Emne: Hvilke bag- og side-højttalere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at have et ordentligt surruound-anlæg til film, men er helt ny indenfor dette - har indtil nu fokuseret på stereo og to-kanals musik.
Mit spørgsmål går på hvilke højttalere, man skal bruge til de bagerste kanaler. Jeg tænkte på at bruge de samme som til de to forreste kanaler - altså seks ens gulvhøjttalere + centerhøjttaler og sub. Men de fleste steder ser jeg, at folk bruger mindre bag- og side-højttalere end fronthøjttalerne.
Hvorfor? Er det på grund af økonomien, lyden, indretningen eller noget andet? - de fleste forstærkere/recievere har jo lige mange watt i alle kanalerne...
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at være Romsmester udi surround anlæg ville jeg da mene at 4-6 ens højttalere ville være fint - centeren kan man jo lægge på langs. Jeg tror
mest det beror på økonomiske årsager og / eller pladshensyn - måske den bedre halvdel :)
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså grunden til at folk bruger de nogle mindre højtalere er at baghøjtalerne ikke gengiver det samme "tryk" som i fronten!..Der er ingen grund til at baghøjtalere skal hamre en dyb bass igennem, det klarer subben og til dels fronten!...Baghøjtalernes funktion er at gengive den rigtige surroundlyd, ikke leverer et tryk!..Derfor er der ingen ide at have store baghøjtalere. Jeg har selv haft store baghøjtalere (Dali 109), og da jeg skiftede til B&W 601 S2 kunne jeg tydeligt mærke forskel i kvaliteten!..Der var self ikke det samme tryk på højtalerne, men lydmæssigt lød det langt bedre!..
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Altså grunden til at folk bruger de nogle mindre højtalere er at baghøjtalerne ikke gengiver det samme "tryk" som i fronten!..Der er ingen grund til at baghøjtalere skal hamre en dyb bass igennem, det klarer subben og til dels fronten!...Baghøjtalernes funktion er at gengive den rigtige surroundlyd, ikke leverer et tryk!..Derfor er der ingen ide at have store baghøjtalere. Jeg har selv haft store baghøjtalere (Dali 109), og da jeg skiftede til B&W 601 S2 kunne jeg tydeligt mærke forskel i kvaliteten!..Der var self ikke det samme tryk på højtalerne, men lydmæssigt lød det langt bedre!..
|
|
|
NU sikker på det ikke bare var de fronter der lød ad helvede til  Hehe.. Vi er jo kun unge en gang i livet, så vi må alle igennem cerwin vega  Du har gjort et spring i den rigtige retning, det er godt. Men ja, zirio har til dels ret.. Desuden er det jo selvfølgelig pga. økonomi samt at opstilling bliver en del sværere. Udover det kan det også tit være pænest at have nogle diskrete bagved.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
interfacelift skrev:
zirio skrev:
|
|
|
NU sikker på det ikke bare var de fronter der lød ad helvede til Hehe.. Vi er jo kun unge en gang i livet, så vi må alle igennem cerwin vega Du har gjort et spring i den rigtige retning, det er godt.
Men ja, zirio har til dels ret.. Desuden er det jo selvfølgelig pga. økonomi samt at opstilling bliver en del sværere. Udover det kan det også tit være pænest at have nogle diskrete bagved.
|
|
|
Jaja jeg bliver altid kritiseret over mine CV  ...Jeg var nu glad for de store sataner, de kunne godt nok spille en fest op  ...Men jeg fortryder ikke 1 sek, at jeg tog over til B&W...Ikke helt lige så meget smader på, men en god fast bass, der godt kan tæske til!...Og præcis, alle unge skal prøve CV, sådan er det bare  ...Ja det er selvfølgelig rigtig nok, økonomi tæller også. Men mine Dali gav jeg faktisk lige så meget for, som jeg gav for mine Dali (baghøjtalerne)  ..... Mvh Zirio
Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 12 maj Onkyo TX-SR875, Toshiba, B&W, Supra, Nordost
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
interfacelift skrev:
zirio skrev:
|
|
|
NU sikker på det ikke bare var de fronter der lød ad helvede til Hehe.. Vi er jo kun unge en gang i livet, så vi må alle igennem cerwin vega Du har gjort et spring i den rigtige retning, det er godt.
Men ja, zirio har til dels ret.. Desuden er det jo selvfølgelig pga. økonomi samt at opstilling bliver en del sværere. Udover det kan det også tit være pænest at have nogle diskrete bagved.
|
|
|
Jaja jeg bliver altid kritiseret over mine CV ...Jeg var nu glad for de store sataner, de kunne godt nok spille en fest op ...Men jeg fortryder ikke 1 sek, at jeg tog over til B&W...Ikke helt lige så meget smader på, men en god fast bass, der godt kan tæske til!...Og præcis, alle unge skal prøve CV, sådan er det bare ...Ja det er selvfølgelig rigtig nok, økonomi tæller også. Men mine Dali gav jeg faktisk lige så meget for, som jeg gav for mine Dali (baghøjtalerne) .....
Mvh Zirio
Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 12 maj Onkyo TX-SR875, Toshiba, B&W, Supra, Nordost
|
|
|
hehe, og måske var det fordi det gamle var noget l**t  Det er jo brugtpriser  Men bare rolig, jeg har selv haft nogle store sataner.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|