| Forfatter |
|
KongKurs Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 16 Juni 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er newbie på surroundområdet, men mine kommende planer om anskaffelse af en PlayStation3, samt de mange film der bliver set i stuen har givet mig mod på at kaste mig ud i noget surroundudstyr, dog UDEN at der går for meget pop i det, idet jeg samtidig lægger meget vægt på at kunne lytte til musik i stereo, som det i min mening bør være.
Jeg har dertil et par spørgsmål ang. indkøb af forstærkere, antal ekstra højttalere osv.
Mit nuværende stereosetup består af et par B&W 602 på standere, som jeg er ret tilfredse med. Hvis man skulle bruge dem som fronthøjttalere (og dermed som eneste aktive højttalere når man fx. skal lytte til en cd), vil det så være nok at investere i fx. et par lofthængte små B&W'ere som baghøjttalere? Skal man have center / sub eller er det unødvendigt?
Og i så fald, hvilken forstærker ville være fornuftig? Jeg har en idé om, at man nutildags tilslutter et HDMI kabel fra sin PlayStation direkte til forstærkeren, og så kører al lyden igennem det, er det korrekt? Og er det en fornuftig måde at gøre det på? Og hvad er forskellen på DTS/DB5.1/DB7.1? Hvad er "det rigtige"?
Budget for forstærkeren ville nok ligge på ca. 10.000. Brugt er også en mulighed, men der kan vel næppe findes noget der er forberedt til HDMI?
Sikken masse spørgsmål, håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning 
|
| Til top |
|
| |
Arcadian Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kongkurs.
Jeg ville helt sikkert vælge både baghøjtaler, center og sub. Tjek nedenstående links!!
http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_dm686_ hoejttaler_sort_ask.htm
http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/center/bw_htm62_c enterhoejttaler_kirsebaer.htm
http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/bw_asw6 10_subwoofer_sort.htm
Dette passer til de højtalere du har nu, da den gamle 600 serie er udgået. Du vil få meget mere effekt ud af en film med en subwoofer til, den fylder godt nok lidt, men er uden tvivl vigtig til surround, når man ikke har større højtaler som front. Du kan evt. også vælge en butt kicker under sofaen Har hørt meget godt om dem.
Det er rigtigt at de nye formater bliver overført med HDMI, det gælder bla. Dolby true hd, Dolby dts master osv. Hvad står DB for?? Hvis det er Dolby Digital, så er DTS det bedste. Men de nye formater på Bluray, basker DTS i bund.
For at udnytte de formater, skal du over i en reciever som en Denon avr2808 til 8999.-
Den kan det hele, og spiller rigtig godt, der vil være masser af kræfter til dit anlæg i den.
Håber du kan bruge infoen, ellers spørger du bare.
//Arcadian//
|
| Til top |
|
| |
xiuxiu Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 225
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan evt også købe højttalerne brugt. Du kan tit finde center og reolhøjttalere i den gamle 600 serie til en rimelig penge på ksb og dba. af reciever kan du også kigge på onkyo, marantz og harman kardon...det kommer an på dine lydpreferencer
__________________ Mvh Thomas
Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KongKurs Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay dvs. man bør ikke undvære centerhøjttalere, vil prøve at finde en B&W'er der matcher mine fronthøjttalere så.
- en ting jeg dog aldrig har forstået ved centerhøjttalere er, at når man hører stereo kommer lyden "automatisk" til at virke centreret hvis der kommer lige meget ud af begge højttalere, men når man spiller surround så er dette pludselig ikke muligt? 
Nu nævner I tilsvarende B&W baghøjttalere, men mit indtryk er at der sjældent er særlig meget lyd i baghøjttalerne (er det en "skrøne"?), så hvad med disse små B&W'ere:
http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/kompakt/bw_lm1_ho ejttaler_sort.htm
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
xiuxiu skrev:
| Du kan evt også købe højttalerne brugt. Du kan tit finde center og reolhøjttalere i den gamle 600 serie til en rimelig penge på ksb og dba. af reciever kan du også kigge på onkyo, marantz og harman kardon...det kommer an på dine lydpreferencer |
|
|
for så vidt også subwooferne __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vigtigt at baghøjttalerne har en klangbalance der ligger meget tæt af af dine andre højttalere, da det ellers vil lyde mærkelige hvis en lyd panorerer fra front eller center og om i dine baghøjttalere. Derfor vil jeg også anbefale at du finder et sæt baghøjttalere i 600-serien.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
xiuxiu skrev:
| Du kan evt også købe højttalerne brugt. Du kan tit finde center og reolhøjttalere i den gamle 600 serie til en rimelig penge på ksb og dba. af reciever kan du også kigge på onkyo, marantz og harman kardon...det kommer an på dine lydpreferencer |
|
|
for så vidt også subwooferne
|
|
|
meget muligt, men svs slår de alle b&w i den prisklasse
|
| Til top |
|
| |
KongKurs Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm.. jeg havde håbet på at kunne anvende et par mindre baghøjttalere, men kan selvfølgelig godt se problematikken ved lydpanorering...
Er det ikke muligt at finde nogle "sæt" med satellitter og sub, der lyder hæderligt, og som ikke er alt for kæmpestore?
Kan I anbefale noget så jeg evt. kunne bruge mine B&W højttalere til stereo alene og have noget af mindre fysisk størrelse til surrounden?
|
| Til top |
|
| |