| Forfatter |
|
Snip3rdk Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ved at, bevæge mig ud hvor jeg ikke længere kan bunde, og kan derfor godt bruge lidt hjælp. Grundet
køb af ny lejlighed og nye møbler, har jeg brug for en ny surround
receiver. Der er dog et lille problem. Vores nye tv møbel, med
tilhørende skuffer til at gemme diverse hifi møbler (Jeg ved godt det
er en skam at gemme dem), er meget lav, hvilket gør udvalget en hel del
mindre. Helt præcis snakker vi om en højde på omkring de 10-11cm i
højden. Den skal bruges sammen med en PS3 og en Samsung LE40M86
fladskærm i et 5.1 setup. Prisklassen ligger på de 3-4 tusinde. Jeg må
indrømme at min viden inden for området er begrænset, og setup'et skal
også "kun" bruges til at se lidt film med vennerne, spille lidt konsol
og høre lidt musik, så vi snakker ikke det store entusiast indkøb. Indtil videre har jeg kigget på en Cambridge Audio 340R,
jeg kender dog intet til producenten, men den passer i skuffen, og
specifikationerne ser ikke helt dårlige ud. Er der nogen der kan sige
lidt om den, eller kender andre, måske bedre receivere i samme
størrelse og prisklasse? På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også Cambridge 540R v.3 i samme størrelse... Men må indrømme jeg ikke kender yderligere til dem
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved nærmere eftertanke skal du nok lede efter en receiver der kan dekode de nye HD-formater, hvis du skal se Bluray via din PS3
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Receiveren behøver ikke kunne afkode HD-formaterne. Men den SKAL kunne tage MPCM over HDMI. Se dette link for en oversigt over receivere der kan det der skal til, for at få fuldt udbytte af PS3 og blu ray.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tro ikke at en PS3 har det god med at stå i et sådan lavt møbel, der ikke er mere en 11 cm høj, da PS3 afsgiver meget varme.
Men da du har en PS3, så er det ikke så vigtig at finde en forærker der kan tage de ny lydformate, da PS3 decoder dem og sende dem ud som PCM,
derfor er det vigtig at forærkern kan modtage PCM over HDMI.
Eller så kunne BRAVIA Theatre HTP-BD2RS værre en mulighed, problme er at jeg ikke ved om det er komme på market endnu (kan ikke finde det
på Sonys hjemmesiden).
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1462&zoneid=5
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Receiveren behøver ikke kunne afkode HD-formaterne. Men den SKAL kunne tage MPCM over HDMI. Se dette link for en oversigt over receivere der kan det der skal til, for at få fuldt udbytte af PS3 og blu ray.
|
|
|
Ok, så blev jeg dét klogere!
|
| Til top |
|
| |
Snip3rdk Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for heads-up ang. MPCM, men er der nogen der evt. kan sige lidt om hvilke formater jeg ville misse, og hvad jeg så står tilbage med? Problemet med højden gør nemlig, at ingen på førnævnte liste ville passe ind i møblet. Jeg er trods alt ikke den store entusiast, og økonomien siger også stop ved de 3-4k, så måske jeg bare bliver nødt til at, "nøjes" med en receiver der ikke kan klare MPCM over HDMI i denne omgang.
Men en lille liste over hvad jeg ville misse, og hvad jeg ville stå tilbage med, ville være rigtig lækkert.
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan vel ret kort siges at du ikke kommer til at få udbytte af lydforbedringen fra DVD til Blu Ray. Hvis du ender op med en receiver der ikke tager MPCM over HDMI får du en lyd der, stort set, er på DVD niveau. Jeg har ikke selv hørt forskellen, idet jeg også er på research stadiet.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
Snip3rdk Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarene indtil videre, det hele er skrevet ned bag øret, og er med i overvejelserne. Jeg har i min søgen også fundet frem til endnu en receiver der kunne matche min krav, Panasonics SA-XR59. Problemer er selvfølgelig, at den heller ikke er på førnævnte liste med receivers der understøtter MPCM over HDMI, men er den liste virkelig komplet?
Nogen der kender til Panasonic SA-XR59?
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snip3rdk skrev:
Takker for svarene indtil videre, det hele er skrevet ned bag øret, og er med i overvejelserne. Jeg har i min søgen også fundet frem til endnu en receiver der kunne matche min krav, Panasonics SA-XR59. Problemer er selvfølgelig, at den heller ikke er på førnævnte liste med receivers der understøtter MPCM over HDMI, men er den liste virkelig komplet?
Nogen der kender til Panasonic SA-XR59? |
|
|
Jeg tror listen er komplet. Fyrene bag følger godt med, og laver opdateringer så snart der sker noget nyt. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå på kompromis. Det svarer lidt til at købe en Blu Ray afspiller og en CRT fjernsyn. Det er der jo heller ikke megen mening i. __________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
Snip3rdk Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg tror listen er komplet. Fyrene bag følger godt med, og laver opdateringer så snart der sker noget nyt. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke gå på kompromis. Det svarer lidt til at købe en Blu Ray afspiller og en CRT fjernsyn. Det er der jo heller ikke megen mening i.
|
|
|
Vil helst heller ikke gå på kompromis, men tror sgu det bliver svært at overtale kæresten til at få receiveren til at stå fremme. Det var en lang kamp, bare at få hende overtalt til at, højtalerne kunne få en plads i stuen. Men ellers må jeg bare vente til at, der nogle flere tynde receivere på markedet :(
|
| Til top |
|
| |
Snip3rdk Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har sagen lige taget et twist, efter en hel dag med masser af gode argumenter, har jeg nu fået overbevist kæresten om at, receiveren nu skal stå fremme, og ikke blive gemt væk. Så nu kan jeg se bort fra størrelse, dog ikke budgettet. Efter lidt kiggen frem og tilbage, har jeg set mig lidt lun på en Denon AVR-1908. Er det no go? Eller kan jeg trygt kigge lidt mere på den?
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen mellem de nuværende lydformater og HD-lydformater er IKKE særlig stor. Jeg har selv tjekket efter, og også læst en del materiale om det. Forskellen er især minimal, hvis man er en "almindelig" forbruger, som ikke har det vilde grej eller går op i mikrodetaljer i et givent lydspor. Hvis optagelsen er god nok, kan et DTS eller Dolby Digital lydspor sagtens lyde lige så godt som et tilsvarende HD-lydspor. Igen, hvis man f.ex. har en Denon AVR-1908, eller Onkyo TX-SR 606 for den sags skyld, og et 5.1 setup bestående af Dali Concept, er det tvivlsomt om man overhovedet ville kunne høre forskel på et HD lydspor og et regulært (DTS, DD) lydspor. Der er grænser for hvor nuanceret bestemt udstyr kan gengive lydmateriale, og der er sandelig også grænser for menneskers hørelse. Ved godt at nogle hi-fi freaks vil være uenige i det sidste.  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
| Forskellen mellem de nuværende lydformater og HD-lydformater er IKKE særlig stor. |
|
|
Så må du godt nok have et pap-anlæg (undskyld), eller også ved du ikke hvad der kræves af udstyr for at lytte til det. Der er også den mulighed at du slet ikke lytter til HD lyd (blot tror det). Forskellen imellem de to er nemlig enorm. Det er vitterligt som nat og dag. Og det har intet - absolut intet - med hifi at gøre. Det er noget alle kan høre med det samme. /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Snip3rdk Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det var også lidt sådan jeg havde troet det ville være. Især for en som mig, som ikke har særlig meget forstand på den slags. Men nu hvor jeg alligevel ikke behøver bukke mig for størrelses kravet, og Denon'en kun er en 700kr dyre, så tror jeg det er på tide at, jeg smutter ned i den lokale hifiklub og ser nærmere på den. Hvis ikke der kommer nogen indvendinger selvfølgelig :)
EDIT: Nå, der er åbenbart lidt forskellige meninger, men så er det vel fint nok, at jeg har set mig varm på Denon'en nu, da den understøtter MPCM over HDMI.
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Da_Saint skrev:
| Forskellen mellem de nuværende lydformater og HD-lydformater er IKKE særlig stor. |
|
|
Så må du godt nok have et pap-anlæg (undskyld), eller også ved du ikke hvad der kræves af udstyr for at lytte til det. Der er også den mulighed at du slet ikke lytter til HD lyd (blot tror det).
Forskellen imellem de to er nemlig enorm. Det er vitterligt som nat og dag. Og det har intet - absolut intet - med hifi at gøre. Det er noget alle kan høre med det samme.
/Lars
|
|
|
Jo, jeg lytter til HD lyd.  Forskellen er stor på papiret. Virkeligheden er en anden sag. I min underskrift står hvilket anlæg jeg har. Det er ikke just pap. Jeg skriver også, at jeg har læst om det samme som jeg oplever, flere forskellige steder, bl.a. i det seneste nummer af High Fidelity hvor der er en test af hhv. en Yamaha og en Pioneer receiver, begge modeller befinder sig pris-og kvalitetsmæssigt i den bedre ende. Anmelderen bemærker ikke den store forskel mellem DD og DTS og HD-lyd. Jo, der er forskelle, men ikke som du beskriver dem. Det kan være du er et offer for den velkendte hi-fi placebo effekt (undskyld). Desuden kan man mene hvad man vil om High Fidelity bladet og dets anmeldere, men de er ikke just nybegyndere indenfor hi-fi verdenen. __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
| I min underskrift står hvilket anlæg jeg har. Det er ikke just pap. |
|
|
Ja, men den slags læser jeg ikke. Det siger jo reelt ingenting. Alene det, at du kan sige offentligt at der ikke er forskel på DVD surround og Blu-ray surround, siger mig at du er gået fundamentalt galt af et eller andet. Om det er anlægget, konfigurationen af do., lytningen eller blot den generelle forståelse skal være usagt. Det er jo ikke små forskelle, der kræver "hifi øre". Du bør kunne høre meget stor forskel imellem enhver udgivelse på DVD (DD 5.1 og DTS) i forhold til blu-ray (med Dolby TrueHD, DTS-HD MA eller PCM). Også selvom begge er 5.1 lyd. /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger


Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Jo, jeg lytter til HD lyd.  |
|
|
Hvordan ? (Ja, jeg har læst udstyrslisten nu) /Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 03:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Da_Saint skrev:
Jo, jeg lytter til HD lyd.  |
|
|
Hvordan ?
(Ja, jeg har læst udstyrslisten nu)
/Lars
|
|
|
Lyden overføres som flerkanals PCM, via et HDMI kabel, fra HD-DVD afspilleren til receiveren, hvor afspilleren selvf. står for afkodningen idet min receiver ikke kan afkode HD lydformater internt. Hvis du også vil vide hvilke formater det handler om, så har jeg film hvor lydsporet er i DTS-HD, og andre hvor det er Dolby TrueHD. Bare rolig, jeg er ikke novice når det kommer til surround, av udstyr, osv. Men læser du ikke hvad jeg skriver? Jeg er ikke den eneste, som synes at der ikke er den store forskel mellem regulær surround og HD surround. Igen, på papiret er der forskel, idet HD lydformaterne er ukomprimerede, resulterende i bedre opløsning, dynamik, bla...bla...men mine og andres ører siger, at forskellen i virkelighedens verden ikke er så stor alligevel. Jo, den er der, men den er ikke noget som i mine øjne kan retfærdiggøre købet af en ny receiver, KUN fordi den kan modtage/afkode de nye formater. Der skal mere til... __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 26 Juli 2008 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
larl skrev:
Da_Saint skrev:
| I min underskrift står hvilket anlæg jeg har. Det er ikke just pap. |
|
|
Ja, men den slags læser jeg ikke. Det siger jo reelt ingenting.
Alene det, at du kan sige offentligt at der ikke er forskel på DVD surround og Blu-ray surround, siger mig at du er gået fundamentalt galt af et eller andet. Om det er anlægget, konfigurationen af do., lytningen eller blot den generelle forståelse skal være usagt.
Det er jo ikke små forskelle, der kræver "hifi øre". Du bør kunne høre meget stor forskel imellem enhver udgivelse på DVD (DD 5.1 og DTS) i forhold til blu-ray (med Dolby TrueHD, DTS-HD MA eller PCM). Også selvom begge er 5.1 lyd.
/Lars
|
|
|
Igen, læser du ikke hvad jeg skriver? Jeg siger, at forskellen er der, men at den er minimal. Den er i hver falt ikke dét, du gør den til. __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |