Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 5.1 setup, placering af baghøjttaler... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvor højt skal man helst placere sine baghøjttaler ?

Jeg synes jeg har hørt noget om 180cm fra gulvet ? kæresten vil gerne have dem op i 2 meter, så hun får plads til et maleri på væggen...

Vil lige høre jeres mening :)

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Syntes jeg har læst 1 meter over ørehøjde..

Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Det vil cirka blive 2 meter fra gulvet så ?

Jamen så er der jo ingen problemer ved hendes ønske om 2 meter så :)

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Pokker heller, helt oppe under loftet! Det fungerer fint til surround. Lad dem stråle langs bagvæggen, ind mod lyttepositionen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Pokker heller, helt oppe under loftet! Det fungerer fint til surround. Lad dem stråle langs bagvæggen, ind mod lyttepositionen.

Hehe hvad mener du ?

Tager du fis på mig, eller er du helt seriøs ???

stråle langs bagvæggen??? De kan kun hænge flat på væggen, jeg kan ikke dreje på dem eller noget... Men det er jo også en lidt special højttaler med 6 enheder i hver, måske det ikke gør noget at dreje dem så ?

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Her er en lille guide fra THX.com :)

http://www.thx.com/home/setup/speakers/side.html

Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

mollecon skrev:

Hehe hvad mener du ?

stråle langs bagvæggen??? De kan kun hænge flat på væggen, jeg kan ikke dreje på dem eller noget... Men det er jo også en lidt special højttaler med 6 enheder i hver, måske det ikke gør noget at dreje dem så ?

I et 5.1-system er baghøjtalerne jo rent faktisk sidehøjtalere. De skal sidde ca. 15-30 grader bagud ifht. lyttepositionen på sidevæggen. Afstanden opadtil har ikke så meget at sige. De skal faktisk helst -ikke- være for tæt på ørerne.

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Sune Thomsen skrev:

mollecon skrev:

Hehe hvad mener du ?

I et 5.1-system er baghøjtalerne jo rent faktisk sidehøjtalere. De skal sidde ca. 15-30 grader bagud ifht. lyttepositionen på sidevæggen. Afstanden opadtil har ikke så meget at sige. De skal faktisk helst -ikke- være for tæt på ørerne.

Og hvis man ikke har sidevægge til rådighed ? men kun front og bagvæg ? og jeg kan ikke få stander til mine bag højttaler :(

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kobler mig lige på.. skal snart flytte fra 2 sidevægge til kun 1.. overvejer at skifte mine dipol højtalere ud med alm. standere for at få dem placeret bedre :(

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Her er en tegning over tv stuen. til den ene side er der en halv mur så man kan kigge ind til spise stuen, og til den anden side er der panorama vinduer...

Så jeg har kun front og bagvæg til rådighed...

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hey

Du skal nok eksperimentere med de baghøjttalere der, i og med de har enheder i siden og foran...

Man kan jo så lege lidt med om side enhederne skal spille væk eller mod bagfjæset, men er beslagne sat i midten så kan det jo nemt prøves af hvilket der er mest optimalt..

Jeg monterede selv mine væg baghøjttalere i 120cm til diskanten, andre mener man skal lade diskanten være omkring 90cm, hvilket alm baghøjttalere f.eks en standerhøjttaler jo normalt er i højden, så jeg tvivler på at det gør den store forskel da det ikke er direkte lyd der kommer her, og som er så vigtig at som f.eks front og center højttalere..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:

Hey

Du skal nok eksperimentere med de baghøjttalere der, i og med de har enheder i siden og foran...

Man kan jo så lege lidt med om side enhederne skal spille ud eller ind mod bagfjæset, men er beslagne sat i midten så kan det jo nemt prøves af hvilket der er mest optimalt..

Jeg monterede selv mine væg baghøjttalere i 120cm til diskanten, andre mener man skal lade diskanten være omkring 90cm, hvilket alm baghøjttalere f.eks en standerhøjttaler jo normalt er i højden, så jeg tvivler på at det gør den store forskel da det ikke er direkte lyd der kommer her, og som er så vigtig at som f.eks front og center højttalere..

Jeg har desværre kun mulighed for at have dem flat ind på bagvæggen, beslaget kan ikke drejes eller noget, det er lavet så de kun kan hægge flat på væggen desværre :(

Så må jeg bare prøve at smidde dem i omkring 2 meters højde og se hvad der sker...

Jeg skal også lige have tjekket manualen, for begge højttaler har 3 switche i fronten som man kan se på billedet, ved ik lige på stående fod hvad de gør ?

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forestille mig det er noget med di/tripol indstillinger.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Jeg har desværre kun mulighed for at have dem flat ind på bagvæggen, beslaget kan ikke drejes eller noget, det er lavet så de kun kan hægge flat på væggen desværre :(

Så må jeg bare prøve at smidde dem i omkring 2 meters højde og se hvad der sker...

Jeg skal også lige have tjekket manualen, for begge højttaler har 3 switche i fronten som man kan se på billedet, ved ik lige på stående fod hvad de gør ?

Ja havde da regnet med de skulle være fladt ind mod væggen, jeg ser jo bare at højttaleren har enheder i siden også, disse har jo også sin indvirkning på hvordan de gir lyd fra sig, du bør da eksperimentere om de skal pege væk eller mod bagfjæset..

Hmm ser da vist ud til at der er 2*4" basser og 2*diskanter, altså et sæt i hver side?

Så er der jo ingen ide i at bruge tid på dette, hvad de forskellige indstillinger gør ved jeg intet om, men din manual er jo nok din ven her som du selv er inde på..

Jeg synes 180-200cm er alt for højt, de folk der montere dem så højt gør det jo fortrinsvis pga pladsen og det er helt fair, men det problem regner jeg vel ikke med du gør det for...

Men det er jo din stue (og kærestens ;) ) og du kan jo gøre hvad du synes bedst om...

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Imbalance skrev:
Sune Thomsen skrev:

Ja havde da regnet med de skulle være fladt ind mod væggen, jeg ser jo bare at højttaleren har enheder i siden også, disse har jo også sin indvirkning på hvordan de gir lyd fra sig, du bør da eksperimentere om de skal pege væk eller mod bagfjæset..

Hmm ser da vist ud til at der er 2*4" basser og 2*diskanter, altså et sæt i hver side?

Så er der jo ingen ide i at bruge tid på dette, hvad de forskellige indstillinger gør ved jeg intet om, men din manual er jo nok din ven her som du selv er inde på..

Jeg synes 180-200cm er alt for højt, de folk der montere dem så højt gør det jo fortrinsvis pga pladsen og det er helt fair, men det problem regner jeg vel ikke med du gør det for...

Men det er jo din stue (og kærestens ;) ) og du kan jo gøre hvad du synes bedst om...

Ja netop det er vores stue, så jeg kan ik helt selv bestemme :)

Ja den har 4" bass og 2" diskant i begge sider, hvorfor er der ingen ide med at bruge tid på det ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

OK, nu talte jeg om mere traditionelt udformede baghøjtalere. Når dine er udformet som de er, ville jeg placere dem oppe under loftet på bagvæggen, så langt ud til siderne (med skyldig hensyntagen til, at højre baghøjtalers sidemonterede enheder skal have lidt rum at spille ud i, de må ikke blokeres) som muligt, symmetrisk omkring sofaen. Hensigten er at skabe en kombination af en direkte lyd og et såkaldt diffust lydfelt, så øret har en retningsfornemmelse, men ikke præcist defineret. Det ser for øvrigt ud til at være fine surroundhøjtalere. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Sune Thomsen skrev:

Ja netop det er vores stue, så jeg kan ik helt selv bestemme :)

Ja den har 4" bass og 2" diskant i begge sider, hvorfor er der ingen ide med at bruge tid på det ?

Troede kun der var 1*4" og 1 diskant, det var det jeg havde i mente at hvis der kun var enheder i den ene side kunne lyden jo ændres, men er der enheder i begge sider så har det jo ingen betydning hvordan de er sat op, kun i højden...

Baghøjttalerne er ikke retnings bestemte, men jeg vil ikke tro at en høj placering skulle være mere fornuftig end en lavere normal placering, men hovedsagen er jo de er der og så må man jo eksperimentere udfra de muligheder man har...

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

I manualen til min forstærker H/K avr255 anbefales det at placere surround højtalere min. 60cm over lytte højde og min. 15 cm fra loftet.

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
OK, nu talte jeg om mere traditionelt udformede baghøjtalere. Når dine er udformet som de er, ville jeg placere dem oppe under loftet på bagvæggen, så langt ud til siderne (med skyldig hensyntagen til, at højre baghøjtalers sidemonterede enheder skal have lidt rum at spille ud i, de må ikke blokeres) som muligt, symmetrisk omkring sofaen. Hensigten er at skabe en kombination af en direkte lyd og et såkaldt diffust lydfelt, så øret har en retningsfornemmelse, men ikke præcist defineret. Det ser for øvrigt ud til at være fine surroundhøjtalere. 

Det er Monitor Audio GSFX til 13.000 kr

De vejer godt 8 kg pr stk, virkelig flot udført :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes