Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 13:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Haves: 20.000 - Ønskes: Surround-system (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Echelon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Som overskriften siger, g�r jeg pt og pusler med tanken om at investere i et surround-system, og har budgeteret med omkring de 20.000 til lyd- og afspillersiden.

Dvs. f�lgende skal jeg have for de 20.000:

H�jtalersystem - skal man g� efter 5.1 eller 7.1?

Reciever - igen, skal man g� efter 5.1 eller 7.1?

Blu-Ray - PS3, eller dedikeret afspiller?

CD- og DVD-Afspiller - Kan dette evt g�res via blu-ray eller b�r jeg ogs� her investere i en dedikeret afspiller?

Div. kabler

Hvad mener i? Har jeg skudt _langt_ under m�let med de 20.000, eller kan det lade sig g�re?

Mvh Ech

EDIT:

Kan lige nævne at brugt udstyr ikke skræmmer mig, såfremt det selvfølgelig ikke stikker en kæp i hjulet på mine HD-drømme :-)
Til top Vis Echelon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Echelon

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Echelon skrev:

Højttalerne er generelt dit vigtigste punkt med det budget, så flyt så mange penge du kan over på dem. Hvor stort er rummet? Hvordan er siddepositionen i forhold til bagvæggen? Er rummet iøvrigt regulært?

Er det ren bif, eller er musik-gengivelsen vigtig?

Echelon skrev:

Det bliver umiddelbart 7.1 i praksis, der er ikke mange 5.1 eller 6.1 receivere tilbage. Sørg for at have understøttelse for HD lyd på den ene eller den anden måde. F.eks. kan du med en afspiller med indbygget dekoder godt nøjes med PCM lyd-indgang i receiveren. Pas på med at smide for mange penge efter receiveren - du har brug for pengene til højttalerne.

Echelon skrev:

CD- og DVD-Afspiller - Kan dette evt g�res via blu-ray eller b�r jeg ogs� her investere i en dedikeret afspiller?

Igen, med dit budget, så stjæler det for mange penge fra højttalerne at gøre det for dedikeret. Undtagelsen er hvis du vægter CD-lyd meget højt, så kan du overveje en dedikeret CD-afspiller. PS3 er glimrende som blu-ray afspiller, og ok som DVD-afspiller.

Echelon skrev:

Hvad mener i? Har jeg skudt _langt_ under m�let med de 20.000, eller kan det lade sig g�re?

Det kan sagtens lade sig gøre, men det kan betale sig at "spare intelligent" - dvs. som sagt, pas på med at brænde penge af på al den "spændende" elektronik, så du ender med at have for få pengene til højttalerne. Og mht. højttalerne, så vær bevidst om din prioritering af surround vs stereo. Hvis surround er vigtigst og stereo bare skal være "OK", så bør du overveje mindre højttalere hele vejen rundt, mod at få en god sub. Omvendt, vægter stereo meget højt, kan det måske være en idé med gulvhøjttalere og så udskyde købet af subben, eller starte med 5.1 (hvilket i lyset af budgettet nok vil være en god ide under alle omstændigheder).

Echelon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Lige pt. er rummet ca. 20m2, men går i flytteplaner lige pt. Så det vil helt sikkert ændre sig - til hvad kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om endnu, da jeg stadig søger efter den kommende bolig. Men mon ikke det bliver i ca. samme størrelse?

Hvad angår musik vs. surround, vil jeg sige at mit fokus helt sikkert er på surround-delen. Hører en den musik, men sjældent fra mit sweet-spot, så det ville næsten være tosset at bruge tonsvis af penge på et stereo-setup, når jeg for det meste hører musik i køkkenet. Derimod sidder jeg jo altid i sofaen når der ses film - så surround har prioritet!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Echelon skrev:
Lige pt. er rummet ca. 20m2, men går i flytteplaner lige pt. Så det vil helt sikkert ændre sig - til hvad kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om endnu, da jeg stadig søger efter den kommende bolig. Men mon ikke det bliver i ca. samme størrelse?

Hvad angår musik vs. surround, vil jeg sige at mit fokus helt sikkert er på surround-delen. Hører en den musik, men sjældent fra mit sweet-spot, så det ville næsten være tosset at bruge tonsvis af penge på et stereo-setup, når jeg for det meste hører musik i køkkenet. Derimod sidder jeg jo altid i sofaen når der ses film - så surround har prioritet!

En PS3, en receiver i 4-5000,-s klassen (med HDMI lyd ind!), og resten af pengene på højttalere. Jeg tror ikke jeg kan komme med specifikke eksempler uden at bryde forum-reglerne for salg, men med din beskrivelse, så ville jeg spare merprisen for gulvhøjttalere, vælge et system med 5 mindre højttalere og en sub, og så evt. udvidde til 7.1 hvis der er råd, evt. senere.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Echelon skrev:

En PS3, en receiver i 4-5000,-s klassen (med HDMI lyd ind!), og resten af pengene på højttalere. Jeg tror ikke jeg kan komme med specifikke eksempler uden at bryde forum-reglerne for salg, men med din beskrivelse, så ville jeg spare merprisen for gulvhøjttalere, vælge et system med 5 mindre højttalere og en sub, og så evt. udvidde til 7.1 hvis der er råd, evt. senere.

skal det være bio,så gå efter M&K
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

Voffor de' Det er med M&K som med B&o, man får ALT for lidt for pengene.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

Deguello
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

og her er forstærkeren:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56832317

- så har du godt nok ikke råd til en fin afspiller ... men så må du købe en til 500 bobs og spare op til en bedre - lydsiden vil da være oppe og spille.

VH

Til top Vis Deguello's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Deguello

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med denne reciver http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=93601

og så en ps3 på til 32-3500 sådan et samlet set med reciver og ps3 vil du kunne udnøtte de sidste nye lydformater og lande på en samlet pris på ca.8500 (hvis du kan handle lidt) så er der vel også til et ok. sæt brugte højttalere ?

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Deguello skrev:

og her er forstærkeren:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56832317

- så har du godt nok ikke råd til en fin afspiller ... men så må du købe en til 500 bobs og spare op til en bedre - lydsiden vil da være oppe og spille.

VH

Undskyld men gi' 8500,- for en 5,1 dekoder uden HDMI, det er dybt godnat. Hvis du kan få den for 2000,- er det måske ok.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Dybt godnat er måske så meget sagt.

Men til en PS3, der jo ikke har analoge udgange, vil den ikke kunne bruges, hvis man ønsker HD lyd.

jackson stuart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

jeg synes nu du skulle gå efter en god "hd ready" receiver til omkring en 5000 kroners seddel, en bluray spiller og et sæt ht med gulvhøjtalere,  om det så skal være 5 eller 7 stk må være lidt optil pladsen hvor du bor.  (du kan jo altid opgradere efter behov)

og jeg mener sagtens du kan få et godt anlæg til prisen. 

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Det er nok lige en voldsom pris for den Marantz forstærker.

Har selv en Marantz SR8500 forstærker, og du får meget kraft for pengene efterhånden.

Og Jamo D6 systemet er også ved at være nede i pris, en god sammensætning synes jeg selv.

Det er nok svært at få gode gulvhøjtalere, og så ikke ødelægge budgettet, så gå efter et surround sæt af en art

Echelon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Så for søren da, der er godt nok kommet liv i tråden mens jeg har været væk.

Havde i forvejen regnet med at sigte efter en reciever til omkring de 5k, og med en PS3 til ca. 3k, har vi 12k tilbage til højtalere. Umiddelbart lyder et "færdigt sæt" også som det mest fornuftige i mine ører.

Hvilke højtalere synes i jeg bør gå efter? Har overvejet at få fat i et par Audiovector Mi1 eller Mi3, alt efter hvad brugtmarkedet byder på, og så tage den derfra når jeg har fronterne.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

p.las skrev:

Voffor de' Det er med M&K som med B&o, man får ALT for lidt for pengene.

taler du af erfaringer.

M&K er da ikke særligt dyrt.Og så er de kompromisløse

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Oktober 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Helt rigtigt hvad Otto siger ... fokus på højttalerne.

Onkyo 606 til en 4.5K, en PS3'er eller endnu bedre, den nye Oppo BD kombinerede Blu-ray/DVD/SACD og måske DVD-Audio afspiller, som kommer i næste måned til under 5K og så skulle du måske give dine ører et lyt på dette Focal Dôme 5.1 sæt.

Kan du leve med stereo og evt. en center i starten og så bygge op til et godt 5.1 system, så er de små Amphion højttalere høj klasse.

chrfog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Echelon skrev:

jeg ville gå efter 5.1, der er altså virkelig få film ude med 7.1 der kommer sikkert flere. men om det kan opveje til køb af 2 højtalere mere, så ville jeg sige nej.

de fleste "nye" receivere har jo 7.1, men kan sagtens køre 5.1, så det er ikke noget problem. jeg er ganske tilfreds med min denon, men det er jo smag og behag.

jeg bruger ps3, som blu-ray afspiller, og den virker fint. hvis du har en gammel 60gb ps3, så skal du sørge for, at den står godt ventileret. ellers begynder blæserne, at køre i højeste. det kan altså godt høres, når man ser film i de stille scener. har du en nyere ps3 eller slet ikke købt den endnu, så er det fint, de nye modeller har en mindre støjende blæser. ps3 som dvd afspiller kan diskuteres. men det er også svært at bedømme, når man først har set en blu-ray film. så ligner dvd altså vhs

Dali Concept 6
Dali Concept 1
Dali Concept Center
Dali Basis100 Subwoofer

Til top Vis chrfog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chrfog

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Der er - heldigvis - mange forskellige meninger om surround udstyr m.v.
Umiddelbart synes jeg der er mange gode brugte ting, som ikke nødvendigvis understøtter HDMI og HD lydformaterne, men hvorfor ikke købe en ordentligt, decideret blu-ray afspiller som har indbygget 7.1 analog udgang og så køre den vej?
Et enkelt kabel til TV eller projektor, direkte fra afspilleren er som regel altid bedre end at switche eller ligefrem lade en receiver processere videosignalet.

Jeg vil ikke sige at eksempelvis Onkyo 606 eller Denon 2309 er dårlige receivere, men hvis man er villig til at gå den anden vej, får man ofte langt bedre lyd for pengene, og det er vel det, det hele handler om?

De nye Blu-Ray afspillere Panasonic BD-55 og Sony S550 har begge indbygget 7.1 dekodere, koster i nærheden af 3500 og efterlader således 5000kr til en vellydende receiver.

Det kunne for eksempel være denne brugte:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=92160

Eller måske denne her fra ny:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=344036

MVH

Jacob

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er  helt enig med Jacob v i at det er en go ide at fjerne en del af fokusen på om reciveren har de nyeste dekodere eller ej, og mere fokusere på en god brugt topmodel med 7.1ch input, til en rigtig go pris og derefter lade blu-ray afspilleren dekode lyden . Om det så er en pioneer, panasonic , sony eller den super spændene nye oppo er vel næsten lige meget
Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jacob V skrev:

Der er - heldigvis - mange forskellige meninger om surround udstyr m.v.
Umiddelbart synes jeg der er mange gode brugte ting, som ikke nødvendigvis understøtter HDMI og HD lydformaterne, men hvorfor ikke købe en ordentligt, decideret blu-ray afspiller som har indbygget 7.1 analog udgang og så køre den vej?
Et enkelt kabel til TV eller projektor, direkte fra afspilleren er som regel altid bedre end at switche eller ligefrem lade en receiver processere videosignalet.

Jeg vil ikke sige at eksempelvis Onkyo 606 eller Denon 2309 er dårlige receivere, men hvis man er villig til at gå den anden vej, får man ofte langt bedre lyd for pengene, og det er vel det, det hele handler om?

De nye Blu-Ray afspillere Panasonic BD-55 og Sony S550 har begge indbygget 7.1 dekodere, koster i nærheden af 3500 og efterlader således 5000kr til en vellydende receiver.

Det kunne for eksempel være denne brugte:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=92160

Eller måske denne her fra ny:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=344036

MVH

Jacob

den vej har jeg også valgt at gå.problemet er at der er begrænset dsp funktioner så som delay crossover på de eksisterende blu-ray afspillere .og så stiller det også store krav til DAC konverterne

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes