Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 16:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NewBee - 5.1 6.1 eller 7.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvilke lydmæssige fordele er der i de nye 6.1 & 7.1 surround systemer i forhold til det orginale 5.1?

For mig virker det mest af alt at man blot ønsker endnu mere salg af effekttrin samt højtalere eller ???

Mange DVD afspillere har direkte analoge udgange til 5.1 kan disse bruges direkte til en 6 kanals volume kontrol og herefter 6 kanal effektforstærker. men er der nok instillinger i afspillerne ?

- Dion

Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Vil give dig ret med 6.1. 7.1 -synes det er lidt overkill til privatpersoners dagligstuer.

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hvis budgettet er stramt, ville jeg også holde mig til 5.1

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Dion skrev:

Hvilke lydmæssige fordele er der i de nye 6.1 & 7.1 surround systemer i forhold til det orginale 5.1?

Uanset hvordan man placere højtalerne i 5.1, vil der altid være et hul i lydbilledet.

Overkill vil ikke kalde det. Hvis man virkelig lider af pladsmangel, kan man jo købe nogle små baghøjtalere som placeres helt op ad væggen. 

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

mbm1 skrev:

Vil give dig ret med 6.1. 7.1 -synes det er lidt overkill til privatpersoners dagligstuer.

7.1 kan være overkill, men 6.1 leverer jo det der maksimalt kan indspilles: DTS-ES/DD-EX  er i 6.1 og dækker "hullet" bag lyttepositionen.

7.1 kan være en fordel ved større rum, eller hvis man skal have plads til flere lyttepositioner - bruger selv 7.1 med et tilfredstillende resultat med små baghøjttalere.

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hvilke DVDér er i DTS-ES eller DD-EX?

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Medmindre man går voldsomt op i det tekniske aspekt af lyden, i en sådan grad at man bruger mere tid og energi på at obsesse over om en lyd kommer lige præcis fra den eller den højttaler, istedet for bare at nyde helhedsindtrykket af en god film med god lyd, så vil 6.1 og 7.1 lyd være overkill for de fleste såkaldt normale mennesker, ihvertfald efter min mening.

Jeg er selv noget af en lydfreak, har en dedikeret hjemmebiograf på 35 kvm (med 7.1 lyd), og må indrømme at 98% af tiden er det ret ligegyldigt om man har 2, 3 eller 4 surround højttalere. Film der er mixet i DTS-ES eller Dolby Digital EX bruger sjældent surroundback kanalen til ret meget, selv i film som Ringenes Herre vil der næppe være mere end 10-20 lydeffekter fordelt på 3½ times film vel at mærke, der er så "ultradirektionelle" eller retningsbestemte at man kan høre om de kommer fra side eller baghøjttalerne, medmindre man står med hovedet helt oppe i højttaleren - hvilket vel næppe kan være meningen.

Min pointe - er man lyd/teknik freak der bare ikke kan få det teknisk nok, så er det selvfølgelig sjovt at lege med alle de højttalere. Og der er selvfølgelig også "blærefaktoren".

Men vil man "bare" have et fornuftigt velfungerende anlæg hvor helhedsoplevelsen (læs: filmen) er vigtigst, og har man måske også en kæreste der skal være med på ideen, så ville jeg foreslå at bruge de penge man sparer ved at "nøjes" med 5.1 lyd på f.eks. en lidt bedre subwoofer eller et bedre TV (eller projektor ).

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Et yderst begavet indlæg

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes