Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Valg af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gimdner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ohøj "med-hifi'ere"

Jeg har gennem længere tid brugt dette fantastiske forum til at få opklaret alle mine spørgsmål og nysgerrigheder. Men nu har jeg virkelig brug for hjælp og input, og det ved jeg I kan hjælpe med.

Sagen er den, at min kæreste og jeg flytter i et nyt hus. Her har jeg fået råderetten over stuen (imponerende ikke?), og må indrette den, så den er optimal ift. billede og lyd. I den forbindelse overvejer jeg at opgradere mine nuværende højtalere, men problemet er bare hvad jeg skal vælge - og der kommer I ind i billedet

I dag har jeg et 5.1 setup bestående af følgende:

• 5 x B&W M-1
  • 1 x DALI IKON sub

Det hele bliver drevet af en Denon AVR-3808 og jeg udnytter de nye lydformater fra Blu-ray via en PS3. Reciever og PS3 bliver ikke skiftet ud endnu, så det vil også være dette udstyr som skal bruges sammen med de eventuelle nye højtalere.

Første problem: Min umiddelbare opfattelse er at jeg lige så godt kan investere i et 7.1 setup, da man efter hvad jeg kan læse mig frem til på nettet, opnår en lidt bedre oplevelse i film. Hvad er Jeres holdning og erfaring?

Andet problem: Skal jeg købe helt nye højtalere hele vejen rundt, eller skal jeg genbruge mine M-1'ere samt subwooferen og "nøjes" med nye fronter og en center?

Tredje problem: Hvad skal jeg vælge?

Setuppet skal hovedsageligt benyttes til film og mit budget til opgraderingen ligger i omegnen af 35.000,- plus/minus det sædvanlige. Og som det sidste vil jeg nævne, at stuen er ~35 m2.

Til top Vis Gimdner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gimdner

Gimdner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Slet ingen som vil bidrage med lidt meninger og/eller erfaringer? :-) Man må gerne nøjes med at svare på én af problemstillingerne.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ikke nemt at svare på. Men, som du selv antyder, er det oplagte at tænke i en ny front (center + sider). Hvis subben er OK, kan du jo blot holde dig til den. Jeg er ikke sikker på, at 7.1 (el. 6.1 for den sags skyld), giver samme forbedring som generelt bedre højtalere på et 5.1 system - men så kan du jo ikke genbruge alle dine B&W, hvilket er ærgerligt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Gimdner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input - nej det er bestemt ikke let, også derfor jeg søger lidt hjælp.

Dvs. at du næsten vil foretrække nye baghøjtalere til et 5.1 setup end at køre et 7.1 setup med mine nuværende M-1'ere piftet op med nye fronter + center?

Hvilke B&W gulvhøjtalere vil være at foretrække hvis jeg satser 5.1 setup kontra 7.1 setup?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Kender desværre ikke nok til B&W til at besvare det spørgsmål. Men, da du alligevel vil anskaffe en ny 'front', som jo er afgørende for lyden - er det måske alligevel en god idé at anvende dine gamle højtalere i et 7.1 setup.

Det er meget svært at svare på helt konkrete spørgsmål om udstyr, med mindre man tilfældigvis kender det... Markedet er jo stort.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Gimdner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Det har du selvfølgelig ret i. Men jeg spurgte nu også mere for at få lidt gang i tråden - dog er jeg på ingen måde fan af B&W, så jeg modtager meget gerne forslag til andre setups..

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Mit input er:

De m-1 ere skal udskiftes .Jeg har hørt dem en gang privat ,synes absolut ikke de er brugbare til god lyd. 

Første problem: Min umiddelbare opfattelse er at jeg lige så godt kan investere i et 7.1 setup, da man efter hvad jeg kan læse mig frem til på nettet, opnår en lidt bedre oplevelse i film. Hvad er Jeres holdning og erfaring?

Har ingen personlige erfaringer med 7.1 ,men har du lysten pladsen og pengene så hvor ikke.

Andet problem: Skal jeg købe helt nye højtalere hele vejen rundt, eller skal jeg genbruge mine M-1'ere samt subwooferen og "nøjes" med nye fronter og en center?

Det bedste resultat får du ved at det er samme højtalere hele vejen rundt..Om din sub er god nok kan jeg ikke vurdere ,men hvis du har 35m2 kan du godt bruge en solid sub (læs bedre sub)..

Tredje problem: Hvad skal jeg vælge?

nu skriver du 35000 i budget .Da du har levet en de m-1 ere ville jeg ikke nødvendigvis fyre så mange penge af på nye højtalere..

Et bud kunne være at kigge på et SVS sæt. Der får du ihvertfald meget for pengene ..kender ikke deres "satelitter" men de får meget ros rundt omkring .Deres subber er suveræne til film.´

Så er der også penge til at opgradere fladskærmen fx.

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes