Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvor højt skal mine baghøjt spille??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heschen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 02:50 | IP-adresse registreret  

Da jeg er ret ny herinde og til surround så har jeg lige et simpelt spørgsmål

Når jeg sidder og ser en film eller serie med digital sorround sound, hvor meget skal jeg så kunne høre i mine baghøjtallere??

Er det sådan at ALT lyd sendt til mine baghøjt. skal kunne høres??.... altså alt som musik og effekter?? 

Eller bliver alt lyd sendt til ALLE højt. og kun det kraftigste af effekter skal kunne høres i baghøjt??

Mit anlæg er sat op sådan at jeg kan høre ALT der spilles i mine baghøjt nu (så vidt jeg kan høre)... DOG har jeg sat det op så det stadig lyder sekundær i forhold til mine fronthøjt.... altså musikken/effekter spiller stadig højerst i front, men kan høres i bag.

Dette betyder også at jeg har måtte sætte mine baghøjt et par +db op i forhold til front...... og de spiller ca. 2-3db højere end mine fronter målt med en lydtryksmåler.

Er det rigtig som jeg har gjort nu??

Til top Vis Heschen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heschen

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg ville ønske jeg kunne komme med et rigtig godt tip til hvordan du skal sætte det op, men det kommer an på så mange faktorer, det ikke rigtig er til at komme med en generel guideline..

Lyt dig frem og prøv dig frem, og så vælg det du synes lyder bedst :) det er også(efter min mening) det sjoveste, da man får lov at lære sit system godt at kende og finder sin egen smag og stil. Det er der det går fra surround eller anlæg til hobby :)
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Heschen skrev:

Da jeg er ret ny herinde og til surround så har jeg lige et simpelt spørgsmål

Når jeg sidder og ser en film eller serie med digital sorround sound, hvor meget skal jeg så kunne høre i mine baghøjtallere??

Det vil være meget forskelligt fra film til film, men i virkeligheden er det som du siger, et meget simpelt spørgsmål: De skal spille lige så højt som fronthøjttalerne, når du sender en test-tone til dem - hvor meget der så kommer i praksis i en film, det afhænger af hvordan filmen er lavet.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

De skal spille lige så højt som fronthøjttalerne, når du sender en test-tone til dem.

Enig - husk at det er målt i lyttepositionen og er afhængigt af afstanden til baghøjtaleren.

Det bedste du kan gøre er at placere lydtryksmåleren i lytte positionen og så skrue op/ned i dB for hver enkelt højtaler indtil de spiller samme niveau.

Dette er det tætteste på det originale du kan komme. MEN hvis du foretrækker lidt mere eller mindre lyd fra de forskellige højtalere så vælg dette, det er dig der skal lytte på det, derfor skal du vælge det, du bedst kan lide...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes