Sendt: 16 Februar 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medmindre man går voldsomt op i det tekniske aspekt af lyden, i en sådan grad at man bruger mere tid og energi på at obsesse over om en lyd kommer lige præcis fra den eller den højttaler, istedet for bare at nyde helhedsindtrykket af en god film med god lyd, så vil 6.1 og 7.1 lyd være overkill for de fleste såkaldt normale mennesker, ihvertfald efter min mening.
Jeg er selv noget af en lydfreak, har en dedikeret hjemmebiograf på 35 kvm (med 7.1 lyd), og må indrømme at 98% af tiden er det ret ligegyldigt om man har 2, 3 eller 4 surround højttalere. Film der er mixet i DTS-ES eller Dolby Digital EX bruger sjældent surroundback kanalen til ret meget, selv i film som Ringenes Herre vil der næppe være mere end 10-20 lydeffekter fordelt på 3½ times film vel at mærke, der er så "ultradirektionelle" eller retningsbestemte at man kan høre om de kommer fra side eller baghøjttalerne, medmindre man står med hovedet helt oppe i højttaleren - hvilket vel næppe kan være meningen.
Min pointe - er man lyd/teknik freak der bare ikke kan få det teknisk nok, så er det selvfølgelig sjovt at lege med alle de højttalere. Og der er selvfølgelig også "blærefaktoren".
Men vil man "bare" have et fornuftigt velfungerende anlæg hvor helhedsoplevelsen (læs: filmen) er vigtigst, og har man måske også en kæreste der skal være med på ideen, så ville jeg foreslå at bruge de penge man sparer ved at "nøjes" med 5.1 lyd på f.eks. en lidt bedre subwoofer eller et bedre TV (eller projektor ).
|