Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Onkyo surround .. hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mortenkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan en Onkyo 805 recevier , som gir liv til mine Audiovector K3 signature.

Synes kombinationen spiller en anelse lyst ( måske meget  lyst ) mit spørgsmål går ud på om jeg har mulighed for at sætte en alm. stereo forstærker ind når jeg vil høre musik ??

Og hvordan gør jeg det nemmest - kan det overhovedet lade sig gøre uden at skulle trække 10 ledninger ud hver gang ??

Måske er det bare mig der forlanger for meget af Audiovectorne - har hørt dem med Densen - der syntes jeg det var en helt anden lyd. Kald det for et fejlkøb - ved sgu ikke rigtig hvad skal gøre.

Når jeg bruger det som Home-cinema lyder det jo godt -- desværre hører jeg også en del musik- og det samme gør kæresten.

Alle gode råd vil modtages med kys-hånd

Morten

Til top Vis mortenkbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkbh

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Synde at Denon lyder beste i 2 kanler end Onkyo, hvor i mod at Onkyo er billiger end Denon, grund til at jeg har fravalg Onkyo og venter til at der
komme en rigtig god surrund forforærker på market som også er god til 2 kanal´s musik, bla. fra SACD (og selfølig mulighed for at Onkyo kan
brænd af, men det lade til kun af være de udgaver der bliver solgt i Tyskland).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du godt kan lide Densen-lyden, så køb en Densen effektforstærker og lad den trække dine K3 Signature med Onkyo'en som forforstærker. Så er der heller ikke noget med ledninger etc. der skal skiftes, når du skifter mellem stereo og surround.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

mortenkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt på gyngende grund - en effektforstærker , er det "motoren" og hvad gør forforstærkeren ??

Du må altså lige udpensle det for mig - men ideen med at man ikke skal skifte ledninger er fin nok.

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

mortenkbh skrev:

Jeg er lidt på gyngende grund - en effektforstærker , er det "motoren" og hvad gør forforstærkeren ??

Du må altså lige udpensle det for mig - men ideen med at man ikke skal skifte ledninger er fin nok.

Man kan groft sagt sige, at der hovedsagligt findes 3 forstærkertyper.

1. Integreret forstærker (det som jeg også formoder du mener med en "stereo-forstærker"). Her er både effektforstærker og forforstærker samlet i et kabinet.

2. Effektforstærker. Her er selve effektdelen separat i sit eget kabinet og er dermed adskildt fra forforstærkeren (hvilket betyder, at de fine strømkredsløb i forforstærkerdelen er fysisk adskilt fra de kraftige effektkredsløb, hvormed inteferens mellem disse to kredsløb elimineres).

3. Forforstærker. Det er her knapperne til volumenkontrol, signalomskifter etc. sidder. Det er med andre ord "kontrolboksen".

Du kan også se på det på den her måde, som du også selv kom lidt ind på: effektforstærkeren svarer til motoren i en bil, imens forforstærkeren svarer til instrumentbrættet. I en integreret forstærker er disse to dele bare samlet i eet kabinet.

Eksempel på en Densen effektforstærker på 2x80 watt:

http://www.densen.dk/index.php?page=products&produkt=b31 0

Denne (eller en hvilken som helst anden effektforstærker) kan du koble til din Onkyo 805'er, således du bruger denne effektforstærker til at trække dine fronthøjttalere i dit surroundsetup (effektforstærkeren kobles til pre-out udgangene til fronthøjttalerne på 805'eren). 805'eren fungerer således som forforstærker og du kan have det koblet sammen hele tiden, dvs. der skal ikke skiftes kabler eller noget, når du skifter mellem surround og stereo.

Håber det gjorde det mere spiseligt.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

der er desværre nok ikke meget du kan gøre andet end skifte receiver. Så meget hjælper det ikke på selve klangen at smide en effekt ind. Du skal dog nok ikke købe denon som star trek foreslår, den er meget lys i lyden, nok mere end onkyo. Marantz og h/k er mere venlige overfor musik. Min generelle betragtning er at de bedste i surround også er de dårligste i stereo og omvendt når vi snakker receivere under 20k. Jeg tror yamaha og pioneer er de bedste løsninger på kompromis. Marantz og h/k er efterhånden lidt underlegne i forhold til onkyo, denon og pioneer hvad surround angår. Jeg ville dog helt klart vælge pioneer på nuværende tidspunkt, da det efter min mening er dem der er bedst til surround

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Maj 2008 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Prøv at evt. skifte dine højtaler kabler, da de Audiovector godt kan lyde en andelse skingert uden de rigtige kabler på.
Jeg var ude hos en kunde der havde samme problemer, det fik vi løst med nye kabler.

mortenkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

CSN Teknik skrev:
Prøv at evt. skifte dine højtaler kabler, da de Audiovector godt kan lyde en andelse skingert uden de rigtige kabler på.
Jeg var ude hos en kunde der havde samme problemer, det fik vi løst med nye kabler.

Tror nu ikke kablerne kan gøre så meget - har trods alt ikke valgt harald nyborg kabler

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens beholde din receiver. Du skal ud og finde en stereoforstærker som kan styrer dine fronter. Så kan du forbinde stereoforstærkeren med receiveren via pre out. Så behøver du ikke skifte fronternes højttalerkabler hver gang du skal lytte til musik eller film.

Om du så vil ha integreret- eller for- plus effektforstærker er op til dig selv.

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:

Du kan sagtens beholde din receiver. Du skal ud og finde en stereoforstærker som kan styrer dine fronter. Så kan du forbinde stereoforstærkeren med receiveren via pre out. Så behøver du ikke skifte fronternes højttalerkabler hver gang du skal lytte til musik eller film.

Om du så vil ha integreret- eller for- plus effektforstærker er op til dig selv.

Hej

Du vil nok også gerne vide hvordan det skal kobles sammen, Audiovector kobles til Densen forstærken og Densen kobles til Onkyo med phono kabler,

Skal man ind i Onkyoen menyen og ændre noget? det ved jeg ikke.

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

mortenkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Tak tak drenge - det lader til der er håb forude. He he

Jeg vil i KT-radio og lytte lidt til nogle forstærkere , så vender jeg tilbage

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes