Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp en nybegynder med reciever etc. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Om ca. 14 dage bestiller jeg et Samsung LE40A656 tv hjem til min 1 værelses lejlighed (studerende) og til det vil jeg gerne have noget ordentlig lyd. Som min lejlighed er indrettet er det nok ikke muligt at lave et surround setup så jeg må nok nøjes med stereo som evt. kombineres med en aktiv sub.

Men! Jeg er lidt blank på hvad jeg skal vælge da jeg er rimelig ny inden for hifi etc. Jeg har styr på hvad der er hvad (næsten) men ikke hvad der anbefales, hvad der er spild af penge, hvad der er noget l**t osv. Så nedenstående er hvad jeg i mit hoved har plan om at købe og så håber jeg at i kan komme med noget respons på om det er ok eller om det kan blive bedre i samme pris klasse (brugt gælder også, kan forstå at det er meget in at købe brugt?)

TV: LE40A656 + Zaptor box
Reciever: Yamaha RX-V663 = 3000kr i Tyskland
Højtalere: 2x Dali Concept 8 = 6000kr for nyt sæt i klubben

Ja det er en surround forstærker jeg har fået anbefalet af et par venner, men til samme pris (3k bestilt fra .de ) kan man så få noget stereo som jeg vil få meget mere ud af?

Hoved årsagen til valget af den reciever er at den er klar til surround hvis jeg ka få det klemt ind i lejligheden på et tidspunkt og at den bla. har HDMI og understøtter de HD lyd formater. Men spørgsmålet er om jeg kan høre forskel på f.eks. DTS-HD og almindelig DTS?.

Håber i kan hjælpe, har som sagt ikke så meget forstand på det endnu så hvis der er noget jeg mangler at tilføje så sig til ;)

Til top Vis Juiceren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juiceren Besøg Juiceren's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 26 September 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hvor meget vil du ofre hvis du skal købe brugt istedet for nyt? 
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Tja, man kan vel sige at jeg har overvejet nye produkter til de priser jeg har skrevet, så hvis man kunne få noget brugt til omtrent samme budget der tilgengæld var endnu bedre er det jo superb.

Omvendt kan man også gå udfra at finde noget af samme kvalitet, men brugt og derfor billigere.
Til top Vis Juiceren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juiceren Besøg Juiceren's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Er det primært film eller skal det kunne håndtere både musik og film? og i såfald, hvilken slags musik hører du primært?

edit: Og hvor stort er det rum det skal spille i?

Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Film / generel tv lyd er første prioritet, høre for det meste musik på pc'en og det anlæg jeg har der er ganske fint til det. 

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg concept serien ville være ganske udemærket, hvis ikke måske lidt overkill?

Personligt bruger jeg mine egne 850ere både til musik og film, og det synes jeg faktisk de klarer ganske udemærket selv uden en sub.

Skal det kun bruges til film, synes jeg du skulle købe brugt og og skære lidt i budgettet. 9000kr for lyd til film er lidt i overkanten imo, men måske andre herinde har noget andet at sige?

Mvh!

Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Super! Vil skam ikke have noget imod at mit "film anlæg" også levere god musik kvalitet, så får man jo det mere for pengene kan man sige.
Men hvis man ville koncentere et setup omkring film lyd, hvad ville så være ideelt?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 September 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Yamaha RX-V663 spiller rigtig godt hjemme hos mig, har også hørt den hjemme hos en kammerat og der lød den a helveg til..... Er det så fordi hans højtaler er dårlige, eller er det fordi 663'eren ikke kan trække dem, eller er det fordi hans højtaler har en frekvenshævning et sted hvor mine øre er følsomme, eller er det rummet der er årsagen, eller er det..................

Nu går der sikkert ikke længe inden noget siger Onkyo (), og så køber du den, sætter den til der hjemme og du synes det lyder godt, men det kan så være at en Marantz til samme penge, vil lyde meget bedre i din stue !

Det jeg prøver at sige er, at du er selv nød til at finde en forstærker, andre kan IKKE gøre det for dig. Find ud af hvad du har brug for: Skal den kunne dekode HD-lyd, hvormange indgange har du brug for (663 har f.eks. kun to HDMI indgange), skal der kunne sættes effektforstærker til den o.s.v.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Nu hvor du har den omtalte reciever, hvilke højtalere har du det så sat til? hjemmebyg? (står DIY i din profil). Og hvad er dine generelle erfaringer med den?

Du siger jeg skal finde ud hvad jeg har brug for, det er bare lidt svært for som jeg skriver i mit oprindelige indlæg er jeg ret ny indenfor HIFI, dog hardware nørd hehe.

Kan da prøve at opridse nogle krav men samtidigt er jeg jo i tvivl om om de krav er relevante eller om det bare er mig der er ramt af marketing for diverse teknologier osv (ligesom man ikke kan se forskel på 720p og 1080p på et tv under 46", men mange køber netop 1080p bare fordi de tror de har brug for det)

Men kravene til receiver:
HDMI - mindst 2 (en fra Pc'en og så en til zaptor boxen hvis den understøtter det)

5.1 med udgang til aktiv sub (tror jeg man kalder det) MEN her er jeg netop i tvivl om om jeg burde købe en stereo reciever istedet som vil give mig en bedre oplevelse da jeg nok ikke får surround inden for de næste par år.

Skal kunne trække højtalere af Concept 8's standard.

Prisen (ny eller brugt) skal ikke være helt umulig, er trods alt studerende.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Har glukket lidt her på siden på surroundforstærkere som ligger i nordjyllands-området, men har personligt ikke fantastisk
meget forstand på surround. Men her er i hvert fald et par bud:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=92009
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=91941
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=91380
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=93070
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=92821
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=92163 << godt
nok fyn, men synes den så spændende ud.

Ved ikke om nogle herinde har noget input omkring nogen af ovennævnte?

Juiceren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Efter lidt research sammen med rskriver har jeg fundet frem til at en Onkyo TX-SR 606 nok er den rettet reciever for mig, og så koster den faktisk kun ca. 3300kr m. fragt fra tyskland :D

Men hvis der er andre forslag er jeg åben for at høre dem, bestiller intet foreløbigt :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes