Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 07:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Køb af AV receiver, max 6.000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JLA_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have investeret i en AV receiver til stuen. Har indtil videre kigget på Denon 2309, Denon 2808, H/K 255 og Yamaha 861. Er der nogen der kan hjælpe med kommentarer, forskelle osv på disse?

I starten skal den kun køre med front højttalere som pt er Dali 8008, der udbygges til et 5.1 setup senere.

Er der nogen der ved om nogen af de disse receivere kan brokoble de 2 ekstra kanaler til fronterne for at få mere effekt der i alm stereo mode?

Stuen er ca. 30 kvm.

Til top Vis JLA_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JLA_DK

JLA_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der har nogle inputs vedr. de nævnte modeller?

Jeg har undersøgt lidt om Denon 2309 og der står man kan bruge de 2 overskydende kanaler (ved 5.1) til Bi-Amping eller zone 2. Bi-Amping betyder vel at man trækker bas for sig selv fra en kanal og mellemtone+diskant fra en anden kanal?

Ligenu hælder jeg mest til 2309, men det ville være rart med inputs fra nogen der har hørt nogle af modellerne...

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

2808 kan også biampe fronterne - enten som "klassisk biwire"eller som bas og mllem/diskant.

Hvis du nøjes med 5.1 på sigt kan du med en 7.1 receiver fortsætte med at bruge de ekstra kræfter til fronterne!.

Har du råd, ville jeg gå efter den største mulige model - effekt er altid rart da den giver ro og kontrol også i basområdet, som ved lidt større lydtryk er det der kræver mest af forstærkerdelen.

Mvh. Offcourse

JLA_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret

Efter lidt research så ser det ud til at de eneste fordele ved 2309 ift. 2808 er 4 HDMI og noget auto-volumen system.

Derimod skulle 2808 have bedre lydprocessor og selvfølgelig lidt mere effekt.

2808 er på tilbud til 500 kr mindre end 2309, så nu hælder jeg mest til 2808. Men kunne nu godt bruge lidt info om H/K og Yamaha receiverne...

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Så længe der er de for dig nødvendige formater og antal ind/udgange (HD-lyd og HDMI ind/udgange)  vil jeg gå efter den kraftigste model.

Skal det være nyt? brugt til 6000 får du super maskiner.

Hvad er kravene? HDMI + HD-lyd.. 1 eller 2 hdmi.udgange (skal du have projektor så 2!?)

"Alting" har jo næsten autosetup og rumkorrektion og HD-lyd i disse tider, så det er enten "gimmick-features", krav til video-behandling eller noget helt tredje der kan afgøre det - og så lige hvor mange kræfter der er indbygget.. og hvor god den er til stereo....

Har selv "kun" haft først en ældre Denon-receiver, så en stor Pioneer og pt. Onkyo.
(kke HK eller Yam)

En "gammel" model som stadig har HDMI er ofte lige så god som de nye.. for så har du råd til en bedre / større model, og får herved "galme topfeatures" som sikert nu er drysset ned i budget-maskinerne. Men en bare 1-2 år gml. topmodel med HDMI og HD-lyd er ofte klart bedre end en nyere budget-receiver.
(Kan du nøjes med at lade afspilleren afkode HD-lyden, er der mange "gamle" topmodeller som kom frem med LPCM via HDMI.. men som stadig har tons af kræfter og stereo-egenskaber...)

Jeg kører på en Onkyo 805. Mange kræfte etc. Og HD-dekoder.. som jeg ikke bruger, da min BluRay afspiller dekoder det og sender det som LPCM.. (Det er en PS3).
Flere nye tests viser at den "gamle" 805 på mange fronter er bedre end de nyere modeller - men de nye sælger på gr. af nyeste dekoder-features og model-navnet.. (nyere)

Jeg er super glad for min "gamle" - som "liige" har de ekstra kræfter so de nyeste mindre modeller ikke har = mere kvalitet i lyden + headroom/dynamisk formåen.

Jeg er godt klar over at jo mere "grå" verden bliver, jo sværere er det at vælge - men der findes bare sjældent Sort/Hvide svar

Mvh. Offcourse

JLA_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er efterhånden kommet til den konklusion at 2808 har de features jeg har brug for (og helt sikkert også en masse jeg aldrig får brug for ). Så det at den er billigere end 2306 og har flere kræfter afgør sagen. Jeg henter den imorgen... Tak for hjælpen Offcourse!

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Held og lykke med det hele.
Skriv evt. hvordan du er tilfreds med lyden i stero til at starte med.¨Spændende er det jo altid med nyt grej - også selv om det ikke er ens eget

Mvh. Offcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes