævnte kabler.

Du skal have fat i et kabet med Scart i begge ende. Den ende til DVD skal der udover scartstikket sidde to phono (audio out left(hvid) og right (rød)). Det er alt hvad du behøver. For at kunne udnytte RGB er det vigtigt at kablet er fuldt monteret.

Gå ned i din lokale radio/tv forretning så kan de hjælpe (tag evt. et print af dette svar med).

hos AV-Connection hedder det: 07-034: Scart kabel m. lyd, 2 meter og koster 149 uden fragt og ekspeditionsomk.

Men som sagt alle radio/forretninger kan skaffe det hjem, hvis ikke de har det på lager. 

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

uha - nu kan jeg jo ikke lade være med at blive lidt forvirret - 2 modstridende svar :-)

Hvis det kun kan lade sig gøre med "scart kabel m. lyd" - så skal lyden vel ind igennem "analog audio" - men dem har jeg jo kun ét sæt af - kan jeg så ikke sætte både video og TV op til begge at sende lyden ud gennem forstærkeren eller har jeg misforstået noget ?

Daniél

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at din video er tilsluttet via scart, hvis ikke så skal du gøre det (koster ikke mere end 30-40 kr.), på denne måde får du lyden med fra videoen via TV, der er den enkleste og smarteste løsning (det vil sikkert også fungere selvom du kun har antennekabel mellem video og tv, men scart giver nu engang bedre lyd og billede).

Dvs. Scart fra video op i TV, Scart med lydudtag fra TV til DVD, lydudtag sættes til analog input. Scart stik mellem DVD og TV skal i 99% af alle TV sidde i Scart1 for at udnytte RGB, scart mellem video og TV sætter du i Scart2.

Det kabel Keyvan siger ja til, er et Scart til component kabel, dvs. de tre phono indeholder farverne rød, grøn og blå. Der kan også fås kabler der indeholder billede, højre lyd, venstre lyd, men det billedesignal er det absolut dårligste du kan benytte til DVD.

Inden nogen begynder at anbefale at benytte scart3 til lydudtag, så er der næsten aldrig audio-out i scart3 (5 års erfaring i branchen fortæller mig dette).

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

fantastik Kjeldson og andre.

Tusind tak for hjælpen - nu vil jeg finde mig et "scart kabel med lyd" og så bibeholde scart mellem tv og video som nu.

endnu engang tak for hjælpen.

Daniél

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes