Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilket surroundsæt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg overvejer kraftigt at købe et surroundsæt, da jeg mangler nogle højtalere på mit værelse.. Sættet skal primært bruges til film, og jeg kunne vildt godt tænke mig en blu-ray afspiller oveni købet..

Jeg har derfor set mig lun på dette home cinema sæt fra Samsung: http://www.pixmania.com/dk/dk/755869/art/samsung/home-cinema -system-7-1-bl.html

Jeg har et par enkelte spørgsmål vedr. selve surround-effekten.. Mit værelse er ikke voldsomt stort (14 kvdr. meter). Når jeg skal se film, vil jeg sidde i min sofa, men højtalerne har ikke mulighed for at komme HELT om bag ved mig, hvis I forstår.. Sofaen er placeret helt op til bagvæggen nemlig, så baghøjtalerne kommer til at så ved siden af, ergo ikke bagved.. Har dette noget at sige?

Jeg har også kigget på den mindre udgave: http://www.pixmania.com/dk/dk/1929007/art/samsung/home-cinem a-anlag-ht-bd2e.html

Men jeg ved ikke, hvad der er bedst? Håber virkelig I kan hjælpe.. Helt andre systemer er også velkomne.. Foretrækker dog flot sort design alla ovenstående, samt stående højtalere til fronten, og blu ray afspiller :)

Mvh

Mathias

Til top Vis rnadal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rnadal

rasmuzzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

puha du har godt nok ambitioner, jeg overvejer selv dette

http://www.pixmania.com/dk/dk/536259/art/philips/home-cinema -system-5-1-dv.html

Til top Vis rasmuzzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuzzen Besøg rasmuzzen's Websted

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Har jeg ambitioner? Naah, vil bare gerne have noget ordentligt..

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du alligevel er villig til at smide 8kilo ville det være langt bedre at sammensætte noget selv. Du vil kunne få langt bedre
lyd ved at købe højtalere og forstærker for sig selv. Spring 7.1 over og køb 5.1 med det budget.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke rådgive dig om hvilket sæt du skal købe. Men jeg kan fortælle at baghøjttalerne ikke skal om bag dig hvis du anvender 5.1. I 5.1 skal baghøjttalerne være ude i siden i forhold til dig, så der vil det kunne fungere fint.
Dog vil jeg som Hyl.dk foreslå at du kigger efter noget separat, højttalere, forstærkere og bd-spiller.

Du skulle vel aldrig være villig til at købe brugt? Selvom det måske bliver svært at finde noget i ren sort på den måde.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

@Jay

Dejligt at høre mht. placeringen af højtalerne! Der er desværre et "udhak" i min væg i den ene side, så højtalere kommer til at stå 30 fremme ude i siden, hvis du kan forestille dig det.. Det har vel heller ikke den helt store betydning?

Når der nu er tale om et 7.1 system, kan jeg så godt pille de to side-højtalere fra? Dem er der nemlig ikke plads til..

Jeg har set 7.1 sættet på nettet til 6400 - med fragt bliver det nok 7000 kr.. Men kan det overhovedet lade sig gøre at købe delene seperat til den pris? Det skal lige siges, at jeg meget gerne vil slippe for en reciever, da jeg simpelthen ikke har pladsen! Derfor jeg ser fordelen i ovenstående Samsung sæt..

Ydermere kunne jeg godt tænke mig at vide om højtalerne i 5.1 sætter skal hænges op, eller kan de stå på gulvet?

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Savner svar.. Vil så gerne snart have anskaffet mig et surroundsæt :)

Brochhorst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jamen det kommer jo helt end på hvad det er for nogle højtalere du køber. Baghøjtalere er som regel små og kan jo så sagtens hænges op. Og hvis du køber små fronter kan de også. Jeg ville helt klart også anbefale 5.1 også samle det selv.

Har jeg forstået rigtigt at det du søger er:

2 fronter
1 center
1 sub
2 bag
og måske 2 side?

Bluray afspiller?

Det skal også lige siges at du linker til samme anlæg to gange ;)
Til top Vis Brochhorst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brochhorst

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Du kan indstille et 7.1 sæt til at spille 5.1 - og i et rum af den størrelse er 7.1 osse 'for meget', mener jeg. Det med den skæve placering af den ene højtaler går nok - når først filmen kører... Jeg ville lede efter regulære 5.1 sæt - helst med en anstændig sub. I et 5.1 sæt smider du baghøjtalerne så højt op som muligt, til siden/bag dig - vend dem ind mod lyttepositionen, spillende under loftet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Brochhorst

Linket er nu rettet:) Ja, du har forstået det rigtigt, men jeg behøver ikke de to sidehøjtalere.. Jeg kan bare ikke finde et surroundsæt, der har Blu ray afspiller, som har fedt design.. Hvis du har nogle idéer lytter jeg glædeligt..

Mollecon

Jeg overvejer mere og mere surroundsættet i mit sidste link i indlæget.. Er det ikke en fin løsning? Så kan jeg også hænge højtalerne op som du snakker om!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 05:15 | IP-adresse registreret  

Jow, men der er desværre ikke data på det. Hvorfor skal du have BluRay?

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nu har jeg lige brugt er par minutter på dit spørgsmål vedr, surroundanlæg. Ligeledes har jeg set på anmeldelsen af det store samsung anlæg til 7799,- i high fidelity nummer 1 2009.

I anmeldesen står beskrevet lidt om hvorfor det er blevet udnævnt til årets eisa prisvinder for surroundsystemer.

I følge beskrivelsen lader det til at højttalerne rent faktisk spiller fornuftigt, hvilket er lidt af et særtilfælde når det drejer sig om sådanne systemer, som er sprøjtet ud af samlebåndet. Når det så er sagt, bør det dog have en smule betydning at high fidelity peger på dette system som værende en af årets vindende systemer, så mon ikke det kan spille rimeligt fornuftigt. En af de større minusser er at energiforbruget i standby er alt for stort...16 watt bare for subben, det lyder naturligvis ikke af meget, men mon ikke du har sparet op til 2-3 blu-ray film, hvis du husker at slukke systemet når du går fra det.

Jeg peger helt klart på det store system, men jeg synes du endnu engang bør overveje om det er blu-ray du har brug for? Jeg ved ikke hvilken størrelse skærm du har på dit tv, men jeg kan fortælle dig at en hd beregner siger at hvis man skal have fuldt udnytte af hd 1080p på en 42" skærm, skal man sidde så tæt på som 2-2½ meter for at kunne se forskel. Jeg har dog aldrig prøvet det in real life.

Hvis du udelader blu-ray er der meget på brugtmarkedet som er interessant, men jeg forstår udemærket at tanken om et spritnyt designet anlæg kan virke mere interessant....de er bare ikke sikkert at det performer helt så flot som det ser ud.

Jeg håber du kan bruge det til noget.

Lars

Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

NAD-NØRD

Nu gør du mig virkelig i tvivl om jeg overhovedet har brug for Blu ray afspiller?! Jeg havde egentlig bare regnet med at få fuldt udnyttelse af mit fladskærms tv på 37" (samsung LE37-A615).

Jeg er dog begyndt at tvivle på, om jeg har plads til det store Samsung surround.. Jeg tror højtalerne kommer til at fylde for meget på mit værelse :(  Derfor overvejer jeg det mindre system.. NAD-NØRD, jeg håber virkelig du kan hjælpe mig her! Jeg længes virkelig efter nogle højtalere og noget bass på mit værelse, både til film, men også til musik! Er det ikke et must med Blu ray afspiller nu til dags? Eller er kvaliteten ikke det værd i fht. almindelig dvd'er? Og er det overhovedet nødvendigt med surround?

Hvis der findes et godt system (med eller uden blu ray afspiller), med to fronthøjtalere og en sub, kunne det også være genialt.. Dog skal det være i pianolak eller lignende..

Ahhhhh jeg er på herrens mark lige nu!! Nogle forslag NAD-NØRD?

Brochhorst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

rnadal skrev:

NAD-NØRD

Nu gør du mig virkelig i tvivl om jeg overhovedet har brug for Blu ray afspiller?! Jeg havde egentlig bare regnet med at få fuldt udnyttelse af mit fladskærms tv på 37" (samsung LE37-A615).

Jeg er dog begyndt at tvivle på, om jeg har plads til det store Samsung surround.. Jeg tror højtalerne kommer til at fylde for meget på mit værelse :(  Derfor overvejer jeg det mindre system.. NAD-NØRD, jeg håber virkelig du kan hjælpe mig her! Jeg længes virkelig efter nogle højtalere og noget bass på mit værelse, både til film, men også til musik! Er det ikke et must med Blu ray afspiller nu til dags? Eller er kvaliteten ikke det værd i fht. almindelig dvd'er? Og er det overhovedet nødvendigt med surround?

Hvis der findes et godt system (med eller uden blu ray afspiller), med to fronthøjtalere og en sub, kunne det også være genialt.. Dog skal det være i pianolak eller lignende..

Ahhhhh jeg er på herrens mark lige nu!! Nogle forslag NAD-NØRD?

Med et tv på 37 tommer så vil jeg heller ikke mene der burde være behøv for at have bluray. Dermed sparer du en del penge og har råd til noget bedre surround.

Evt noget lignende dette http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=111659 Ved ikke om du har brug for en dvd afspiller? Men er da sikker på det der er meeeeget bedre lyd end det der andet system. Må så indrøme at jeg ikke ved meget om hverken højtalerne eller forstærkeren.
Til top Vis Brochhorst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brochhorst

NAD-nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Jeg mener du som minimum bør købe en reciever med 5.1 ud og hdmi ind. Også selvom du ikke skal bruge hdmi endnu. Kig evt lidt på onkyo, som gør arbejdet godt ifht. pris/kval. Så er der det med en dvdafspiller. se evt også på noget onkyo, så passer det jo sammen. Jeg er her bevidst om at onkyo ikke er noget design ikon, men så kan du evt pakke det ind i et skab. og bruge en ir extender (der findes mange forskellige typer på markedet).

Nu har du så 3-4 k tilbage at købe ht'ere for.

Se evt følgende link. http://www.cableman.dk/product.asp?product=1843 

Her risikerer jeg at få hovedet revet af af nogle af de øvrige forumbrugere, da jeg tidligere har udtalt mig kritisk over de produkter cableman udbyder. Men dette sæt spiller rent faktisk rigtigt godt. Jeg har selv et stereosæt og er blevet meget positivt overrasket. Nu mangler du så bare en aktiv sub. Her er dba løsningen. Jeg vil påstå at du får en bedre lydmæssig løsning ud af dette system end samsungs alt i en kasse. Spørgsmålet er så om du kan leve med anlægets udseende

Håber du kan bruge det til noget, skriv bare igen ellers.

Lars

Til top Vis NAD-nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-nørd

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres tid og gode svar! Jeg har kigget på jeres anbefalinger, men synes stadig designet er lidt i den lave ende.. Jeg er ikke lyd-freak af dimensioner - selvfølgelig skal lyden være iorden, men behøver ikke være tip top!  Design > lyd... Håber ikke I slagter mig for det.

Jeg har søgt og søgt, og har nu fundet frem til en evt. løsning. Jeg har fulgt jeres råd, og skrottet tanken om en Blu Ray afspiller.. Min opsætning skal være nogenlunde i stil med det her:

• Beholder min nuværende dvd-afspiller fra Samsung
  • Køber en reciever (Har I nogle forslag? Den skal gemmes i en skuffe, så design er underordnet :P )
  • Som højtalere har jeg tænkt på dette 2.1 system http://www.audiosound.dk/product.asp?product=5135

Jeg synes højtalerne er rigtig fede. Det eneste problem er bare, at der medfølger dvd-afspiller som jeg ikke har brug for! Derudover synes jeg måske subwooferen er rimelig stor? Kan man købe højtalerne seperat eller har I bud på højtalere i samme design?

Mener I ikke, at et 2.1 system passer mig bedre end 5.1.? Ved det er svært at svare på, men får man ikke en udemærket lyd af 2.1 system?

Hvordan ser min opsætning generelt ud?

Håber så inderligt I vil hjælpe.. Føler jeg er ved at have fundet mig systemET :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Prioriterer du musiklytning meget højere end lyd til film, er 2.1 mægtig fint. En rimelig sub er betingelsen for en rimelig bund i lyden, selvom musik generelt ikke behøver en helt så dyb bas som surround - men musik kan godt lide en høj kvalitet i bassen! Endelig kan et 2.1 system sagtens gengive filmlyd, du må blot undvære de deciderede surround effekter, og en center. En del film kommer for øvrigt med et 2 kanals lydspor, der i nogen grad simulerer ægte surround.

rasmuzzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

overvejer selv denne

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=151941

http://alatest.dk/brugeranmeldelser/modtagere-og-forstaerker e/jvc-rx-5060/pu3-32540068,86/?all=1

Til top Vis rasmuzzen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuzzen Besøg rasmuzzen's Websted

rnadal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Mollecon

Tror jeg vælger 2.1 system så, da det skal bruges en del til musik også!

Hvad siger I til det valgte 2.1 system fra Harman Kardon? Hvad er det for en afspiller der følger med? Synes jeg kan læse mig frem til, det er en AV-controller :S Hvad indebærer dette? Er det det samme som en reciever? 

rasmuzzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

totalt overkill....vl du virkelig gi 7500,- for ngoet du ikke ved hvad ér?

kom igang med stiksaven

http://www.lautsprechershop.de/deutsch/index_hifi.htm

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes