| Forfatter |
|
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg skal til at sætte min hjemmebio op inden alt for længe og har i den forbindelse undersøgt hvordan man nu gør det bedst.
Jeg læste en PDF fra JBL, tror jeg, som henvendte sig til den profesionelle opsætte -> altså rigtige biografer. Der stod det at man skulle bruge
mange effekt/surround højtalere. Altså ikke kun 2 i et 5.1 system, men noget i stil med 12-16! Har dog ikke tænke mig at gå så meget over gevin.
Nok nået i stil med 4 små fuldtoner per side.
Er der nogen der har erfaringer med dette?
Mvh. __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det virke passe at der ikke er nogen der har hørt om eller prøvet dette?
Mener også at vide at 5.1 i virkeligheden er masteret til et sådan setup.
__________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
NEHusker Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 21 Januar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt om det, men jeg tror at det har meget med professionelle biografer med 100+ sæder. Har selv arbejdet
som filmoperatør i en bio med 275 sæder. Der var der ikke engang så mange surround højtalere, og der havde vi spritnyt
JBL.....!
Du skal nok mere tænke på dækningsgrad og spredningen på dine højtalere. Hvis du dækker dig ind i højtalere vil du miste
perspektiv og sandsynligvis ende i et fase helvede.
Tænk pointsource og lad array anlæg blive på de store scener
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 05:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I biografer kører man som regel med delay (forsinkelses) kontrollerede baghøjtalere, da man, som du selv har bemærket, bruger mere end to stks. I de halvstore standardsale, jeg kender, bruges der 6 stk. ialt - 2 i her side, + 2 på bagvæggen. Til et 5.1 system, vel at mærke. Og, det er for at 'dække' en sal fornuftigt.
Men, det er helt i skoven til almindeligt hjemmebrug! Kører du 5.1, bør én baghøjtaler pr. side kunne gøre det. Med mindre, selvfølgeligt, at rummet &/eller dine krav er meget specielle.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror personligt også du får meget mere ud af at lade 1 være i hver side, evt. en enkelt eller 2 bagtil til et 6.1 el. 7.1 setup
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja i har jo nok ret. Tænkte bare lige over om det var en god idé....kan godt se at man hurtigt kommer ud i noget timing-halløj uden delay.... __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du godt vil ha mange højtallere må du nok vente til at producenterne begynder at tage dolby's 11.1 specs i brug. Så får man høj og lav front høj og lav center Top (lyd oppefra) Damn det kunne være cool i aktion film, forstil dig en helecopter flyve hen over dig  plus de 4 normale baghøjtallere fra 7.1 systemer
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU så burde der vel også være lyd nedefra hvis det skulle være helt perfekt? men ville nok blive ret upraktisk uanset hvad
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være meget opmærksom på forskellen på en egentlig biograf, og studier eller dét man kalder en screenings-biograf, som er dét der kommer nærmest hjemmebiografen. Efter min mening kan man godt blive lidt for forhippet på at efterligne biografen, og dermed efterligne nogle kompromisser der indgås i store sale, som man netop ikke behøver indgå i hjemmebio'en. Det er IKKE biografen der er målet, det er screenings-biografen - dvs. studiets reference-bio - der er referencen der skal efterlignes. Biografen er dét kompromis man benytter for at få det produkt der er skabt i studiet, ud til den brede befolkning. De mange baghøjttalere i biograferne er der primært for at give en brugbar surround-effekt for så stor en del af siddepladserne som muligt. Hvis filmproducenterne kunne placere hver eneste biografgænger midt i deres meget hjemmebio-lignende screenings-bio, så er jeg sikker på de ville gøre det.
Jeg kan anbefale det nyeste nummer af Widescreen Review, hvor instruktøren af den nyeste Mummy film, Rob Cohen, bliver interviewet og faktisk bekræfter netop dette, ved at sige at der i biograferne indgås nogle kompromisser som man ikke er bundet af i hjemmebio'erne, og derfor betragter han blu-ray versionen som den definitive version af filmen, dén version der giver folk mulighed for at se filmen i dén kvalitet der var målsætningen, både billed- og lydmæssigt.
Derfor, pas på med at fokusere for meget på hvad biograferne gør, det er slet ikke dem der er målsætningen - din hjemmebio kan med relativt enkle midler sagtens levere en langt bedre kvalitet end biografen, og det er dét du skal gå efter. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var meget godt sagt. Kernen i sagen er vel, at der netop ER forskel på en biograf og en hjemmebio. Og, det er ikke bare teknisk, måden vi bruger dem på er osse forskellig.
|
| Til top |
|
| |