Emne: Komplet surround, ~20k kr? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hardgrove Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 21 Juni 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, Jeg er ret blank på det her område, så tænkte, at I ku' hjælpe...: Jeg skal have mig et surround-setup. Min stue er som på billederne for neden. Regner med at placere højttalere ved placering A, B, C og D og så selvfølglig en center og en sub. Først og fremmest spørger jeg, om det er muligt at få en ordentlig surround-oplevelse ved disse forhold (tænker især på den skrå væg), for ellers vil jeg hellere smide pengene efter noget stereo; selvom jeg klart opprioriterer filmoplevelser frem for musikoplevelser (bl.a. fordi jeg hører min musik fra MP3)? Jeg tænker, at jeg vil smide 20k kr. efter det hele, måske lidt mere, men helst ikke. Desuden er jeg interesseret i at købe noget der er holdbart i længden; ikke noget jeg bare ska bruge som start mhp. senere at udbygge; mangler nemlig ikke pengene, men mener bare ikke, at lyd er så meget værd :) Jeg går op i, at det er pænt og simpelt; altså ikke dominerer rummet, så vil klart foretrække små højttalere der kan monteres på væggen i stedet for store gulvhøjttalere. Jeg har hørt at Onkyo 606-surround-forstærkeren skulle være god - enig? Alternativer? Mht. højttalerne, har jeg primært set på KEF 5005 eller nogle tilsvarende B&W. Hvad foretrækker I, og har I evt. andre bud? 
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 22 Juni 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hardgrove skrev:
| Først og fremmest spørger jeg, om det er muligt at få en ordentlig surround-oplevelse ved disse forhold (tænker især på den skrå væg), for ellers vil jeg hellere smide pengene efter noget stereo; |
|
|
Skråvægge er ikke helt umulige, man kan nemlig bruge selve væggen som en reflektor. Altså placere højttalerne lavt på ryggen, så de spiller op mod skråvæggen. Bruger selv det trick.
Hardgrove skrev:
| Jeg tænker, at jeg vil smide 20k kr. efter det hele, måske lidt mere, men helst ikke. |
|
|
Så skal du tage nogle valg. For at købe nogle "pap højttalere" bliver du ked af i længden  og receiver/subwoofer skal også være i orden. Ihvertfald hvis du går efter noget "holdbart i længden". Alternativt kan du købe brugt. Så kan du finde den gode kvalitet lidt billigere. Onkyo 606 er et udemærket valg når du går efter "satellit højttalere". Personligt ville jeg nok rykke en klasse op, men så er det at det bliver dyrere. Lige da jeg så din forespørgsel, kom jeg til at tænke på det fælleskøb der lige er startet op på en af de større Onkyo receivere og nogle Elac højttalere. Men det bliver nok aligevel for dyr en løsning, selvom det ville spille dine alternativer ud af lokalet. Så for "holdbarheden" ville den løsning være et plus, men ikke for budgettet (se evt. løsningen her) Så mit umiddelbare bud at at følge dit hjerte. Altså gå efter løsningen med Onkyo 606 og nogle pæne små satellitter  /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Blaze Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg køre rselv med onkyo 606 og kef kht 3005.2, og det spiller fabelagtigt  - kan erhverves for 12000
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et sæt SVS SCS-01 fra Lsound ? Koster 812 euro for sættet. Så mangler du bare en receiver og en sub.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt afhængigt af hvad du forventer så skal du nok rykke lidt længere op i ydelse hvad sub angår end de der følger med i diverse KEF sets. Det fordi det er et rimelig stort og åbent areal du skal spille op. Nu behøver det dog ikke at koste noget mere, men subben bliver fysisk større.
Jeg vil anbefale dig at placere subben enten ved plads A eller B hvor den står i mod en yddervæg, eller om bassen der i mod forventning skulle forstærkes for meget så C eller D
Baghøjtalere ved skråvæg burde ikke være et stort problem, som larl er inde på så monter de på sidevæggene, eller eventuelt på bagvæggen vha et par vogelfæster, og vinkle de svagt ind mod bagvæggen
Et sæt i din prisklasse der vil kunne spille op et såpas stort areal er netop SVS SCS. Standardsættet med små baghøjtalere koster sammen med en PB12-NSD sub ca 10800kr leveret, og da har du mere end 9000kr til at gøre godt med til receiver, kabler og eventuelle vægfæster. Og det er vel tilstrækkeligt til at kunne købe en Onkye 805 som vel er alles favorit for tiden? __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
JRolLbs Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da et voldsomt godt tilbud, faktisk.  __________________
|
| Til top |
|
| |
Hardgrove Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice indlæg larl og ManicMiner!
Jeg overvejer det der fælleskøb! - Ved I hvor i KBH-området det er muligt at se disse højttalere fysisk (og evt. høre dem ;))? Umiddelbart synes jeg, at de fysisk virker mere bastante og fremtonende end de to alternativer jeg foreslår, men det hjælper nok meget, hvis jeg ser dem IRL.
@ManicMiner Du skriver, at det er nødvendigt med en god sub - det er faktisk derfor, at jeg overvejer B&W-sættet: http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1480&sc =ht - har hørt at den sub virkelig skulle være god!
Men siden I alle sådan falder på halen over det tilbud - er det markant bedre end det jeg foreslår, eller...? (det er fordi jeg har hørt mig omkring, og ikke har fået refereret til disse højttalere før her (men det skyldes måske, at det netop er et stort tilbud og det ellers ikke ville falde i min prisramme)).
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 Juni 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Den B&W subben er god til at være rund og lille, og ikke så meget mere end det Seriøst, den er lavet med fokus på design og størrelse, ikke ydelse.
Om det skal være et stykke designernips så vil du betale i form af mindre ydelse. Optimalt skal en sub ha et stort kabinet, precis på samme måde som en hurtig bil skal ha en aerodynamisk form. PV1 som den subben heder yder så dårligt at den knapt er kvalificeret til at kalles for en subwoofer. Under 30hz leverer den kun forvrængning, og længere op ikke mange nok db til at fylde op det areaet du har med lyd.
Her er en måling af den
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/5749- b-w-pv1.html
Og en af dens diametrale modsættning både hvad størrelse og design angår
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/8151- svs-pb12-nsd-new.html
Allerede ved 30hz er forskellen de to i mellem 20db, dvs det samme som at du skal ha 10 stk PV1 for at kunne levere det samme lydtrykket som en enkelt PB12. Under 30hz er forskellen uendelig.
Jeg forstår godt at design er ønskeligt, men jeg vil bare påpege at man betaler en pris for det.
Har du ikke muligheden for at købe en så stor sub vil jeg anbefale dig en mellemløsning i form af en lille lukket 12" hvor Velodyne SPL1200-R og SVS SB12-Plus er udmærkede kandidater. De er fremdeles ikke helt gode nok til dit rum, men laaangt bedre end PV1.
Her er en måling af SPL1200
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/8146- velodyne-spl-1200-mk2-new.html
Og her en af SB12
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/5769- svs-sb12-plus.html
Ved de samme 30hz vil de kunne levere henholdsvis 14 og 13db mere end PV1, det samme som at du skulle ha henholdsvis 5 eller 4.5 stk PV1 for at kunne levere samme lydtryk
At så absolut alle de nævnte subs kan købes for færre penger end PV1, og den billigste af de alle, PB12 er den der yder bedst gør det svært at anbefale PV1
__________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hardgrove skrev:
| Men siden I alle sådan falder på halen over det tilbud - er det markant bedre end det jeg foreslår, eller...? (det er fordi jeg har hørt mig omkring, og ikke har fået refereret til disse højttalere før her (men det skyldes måske, at det netop er et stort tilbud og det ellers ikke ville falde i min prisramme)). |
|
|
Smag og behag er jo forskellig ... og du kan få næsten ligeså mange meninger som personer du spørger  Men det Fælleskøb du tænker på er i en anden prisklasse end hvad du ellers kigger på, og tilsvarende markant bedre. Det tør jeg godt skrive under på. Det er jo grej for 30.000 kr+ (afhængig af konfiguration) hvor det du kigger på vel kan fås for en 12-13.000 kroner samlet. Hvis du tænker på om du kan høre forskel på, så ja. Ordentlige højttalere giver mere end du måske lige tror. Hvad angår produkterne, så er Onkyo et udemærket valg. Elac er ikke så kendte herhjemme, men hvis du søger lidt i den udenlandske anmeldelser vil du nok blive overbevist om at det mærke hører til i den bedre ende. Men da de fleste af deres højttalere koster fra 4000 kr og opefter (per stk) - dette for de små - så kommer man hurtigt til kort selv med 20.000 kroner på lommen. Det tilbud der er på Fælleskøb er meget specielt ... sådan en "one off" kampagne de laver med Onkyo. Men selvom det er et rigtigt godt tilbud, hvor du får meget for pengene, så er det jo også over dit budget. Ihvertfald hvis du skal have en subwoofer oveni. Omvendt får du så også opfyldt drømmen, om at købe noget holdbart som du ikke behøver tænke på at skifte ud hurtigt igen når dine egen behov/krav vokser. /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|