Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Forskel på 8, 6, 4 Ohm´s højttalere i SS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klavil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke den største nørd inden for Hifi og har længe spekuleret på at ved nogle højttalere står der 8 Ohm og andre 6 eller 4 Ohm.
Det samme med en Reciever er effekten også opgivet ved X ohm.
Mine Cerwin Vega højttalere er opgivet ved 8 Ohm og jeg tror at min Pioneer 915 reciever er opgivet til 7*110 Watt 6 Ohm.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at få det her forklaret på dansk. Det jeg gerne vil vide er, at hvis jeg nu har højttalere i X Ohm og forstærker i Y ohm  og jeg så køber nogle helt andre højttalere som hverken er X eller Y ohm, hvordan spiller det så eller ikke spiller?
Hvad skal man selv være opmærksom på ved køb af højttalere som evt ikke er et samlet surroundsæt?
Jeg går også udfra at noget af det her, har noget med ohm´s lov at køre:   
Til top Vis klavil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klavil

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 05:01 | IP-adresse registreret  

OK... I teorien giver en forstærker større effekt, når højtalernes impedans (udtrykt i Ohm) er lavere - faktisk en fordobling af effekten, hver gang impedansen halveres. I praksis er det langtfra tilfældet, da det ville kræve voldsomme, og dyre, strømforsyninger m.v. Så, de fleste forstærkere, især de mere prisrimelige, har kun 30-50% mere effekt fra 8 til 4 Ohm. En del forstærkere vil endda reagere negativt på en (for) lav impedans - ikke nødvendigvis brænde af, men sikkerhedskredsløbene vil gribe ind og afbryde. En højere impedans vil ikke skade, men kunne reducere effekten fra forstærkeren noget - i praksis svært at høre. Din Pioneer vil sikkert sagtens kunne leve med langt de fleste praktisk tilgængelige højtalere, uanset opgivet impedans - men du skal ikke gå under 4 Ohm!

Dine 8 Ohms CV'er skulle altså ikke være noget problem - din Pioneer giver nok ~100 Watt/kanal i den belastning.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

OK... I teorien giver en forstærker større effekt, når højtalernes impedans (udtrykt i Ohm) er lavere - faktisk en fordobling af effekten, hver gang impedansen halveres. I praksis er det langtfra tilfældet, da det ville kræve voldsomme, og dyre, strømforsyninger m.v.

i terorien uendeligt store strømforsyninger, ellers er jeg enig. Udgangseffekten vil jo altid blive større, da modstanden bliver mindre, men strømforsyningen kan kun afgive en vis effekt. Så sætter du en modstand på udgangen på forstærkeren på 1 el. 2 ohm vil langt de fleste slå fra eller brænde af, da forstærkeren "ser" det som en kortslutning. De fleste nogenlunde nye forstærkere slår heldigvis selv fra når de prøver at afgive mere end deres  max effekt. Derudover kan det nævnes at de som regel begynder at forvrænge inden, hvilket kan skade højttalerne. Jeg tror 100w i 8 ohm er lidt lavt sat, det er nok ca hvad de kan afgive kontinuerligt, sp kan de nok afgive ca 50% mere i et kort øjeblik hvis det skulle være nødvendigt

klavil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Takker for uddybningen.
Hvis jeg så forstår det rigtigt, så vil højttalere i surround, som har forskellige impedans ikke kunne fungere korrekt i praksis, da den ene vil spille højere end den anden pga den højere effekt?

Er det så kun dette man skal være opmærksom på, hvis man sammensætter et surround sæt af forskellige højttalere?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

klavil skrev:
Takker for uddybningen.
Hvis jeg så forstår det rigtigt, så vil højttalere i surround, som har forskellige impedans ikke kunne fungere korrekt i praksis, da den ene vil spille højere end den anden pga den højere effekt?

Er det så kun dette man skal være opmærksom på, hvis man sammensætter et surround sæt af forskellige højttalere?

det tror jeg ikke du skal tænke så meget over, det er sandsynligvis ikke hørbart. Der skal den dobbelte effekt til 3dB ekstra lydtryk. Det kan nok høres, men ikke så meget som det se ud på papiret. Jeg tror ikke det er noget du skal bekymre dig ret meget om i praksis

klavil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ok. mine fronthøjttalere er som beskrevet 8 ohm, men min center er en JBL med 6 ohm og ca 80 watt tror jeg. Jeg skal skrue den højt op på anlægget når vi ser film for at høre talen og ved musik må jeg skrue den ned da dens bas/mellemtone ikke er god nok ift fronten.

Jeg troede at det var fordi centeren var 6 ohm?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

klavil skrev:

Højttalernes driftseffekt har også stor betydning. Forskellige højttalere spiller ikke lige højt sevom de får samme effekt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

klavil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Med drifteffekt, mener du da Watt?
Hvad skal man så se efter for at det hele passer sammen?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Drifteffekten opgives for højttalere som det antal watt der skal tilføres fra forstærkeren for at højttaleren giver et lydtryk på 96dB målt 1 meter foran højttaleren. Jo lavere drifteffekten er, jo højere vil højttaleren altså spille.
Idag er det dog almindeligt at man istedet opgiver det som følsomhed. Her bytter man bare rundt på tingene så man istedet opgiver hvor mange dB lydtryk man opnår, når man tilfører højttaleren 1 watt, stadig målt 1 meter foran højttaleren. Her betyder det så at jo flere dB, jo højere vil højttaleren spille.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes