Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TigerHo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er pt. igang med at bygge en lille hjemmebiograf i stuen og har i den forbindelse besluttet at det nok er på tide at opgradere min gamle JVC forstærker. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke har den store viden inden for audio udstyr og vil derfor meget gerne have lidt råd og vejledning ang. valg af reciever.

Jeg er pt. i gang med at bygge en HTPC, som vil være den centrale leverandør af lyd til recieveren. Da jeg pt ikke har valgt noget lydkort til maskinen endnu vil jeg gerne have lidt råd om hvilken kabel/metode der er mest optimal med overførelse af lyd fra htpc til reciever. Som mine valg ser ud idag, vil den kunne smide HDMI lyd og video ud samt S/pdif in/out. Den vil understøtte Dolby Home Theater.

Jeg har undersøgt det lidt her på siden samt forskellige andre og må indrømme at jeg er nok mere forvirret end da jeg startede. Mit udgangspunkt var at finde en reciever der kan håndtere Dolby home theater samt understøtte 7.1 som htpc kan smide ud i men der er jo så mange mærker og modeller så man kan jo overse lige netop den reciever som vil være perfekt til pris og ydelse.

Jeg har et gammelt noname sæt hæjtalere som vil blive udskiftet til efteråret når jeg har fået sparet lidt sammen igen, så det er ikke noget der skal tages højde for. Grunden til at jeg vil udskifte recieveren nu her er, at den skal virke som bindeled imellem HTPC,Xbox 360 og LCD'en som desværre kun har et HDMI indgang.

Jeg har for en del år tilbage haft en praktik periode i en audio butik, hvor vi testede forskellige recievere samt højtalere og jeg var lidt vild med en Yamaha reciever dengang. Jeg har så været inde og kigge på Yamaha og faldt over nogle forskellige modeller.

• RX-V663
  • RX-V863
  • RX-V1900

Jeg har selvfølgelig et budget, men det er ikke 100% fastlagt, da jeg gerne vil gøre et fornuftig køb der vil kunne bruges i et godt stykke tid fremover.

Jeg håber i kan hjælpe en forvirret audio-jomfru med første gangs køb af reciever. På forhånd tak for alle svar.

/Tiger

P.s. forslag til 7.1 eller 5.1 højtaler sæt er også velkomne. gerne sæt der kan købes lidt af gangen

Til top Vis TigerHo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TigerHo

TigerHo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har i de sidste par dage læst en masse reviews og været i et par butikker og lytte til nogle forskellige setups.

Mine valg ser indtil videre ud til at være en Yamaha RX-V1900 samt nogle Dali eller B&W højtalere. Jeg har læst en del om Dali lektor 2, som fåes i et set med en Dali basis 100 sub samt Dali lektor LCR.

Jeg har ikke hørt disse højtalere endnu, men vil det ikke være et fornuftigt valg som start? F.eks. ved at købe 2 ekstra gulvhøjtalere for 7.1 senere.

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hmm...

Jeg synes du skal passe på at beslutte dig for fast på noget inden du har lyttet til det... jeg har selv gjort fejlen et par gange, men heldigvis lavet en glidende tackling på mig selv inden jeg begik årets selvmål...

Lyt først, tag stilling bagefter :)

Ang. den yamaha har jeg ingen erfaringer med, men den ser ganske spændende ud :)

Men tag ud og lyt og se om det er noget for dig..
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
Hmm...

Jeg synes du skal passe på at beslutte dig for fast på noget inden du har lyttet til det... jeg har selv gjort fejlen et par gange, men heldigvis lavet en glidende tackling på mig selv inden jeg begik årets selvmål...

Lyt først, tag stilling bagefter :)

Ang. den yamaha har jeg ingen erfaringer med, men den ser ganske spændende ud :)

Men tag ud og lyt og se om det er noget for dig..

Det er helt rigtigt, hvad der skrives her. Den rigtige måde at gøre det på er, at lægge et burget, undersøge market, tage ud og lytte på tingene. Finder du noget der falder i din smag, kan du jo se om det er noget du kan købe brugt, så spare du penge der.

m@dsen

TigerHo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har også tænkt mig, at jeg skal ud og høre forskellige setup, men vil gerne have lidt at gå efter, således man ikke bare kommer ind og faktisk ikke aner en kæft om hvad man vil have.

Nu kender jeg yamaha men kender ikke rigtig så mange andre mærker så derfor kunne det være rart med alternativ mærker og modeller til Yamaha RX-V1900.

Mine højtalere har lige fået dødsstødet af kæresten så de får nok højeste prioritet, da jeg har en 5.1 reciever. Jeg læste lidt om Dali Lektor 2 og kæresen bifalder udseende, men jeg har ikke rigtig fundet nogle steder jeg kan høre dem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes