Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Indstilling af Receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa :)

Jeg har lige købt nye Dali Lektor højtalere og fået dem sat til min Pioneer VSX-LX50. Det spiller som sådan rigtig godt. Men er der nogle af jer der måske kender et sted hvor man kan lærer at indstille receiveren så den yder sit maksimale til de nye højtalere ?

På forhånd tak

//Zhooter
Til top Vis Zhooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zhooter

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

manualen

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Er prøvet men er skisme ikke for go til Teknisk engelsk :) Men tak for svaret hehe

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

jeg tror du må være lidt mere specifik med hvad det er du leder efter. Hvis det er noget med højttalerplacering og generelt indstilling kan de fleste herinde sagtens komme med nogle tips, men drejer det sig om at tweake de sidste 2% ud af netop den model i nogle indstillinger relaterende til noget rumkorrektion, så er de fleste nok på bar bund (men kommer dog nok med mere eller mindre kvalificerede bud alligevel).

Alternativt kan du bruge søgefunktionen på denne side, ellers plejer der at være rigtigt man gode "The official xxx thread" på AVS forums

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Ja det er Generelle indstillinger og placeringer. har forsøgt mig lidt frem uden det store resultat, og har fundet Receiver Manualen men der står ikke noget om manuel indstilling, kun med den der MCAA eller hva den nu end hedder og det er jeg ikke interesseret i at bruge.

//Zhooter 

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

det første man gør er at placere højttalerne korrekt. Der er et hav af måder, alt efter setup, men brug en af dem der hedder "standard" link - det er ikke helt så vigtigt at baghøjttalerne står så præcist som fronterne, men optimalt skal det hele stå symmetrisk med samme afstand.

subwooferen bliver du nødt til at lege lidt med, den skal stå der hvor den lyder bedst hvis muligt.

Afstanden til de enkelte højttalere skal måles fra lyttepositionen. Hvilken enhed og hvor småt de måler er meget forskelligt.

Du skal have indstillet højttaler størrelse og delefrekvens, det kan variere meget fra system til system, men den sikre er at sætte alle højttalere til small og dele ved 80hz (det er ikke optimalt til musik, men de fleste receivere har efterhånden seperate højttalerindstillinger for stereo, hvor du måske hellere vil sætte fronterne til large og udelade subben). Grunden til indstillingen er at bassen bruger klart mest strøm og ved at sende signalet videre til en aktiv sub "frigører" du strøm nok til diskant/mellemtone som dermed kommer til at lyde bedre).

Derefter skal niveauet for de forskellige højttalere justeres, det er praktisk talt umuligt at gøre på gehør (specielt subwoofer). Radioshack har lavet flere SPL metre der kan købes i diverse netbutikker til omkring 500,-. Måden man gør det på er at bruge enten den indbyggede testtone eller testtoner på DVD (anbefales, da der kan være små variationer og filmen bliver afspillet fra afspilleren, ikke receivere) og indstille alle kanalerne til 80Hz. Når alle spiller lige højt er det kun den specifikke indstilling på din receiver der mangler, f.eks. indstilling af surroundmodes mm. og ellers er du køreklar

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Ahh oki :) Takker. Jamen har indstillet højtalerne til det på billedet (5.1 Setup)

Alle højtalere er sat til Small og 80 hz nu :) Mangler kun at sætte ind hvor langt der er fra lytte positionen til hver enkelt højtaler.

Jeg har købt en DVD både til at justere tv og lyden ? ved ikke om den fungere godt nok ? Det er en boks med 3 DVDer der hedder The Calibrator. Altså om den kan bruges til at justere højtalerne ?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke hørt noget godt sagt om den, men der findes mange andre, de fleste er dog baseret på indstilling af billede

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Stil højttalerne rigtigt op og kør så den der automatiske kalibrering - Den giver en kæmpe forbedring.
Du kan evt læse testen i High Fidelity hvor netop den automatiske kalibrering bliver rost i meget høje vendinger.

Hvis du er bange for at det 'ødelægger' noget i lyden så kan du bare sætte den i OFF bagefter, og det samme kan du gøre med PHASE CONTROL.
...Men når du prøver det vil du opdage at det rent faktisk virker.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Stil højttalerne rigtigt op og kør så den der automatiske kalibrering - Den giver en kæmpe forbedring.
Du kan evt læse testen i High Fidelity hvor netop den automatiske kalibrering bliver rost i meget høje vendinger.

Hvis du er bange for at det 'ødelægger' noget i lyden så kan du bare sætte den i OFF bagefter, og det samme kan du gøre med PHASE CONTROL.
...Men når du prøver det vil du opdage at det rent faktisk virker.

det er faktisk et punkt der er blevet væsentligt forbedret gennem de sidste par år

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Oki så i mener godt jeg kan bruge det der MCAA eller hva det nu end hedder ?

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kørt den der auto justering. Synes godt nok det lyder til at højre bag ikke spiller så højt som f.eks venstre bag :S Men det kan måske være den måde højtalerne sidder på :S

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Afstanden til de enkelte højttalere skal måles fra lyttepositionen. Hvilken enhed og hvor småt de måler er meget forskelligt.

Har læst i manualen til Primares nye SP32 processor, at højttalerafstanden er indstillelig i fod(31,39 cm). Modsat den opererer Denon's AVC-A1HDA med en nøjagtighed på 1cm. Synes det er noget af en forskel, og umiddelbart får det mig til at tro, at Denon'en vil kunne præstere et meget mere præcist lydbillede.

Men er det sådan det er? Eller er det bare teori, spec., og ikke mærkbart i virkeligheden?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Acorn skrev:
brasch skrev:

Har læst i manualen til Primares nye SP32 processor, at højttalerafstanden er indstillelig i fod(31,39 cm). Modsat den opererer Denon's AVC-A1HDA med en nøjagtighed på 1cm. Synes det er noget af en forskel, og umiddelbart får det mig til at tro, at Denon'en vil kunne præstere et meget mere præcist lydbillede.

Men er det sådan det er? Eller er det bare teori, spec., og ikke mærkbart i virkeligheden?

på denons recivere forstækere kan man selv justere hvilken følsomhed den skal operere med hvad det angår, jeg tror dog ikke der er nogen hørbar forksel om du indstiller afstanden til 2,73 eller 2,74 m, men det forekommer mig en smule underligt at den minimale indstillingsmulighed er fod? Jeg aner ikke hvor meget der skal til før det er hørtbart, men det virker som en stor enhed at have som minimum. Jeg aner heller ikke om indstillingen på denon'en er rent lir og kun er til for syns skyld (man kan vælge mellem 0,1 og 0,01m afstandsnøjagtighed) og den rent faktisk kun ændrer noget for hver 0,1 m man ændrer afstanden. Hvis den rent faktisk piller ved noget for hver 0,01m, så er det vist primært for folk der kan måle på delay (hvis det altså findes). Det er jo også usandsynligt at man kan høre ret meget forskel hvis man flytter sit hovede 1 cm til venstre

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Zhooter skrev:
Nu har jeg kørt den der auto justering. Synes godt nok det lyder til at højre bag ikke spiller så højt som f.eks venstre bag :S Men det kan måske være den måde højtalerne sidder på :S

Måske er du kommet til at fasevende en af dem.

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Ja det var en mulighed. Tak Nrik. Kigger lige efter det. Har kigget bag på Højtaleren der sidder den ikke forkert så må det være ved forstærkeren hvis det er det :) 

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Nææh det ser også ud til at være iorden bag Receiveren :S

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

well - selvom at man har kørt en automatisk kalibrering som standard, så er det jo ikke forbudt selv at trimme lidt på resultatet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes