| Forfatter |
|
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har et par Dali Helicon 300 standerhøjttalere og har bestilt en Helicon C200 center nede i Hifiklubben. Kører endvidere med lidt gammelt Dali blå-serie på bagkanalerne. Det hele trækkes af en NAD T753 surroundreceiver, der ikke har HDMI, men dog 5.1 analog indgang. Som blu-ray afspiller bruger jeg min PS3, der kun kan outputte fuldt HD-lydspor via HDMI'en (udover noget downmix på den optiske udgang).
Spørgsmål: jeg vil gerne opgradere min NAD, så jeg kan udnytte mine fine højttalere med god ukomprimeret blu-ray lyd. Men hvad gør jeg? Skal jeg vente på, at NAD kommer med nye receivere der kan decode HD-lyd (vist til sommer), skal jeg hoppe på en Denon 2809 (ej, skal jeg virkelig dét??) eller skal jeg købe en HDMI-kapabel NAD og lade PS3'en decode lyden til PCM?
Jeg er godt klar over, at NAD allerede HAR HDMI i nogle modeller, men de har ikke HD-decodere, og jeg ville hellere lade NAD stå for decodningen, end min PS3. Eller?
Jeg foretrækker NAD fremfor Denon pga. lyden, så jeg er ikke meget for Denonløsningen, men måske skulle jeg tage en billig Denon (gerne billigere end 2809), bare for at få det op at køre, og så skifte til en god NAD, til sommer.
Forslag modtages meget gerne, er lidt i vildrede.
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der en speciel årsag til at du kun ser på de produkter som hifiklubben har i deres sortiment ?
det er jo ikke ligefrem det eneste sted de sælger lyd :)
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm...ja...eller hvad synes du? :-)
Har altid handlet i HFK, men har egentlig fået elendig og direkte ringe betjening på Åboulevard de sidste tre gange (det samme har to af mine
venner). I lørdags begyndte fyren inde på Åboulevard faktisk at snakke om, at jeg overhovedet ikke behøvede at købe en center. Jeg stod ellers
med dankortet klar. Meget underligt. Jeg kunne heller ikke komme til at høre den, uden at købe den, for de havde ikke nogen...JESUS! Så tog jeg
ud i Lyngby afdelingen, og dér gik det meget bedre.
Men alt i alt, tror jeg at jeg holder mig til HFK er jo vild med NAD og Dali...det er på en eller anden måde nemmere.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er muligt du ikke bryder dig om Denon's lyd, men NAD's T7x3 receivere (har selv haft 763) er altså ikke noget der er værd at holde fast i længere end højest nødvendigt. De lyder hæderligt i stereo, men surrounddelen er noget af det værste jeg har været udsat for. Og så er der den evindelige susen. Andre forslag til receiver kunne være yamaha, pioneer, marantz og harman. Onkyo lyder meget hen i retning af denon, så dem vil jeg ikke lige foreslå til dig. Marantz er umiddelbart det der lyder mest som nad __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brasch, du har ret i, at der visse ting man skal finde sig i med NAD receiverne, jeg har også oplevet susen i en T752 og nu er IR-modtageren på min
T753 stået af.
Marantz? Kan du lede mig på rette vej? Jeg kigger efter noget der svarer til NAD T765.
Mht. Denon. Måske kunne det hjælpe på lydkvaliteten, hvis jeg bevægede mig op i en Denon 3808 - jeg tror lige jeg vil ind og høre på den én af
dagene, det er jo den bedste måde at afklare dét på. Jeg kan godt lide at Denon er så hurtigt ude med nye formater og tilsyneladende "bare virker".
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
rent klangmæssigt er der ikke den helt store forskel på modellerne fra denon. Det er heller ikke de mest effektstærke, så de vil have godt af en effektforstærker til fronterne.
Marantz SR6003 er nok umiddelbart den der minder mest om t765. Ellers SR8002 __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger


Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du beholder din PS3 som BluRay af spiller, sp bare hold fast i en LPCM-kapabel afspiller, da den ikke kan bitstreame DTS-HDMA - men godt kan sende det "pakket ud" som LPCM.
Blot en info hvis du holder fast i PS3.
Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
personligt går jeg selv efter UMC-1 processor fra emotiva og deres XPA-5 forstærker http://emotiva.com/xpa5.shtm, men da jeg kiggede efter receivere for nyeligt synes jeg selv at onkyo klarede sig godt i diverse test i forhold til prisen http://www.dustinhome.dk/pd_5010185265.aspx?csref=Prisjamfor else_Pricerunner_1751 .
marantz kan du finde her : http://www.av-connection.dk/?ML=579
http://danskaudioteknik.dk har god service.
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/tradepoint/B2C/ui/cata log/ItemCatalog.aspx?CategoryKey=4,34 de har lidt yamaha, pioneer og HK guf ;)
måske det giver et lille overblik hvilket jeg håber eller også gør det dig bare endnu mere forvirret :P
|
| Til top |
|
| |
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
anamorphic skrev:
Hej!
Jeg har et par Dali Helicon 300 standerhøjttalere og har bestilt en Helicon C200 center nede i Hifiklubben. Kører endvidere med lidt gammelt Dali blå-serie på bagkanalerne. Det hele trækkes af en NAD T753 surroundreceiver, der ikke har HDMI, men dog 5.1 analog indgang. Som blu-ray afspiller bruger jeg min PS3, der kun kan outputte fuldt HD-lydspor via HDMI'en (udover noget downmix på den optiske udgang).
Spørgsmål: jeg vil gerne opgradere min NAD, så jeg kan udnytte mine fine højttalere med god ukomprimeret blu-ray lyd. Men hvad gør jeg? Skal jeg vente på, at NAD kommer med nye receivere der kan decode HD-lyd (vist til sommer), skal jeg hoppe på en Denon 2809 (ej, skal jeg virkelig dét??) eller skal jeg købe en HDMI-kapabel NAD og lade PS3'en decode lyden til PCM?
Jeg foretrækker NAD fremfor Denon pga. lyden, så jeg er ikke meget for Denonløsningen, men måske skulle jeg tage en billig Denon (gerne billigere end 2809), bare for at få det op at køre, og så skifte til en god NAD, til sommer.
|
|
|
Mit bedste bud ud fra dine beskrivelse: Din T753 har pre-out/main in med bøjler på alle kanalerne. Det betyder at du kan bruge den som ren effektforstærker.
Det kan du kombinere med en Denon AVR-2808. Du kan så benytte Denons processing, autosetup og Audyssey rumkorrektion, koblet med din nuværende effektforstærker.
Og tak for de pæne ord om vores butik.
Edit: rettet efter henvendelse fra moderator __________________ Headgear.dk - det drejer sig kun om høretelefoner
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Brasch: ok, thanks. Måske kan jeg gøre som Kim G foreslår, men jeg ved så ikke rigtig hvilken lyd jeg ender med (NAD+Denon: diskantet og klar men samtidig fyldig og detaljeret haha).
>Offcourse: jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener. Så vidt jeg ved kan PS3 dekode alt hvad der er værd at dekode, og sende det via HDMI til alle forstærkere der accepterer lyd på HDMI'en. Ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl.
>jala: tak for linksene, jeg kigger!
>Kim G: tak for svaret. Jeg tænkte faktisk på noget af det samme, evt. en NAD T175 og så min T753 som midlertidigt effekttrin. Men så er jeg tilbage til det oprindelige problem: nuværende NADs er lidt outdatede. Med en Denon som processor får jeg måske det bedste fra de to producenter? Men hvilken lyd vil jeg mon dog ende med, når jeg kombinerer Denon og NAD på den måde? :)
/Mads
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du benytter ps3, eller andre afspillere der sender lyden ud gennem hdmi, så får du et problem hvis du på et tidspunkt vil se film med et 7.1 setup. Hvis jeg lige tager den på hukommelsen så mener jeg at nads hdmi indgang ikke kan modtage lyd, men kun billedsignal. Lyden sendes som analog 7.1 hvis du vil have det fylde udbytte af 7.1 bluray. Alternativet er et downmix fra den optiske .-(
|
| Til top |
|
| |
Kim G Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
anamorphic skrev:
>Kim G: tak for svaret. Jeg tænkte faktisk på noget af det samme, evt. en NAD T175 og så min T753 som midlertidigt effekttrin. Men så er jeg tilbage til det oprindelige problem: nuværende NADs er lidt outdatede. Med en Denon som processor får jeg måske det bedste fra de to producenter? Men hvilken lyd vil jeg mon dog ende med, når jeg kombinerer Denon og NAD på den måde? :)
|
|
|
T175 mener jeg er et dårligt valg ud fra de kriterier du selv har sat op. Når T175HD er på markedet, kunne den være et meget brugbart alternativ, men jeg tror nu stadig du ville få noget ud af en kraftigere receivers effekttrin.
I min subjektive opfattelse giver Denon/NAD kombinationen netop det "bedste" af begge verdener. Rigtig gode højttalere kommer generelt kun til deres ret når de får masser af gode watt smækket i sig. Af en surround receiver er T753 rigtig strømstærk, omend selv den med fordel kunen udskiftes til noget bedre.
I første omgang er det dog processeringen og modtagelsen af HD-lyd du har behov for at gøre noget ved. En AVR2808 er så vidt jeg kan vurdere stort set identisk med 2809 når vi snakker afkodning og features, hvilket gør den til et fantastisk køb, når du alligevel overvejer senere opgradering til NAD surround. På så gode højttalere som du har (og har på vej) kan den dog godt blive lidt "svampet" i det, sammenlignet med en mere strømstærk og dynamisk NAD. Det er dog hovedsagelig grundet effekttrinnene.
Jeg har selv kørt med AVR3802. AVR3803 og AVR3805 som processor gennem tiderne, og har i lang tid haft dem spændt for en NAD C973 effektforstærker. Det gav en betydelig forbedring og jeg har i hvert fald selv været meget tilfreds med kombinationen. Som det måske kan læses ud af ovenstående, står AVR3805 for at blive udskiftet med en 2808 i januar 
Med andre ord ville min anbefaling ud fra din beskrivelse (og en antagelse om at vi snakker HFK produkter - verden kan jo være større end det) være: AVR2808/T753 det næste års tid, herefter T175HD/T753 og når du så vil have det sidste med skifter du til T753 ud med en C955 eller C975. Så skulle du kune klare dig nogle år derefter. __________________ Headgear.dk - det drejer sig kun om høretelefoner
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Kim G: okay, jeg tror jeg går efter sådan en kombination som du nævner. Var ved at springe på et rent 2809 setup, men sælgeren i HFK mente at hvis jeg kom fra NAD - og var glad for det - så ville jeg blive "ked af" at skifte til Denon, især når jeg nu kører med Dali'er. Men kombinationen...den lyder interessant, og opgraderingsvejen som du nævner er bestemt ikke dum.
Tak for de gode råd.
> StylaH: jeg har stor respekt for Onkyo og Marantz men jeg tror jeg holder mig til Denon og NAD indtil videre. Det har meget at gøre med dovenhed, og jeg falder sjældent over de mærker. Men tak for tipsene.
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville nok vælge ikke at bruge effektdelen i NAD'en, det er den der suser. Processoren fejler ikke noget (bortset fra den ikke er specielt god). Specielt hvis du vælger 2809'eren, den har nogenlunde samme effekt som din nuværende. Men det er jo bare at prøve sig lidt frem __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch, min T753 suser heldigvis ikke. Men nu er der f*****galemig bøvl med fjernbetjeningen. For pokker da! Kan ikke betjene min NAD mere
via remote, men alle de andre apparater jeg styrer med min HTR-2 virker fint. Har lige skiftet batterier for at se om det er det, men nej: min NAD
nægter at reagere på fjernbetjeningen.
Anyways, har koblet min nye C200 på nu og den er da dejlig. Den skal selvfølgelig lige spilles til men det er rigtig godt indtil videre. Jeg er ikke
bjergtaget over den forskel en center gør, men det er bestemt dejligt, og jeg skal nok bare lige vænne mig til det. Det lyder måske bare mere
rigtigt nu. Eller. Øh :)
Jeg købte ikke en forstærker for jeg er ikke helt overbevist om hvad jeg skal gøre - men det burde jeg vist.
"Processoren fejler ikke noget (bortset fra den ikke er specielt god)" siger du, hvilken mener du? I NAD'en eller Denonen? Jeg ved godt at Denon
er skarpe til surround og måske har mere styr på de enkelte kanaler og har gode dekodere, men jeg kan bare bedre lide lyden fra NAD...men det
er længe siden jeg har testet, så jeg tror jeg skal afprøve en 2808 under alle omstændigheder. Er sgu også lidt træt af at NAD er så ustabile, der
er noget rart over at have noget grej der bare virker - og måske er jeg ved at være moden til noget andet.
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |
Øvbøv Forum Bruger


Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.. Hmmmm....Det jeg har hørt i hifklubben på Åboulevarden af Nad og Denon som surround(både stort som småt). Er at Denon syntes lysår foran Nad i henhold til surroundlyd. Så ud fra det måtte valget være Denon ud fra mit synspunkt. Og så lige en hilsen til Hifiklubben som altid har været flinke mod mig  også dem på Åbuelevarden. Nå men go´jul
__________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan godt huske jeg havde bøvl med fjernbetjeningen nu hvor du nævner det, den skulle nærmest have nye batterier hver uge.
Processoren, der mener jeg den i nad'en. Jeg mener at der ikke er noget teknisk galt med den som der er i effektdelen. Du har så været en af de heldige hvis den ikke suser.
Anyway, jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal købe, men med de to modeller det står imellem har jeg meget personlig erfaring, så ville lige nævne pros and cons.
Det skal dig lige siges jeg ikke har den store erfaring med nads nye modeller, men der er ikke rigtigt noget der siger mig de skulle have flyttet sig ret meget. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger


Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okays, thanks brasch, så hvis jeg forstår dig ret vil du mene, sådan lidt-på-papiret-agtigt, at jeg i hvert fald ikke er ringere stillet med en ny
Denon 2809 end med min nuværende NAD T753? Du vil endda mene at jeg står bedre, måske, da den er bedre til surround og har de nye HD
formater. Jeg vil selvfølgelig basere det på et lyt.
Jeg ville jo gerne have en lidt mere permanent løsning (så permanent som det nu kan være med det her grej), så måske var en 2809 en god
ide...
Mht. min nye center, så må jeg nok nuancere min tidligere udtalelse lidt nu hvor jeg har lyttet til den hele aftenen - det er nu et vældig pænt løft
det har givet min hjemmebiograf. Lyden er dog noget flad i det endnu, men det var mine 300'ere også da jeg lige havde fået dem - de skal bare
spilles til.
/Mads
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger


Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
anamorphic skrev:
Anyways, har koblet min nye C200 på nu og den er da dejlig. Den skal selvfølgelig lige spilles til men det er rigtig godt indtil videre. Jeg er ikke
bjergtaget over den forskel en center gør, men det er bestemt dejligt, og jeg skal nok bare lige vænne mig til det. Det lyder måske bare mere
rigtigt nu. Eller. Øh :)
|
|
|
det du beskriver der.. tyder for mig, på at din nuværende forstærker slet ikke magter opgaven at gengive Surround korrekt... enten det eller du har ikke fået indstillet det korrekt :) centeren er den vigtigste højtaler i et surround sæt. self er frontene også vigtige.. men jeg ville hellere ha en center til 10000kr og fronte til 6000kr end omvendt. hvis det kun var surround jeg brugte. ( det er det jo bare næsten aldrig "kun" ) ved at bruge en Denon til at decode og en Nad som effekt.. så får du Nad lyden.. men Denon Surround "effekten" så det ville jeg også klart anbefale. men prøv for gudsskyld en Denon som Stand alone først... det kan jo være du bliver positivt overrasket.. og hvis ikke.. jammen så på med Nad'en som effekt. __________________ WWW for at se Min anlæg's tråd.
HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
|
| Til top |
|
| |