Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jeg skal langt om længe have mig noget ordenligt surround og kunne godt bruge et godt råd eller 2

Meningen er at jeg skal have noget jeg kan bygge videre på, og starter derfor kun med en reciever og en 5.1 opsætning. Har p.t kun min playstation 3 som BlueRay afspiller og den kan jo kun klare 5.1... Senere hen må der kommer en seriøs Blue ray afspiller og effektforstærker så jeg kan udnytte recieverens 7.1 kanaler :-D

Jeg er blevet lun på Yamahas RX-V1900, eller den lidt ældre DSP-AX863SE reciever. Nogle gode erfaringer med disse ?

Er også i tvivl om hvilke højtalere jeg skal anskaffe mig, da de "gerne må være lidt pæne at se på og ikke for store...." Ifølge kæresten.... Havde noget sort pianolak, så det matcher det fjernsyn jeg allerede har. Maks pris i omegnen af 2000 pr stk havde jeg forestillet mig

Har surfet lidt rundt og har kigget på nogle Orb Audio satelitter, men tvivler på der kan kommer ordentlig lyd ud af så små højtalere?? Da de er ret klejne havde jeg forestillet mig en konstellation på 4 stk hver kanal front 2stk som center og 4 stk på hver kanal bagerst... (selvfølgelig parret med en velvoksen sub)

Havde også set på Scandynas Minipods kombineret med at par Bigpods i front(men Bigpods er dyre og jeg tror måske jeg kan få bedre lyd til mindre penge, hvis jeg dropper Scandynas specielle design ) Alle gode råd/forslag er velkomne, hellere lyden i første række og designet i anden!!!

Og sub'en havde jeg forestillet mig skulle være en Cerwin Vega HD 12SX, den burde komplimentere de mindre højtalere udemærket?

Stuen systemet skal stå i er cirka 25 m2 stort, så ved i det :-) Som sagt så er jeg en Rookie og ser frem til jeres input -på forhånd tak :-)

Til top Vis Doppler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doppler

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:

.. Har p.t kun min playstation 3 som BlueRay afspiller og den kan jo kun klare 5.1... Senere hen må der kommer en seriøs Blue ray afspiller og effektforstærker så jeg kan udnytte recieverens 7.1 kanaler :-D..

PS3 kan da godt klare 7.1 via hdmi til receiver.

Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Really? Inde på Playstation.com under lyd specs står der elles kun :Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)

Men det ville ellers være blærret hvis den kunne klare 7.1

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Du bør i hvert fald kraftligt overveje om 7.1 overhovedet vil være bedre - hellere et godt 5.1 setup, fremfor et lidt mere middelmådigt 7.1. Nu har jeg ikke lige kigget priser på de systemer du omtaler, men 2 ekstra højtalere burde i mange tilfælde betyde, at du kan gå op i en dyere serie i det resterende system, hvis du "begrænser" dig til en 5.1 løsning.

Personligt er jeg ikke i tvivl, ville til en hver tid vælge et 5.1 setup med gode komponenter og smide pengene der. De 2 ekstra kanaler giver dig ikke som udgangspunkt bedre surround, hvis den samlede kvalitet af dine enheder er dårligere - og helt ærligt, 5.1 mod 7.1 i en hjemmebio - der er bare ikke den store forskel (er det overhovedet alle udgivelser som kommer med 7.1 lydspor?).

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:

Maks pris i omegnen af 2000 pr stk havde jeg forestillet mig

Glem alt om 7.1 - brug pengene på at få ordenlig lyd i stedet. Det er 4000kr EKSTRA du har til at opgradere de andre komponenter, hvis du "begrænser" dig til 5.1

Kig eventuelt på B&W mt-1. De spiller rigtigt godt til film.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/bw_m ini_theatre_hoejttalersystem_mt-10.htm

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Sendt: 26 Februar 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Doppler skrev:

Really? Inde på Playstation.com under lyd specs står der elles kun :Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)

Men det ville ellers være blærret hvis den kunne klare 7.1

...Sound Dolby 5.1ch DTS 5.1ch, LPCM 7.1 ch, AAC

Men jeg er enig med de andre, 7.1 kræver vel også at du har et par meter mellem sofa og bagvæg ?

Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg, det gav stof til eftertanke... Og er enig i at et godt 5.1 helt setup helt sikkert er bedre end et middelmådigt 7.1! Og som sagt er der heller ikke særligt mange udgivelser der kører 7.1, ikke  endnu i hvertfald Så jeg har beslutte mig for satse på http://www.yamaha.com/yec/products/productdetail.html?CNTID= 5016804&CTID=5000300  med en 5.1 opsætning

Er der i øvrigt nogle der ved hvor jeg kan få en demo på Receiveren???

Og evt nogle forslag til hvilke højtalere jeg skal parre den med? Havde tænkt på nogle Cerwin vega, fra CLS serien pga den kraftige bas, men har hørt de mangler lidt i mellemtonerne? Havde også Dali Ikon serien i tankerne, men igen det er meget svært eftersom jeg ikke har haft mulighed for at høre receiveren med de forskellige højtalere...

Igen tak for de gode råd (især den med Ps3'en Haapanan)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes