| Forfatter |
|
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der ude HiFi-kyndige folk! Kunne man være så heldig at man kunne få en second opinion på mine tanker.
Jeg
står og vil investere i mit første rigtige anlæg. Jeg har i mange år
kørt med et surroundanlæg fra kvickly der har fungeret som mit eneste
anlæg i 5år++. Desværre kom jeg til at besøge en af mine kammies der
har hjemmebio for 40kilo. Hvoraf de 25 er lyd og så bliver det lidt
tamt at komme hjem til højtalere uden mellemtone og en bass der brokker
sig når den skal bestille noget. Jeg bor i en ret lille lejlighed så
behovet for at spille 200m^2 stue op er ikke til stede. Jeg har
brugt den sidste uge på at læse tests, forums og div andet igennem.
Hvis man havde uanede midler var det self nemmere, men med en surt
optjent kapital, er det klart man vil have mest muligt for pengene. Det
jeg kan læse de fleste råder til, er at man køber sættet lidt af
gangen, hvis man ikke har de store midler. Så i stedet for at brænde 7
kilo af på et færdigt system og smide det hele ud når der skal
opgraderes næste gang, er det bedre at købe tingene i løsdele så man
nemmere kan opgraderes løbende.
Efter mange timers læsning er
jeg kommet frem til at forstærkeren kunne være en ”Onkyo TXSR606”
http://www.audiosound.dk/product.asp?product=5829
Og et sæt ”XTZ 99.32” http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=5975 Da
jeg 95% af tiden bruger mit anlæg til musik tænkte jeg at dette var et
godt sted at starte. Dette giver godt nok kun stereo, men det er en
ofring jeg er klar på til fordel for bedre lyd.
Så hvad siger de kyndige? Passer receiver og højtaler sammen effektmæssigt? Ville I skifte nogle af delene ud? Ville det være et fint udgangspunkt at starte/opgradere ud fra? Er det måske brugt man skal se på? Andet jeg bør overveje inden jeg smider pengene efter anlægget?
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
HVis du hører musik 95% af tiden og kun ser film 5 % af tiden, så skulle du måske vælge en stereoforstærker i stedet? Nu har jeg selv Onkyo 905, og jeg vil ikke stille mig tilfreds med mindre end 905'eren kan give mig. Derfor skal jeg selv udvide med et stereo setup, som bliver det primære, og derfor vil jeg gerne have en god forstærker!  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
HVis du hører musik 95% af tiden og kun ser film 5 % af tiden, så skulle du måske vælge en stereoforstærker i stedet? Nu har jeg selv Onkyo 905, og jeg vil ikke stille mig tilfreds med mindre end 905'eren kan give mig. Derfor skal jeg selv udvide med et stereo setup, som bliver det primære, og derfor vil jeg gerne have en god forstærker!  |
|
|
En stereo forstærker fungere slet ikke til film, så der må indgåes et kompromis. Syntes ikke den Onkyo lyder som et tosset valg set i forhold til budgettet, men både Pioneer, Yamaha og H/K laver ganske fornuftige recievere i den prisklasse. Og hvis budgettet tillader det ville jeg gå efter en receiver i 5-6k klassen, der er markant bedre lyd at hente i såvel film som stereo  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og højttalere ville jeg købe brugt  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Asklepios skrev:
HVis du hører musik 95% af tiden og kun ser film 5 % af tiden, så skulle du måske vælge en stereoforstærker i stedet? Nu har jeg selv Onkyo 905, og jeg vil ikke stille mig tilfreds med mindre end 905'eren kan give mig. Derfor skal jeg selv udvide med et stereo setup, som bliver det primære, og derfor vil jeg gerne have en god forstærker!  |
|
|
En stereo forstærker fungere slet ikke til film, så der må indgåes et kompromis. Syntes ikke den Onkyo lyder som et tosset valg set i forhold til budgettet, men både Pioneer, Yamaha og H/K laver ganske fornuftige recievere i den prisklasse. Og hvis budgettet tillader det ville jeg gå efter en receiver i 5-6k klassen, der er markant bedre lyd at hente i såvel film som stereo  |
|
|
Det fungerer da ganske glimrende hos mig...  Hellere en god stereo, end en dårlig stereo/surround maskine! Men sådan er vi jo så forskellige... __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg da sørge for at få den receiver d har råd til ,samt gode fronter og center. Så kan du jo til at starte med bruge de gamle fronter til rears i dit surround-setup. og evt. bruge de gamle rears til noget 7.1 bagkanal-sjov hvis der er plads.
på den måde får du god lyd i stereo.
Overvej dog straks at bruge nogle tusinde på en brugt subwoofer - gerne en der går ned til helst 20-25Hz - men ihvertfald under 30Hz. Det giver utroligt meget.
Så - receiver - fronter og center, subwoofer - og brug det gamle som side/rear.. det ville jeg gøre.
Mv. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for svarene indtil videre. Jeg ved godt man nok rent musikmæssigt kunne få bedre lyd ved at bruge pengene på en stereo-løsning. Men så mangler jeg stadig noget godt til DVD og 95% var måske også lidt en overdrivelse.
Som Offcause er inde på regner jeg naturligvis med at genbruge de højtalere jeg allerede har i det nye setup indtil noget bedre er fundet. Jeg har fx en 75W sub jeg kan smide på.
Det med at smide 2-3kilo mere oveni kan man jo blive ved med i det uendelige så tror jeg holder på den receiver indtil videre. Det jeg er mest i tvivl om er højtalerne. Jeg har læst flere steder det skulle være et godt køb. Måske skulle man se på noget brugt, men hvad ville så være oplagt at gå efter? Jeg har ikke så meget plads i breden så gulvhøjtalere ville være at fortrække.
|
| Til top |
|
| |
jackson stuart Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes umiddelbart det lyder meget fornuftigt det du valgt ,ellers hvad med at kigge på jamo´s C60 serie, de er ikke så dyre og får gode ord med på vejen, når man kigger på nettet. __________________ NAD viso five - DALI skod concept, med eltax opgradering - th-42pv60 en klassiker...
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis budgettet er så stramt som det er så gå efter det du har kig på - der går man ikke helt galt i byen  . Men forvent ikke det kan hamle op med 40k bio grej - dertil er budgettet trods alt for begrænset  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 04:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb receiveren i Tyskland. Du kan enten spare en del penge, eller købe en markant bedre maskine end den Onkyo, til samme pris som den koster herhjemme.
De valgte højttalere burde være rigtig gode, ifølge diverse fora. Vægten på dem siger selvf. ikke noget om lyden, men 26 kg. pr. højttaler må betyde gode enheder og/eller solidt kabinet.
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb brugt over hele linien. Du får meget mere for pengene. Tænk på alle dem der lider af galoperende "opgraditis" og skal have afsat deres brugte udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt vil jeg også altid anbefale brugt, men lige i dit tilfælde tror jeg ikke, du kan gøre et bedre valg. Man får sindsygt meget for pengene hos XTZ og ligeledes får du enormt meget for pengene ved den Onkyo.
Normalt er det en god ide, at købe i Tyskland, men Da_Saint forholder sig vist ikke til det aktuelle eksempel, hvor der næsten intet er at spare...
Hvis du vil holde dit budget, så hold dig til ligepræcis det, du har valgt, det kan i mine øjne ikke gøres bedre til pengene!!!
Til alle jer andre så forhold jer til hans regnestykke: Forstærker: 3340 kr Front højt.: 3500 kr
Mit forslag: Center + bag: 2900 kr sub :   ; ; 3500 kr Blueray: 1650 kr
Samlet ca. 15500 kr for et ret ok Blueray surround anlæg inkl fragt dog eksl kabler.
Skulle jeg smide lidt flere penge efter anlægget ville jeg nok bruge 3000 kr mere på Onkyo TX-SR 806 THX Ultra 2 SR forstærker. Men virkningsgraden på de valgte fronter er opgivet til 90db, så den oprindelige forstærker vil lydtryksmæssigt være kraftig nok.
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange. Som forventet er der forslag i alle retninger og hvis der kun fantes én optimal løsning for alle, ville der vel kun eksistere et mærke. Jeg ender med at blive ved det jeg havde planlagt. Kan godt se der er lidt at spare ved at købe i tyskerland, men ikke det helt vilde når fragten skal tages med.
Jeg har prøvet at smide en post i det forum "Henrik_sdk" linker til. Så må jeg se om de kan levere disse højtalere og om evt kan gøres billigere.
Til dem der foreslår at købe brugt kan jeg kun sige at der sikkert er meget at spare, men jeg har bare ikke viden nok om HiFi til at kunne sortere skidtet fra guldet. At sætte mig ind i 20 forskellige kombinationer af højtalere og receivere vil tage alt for lang tid.
|
| Til top |
|
| |
FrankM Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|