Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Får jeg intet ud af mit lydkort v.Toslink (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har ladet mig høre at jeg ikke får noget ud af mit Auzentech Prelude når jeg køre optisk (toslink) til min reciever. For så føler jeg godt nok mit lydkort er lidt spild udover når jeg har et headset sluttet til.

Så er det kun  analog der får noget ud af sådanna lydkort ? Udover selvfølgelig hvis man køre HDMI

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Har du det almindelige Prelude kort?

Hvis ja, er jeg sikker på at du gør noget forkert med mindre du bruger Vista.

Og hvis du bruger Vista, skulle du aldrig havdet købt prelude kortet, da dens game effekter ikke virker under Vista uden brug af Alchemy.
Almindelig PCM out, virker heller ikke under Vista, men der kan vist nok pilles lidt så den kan.

Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Jeg snakker ikke spil, jeg snakker surround i film. Har det noget at sige for kvaliteten at jeg bruger det her kort fremfor et onboard (Når begge bruger toslink)

Jeg køre XP men det er underordnet. Jeg bruger ikke surround i spil eftersom mit surround står omkring mit tv og ikke min computer.

Det eneste jeg tænker på er surround og alm musik som alt sammen køre fra computer til min AVR4500 via toslink.

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Kommer jo an på...

Hvis du eksempelvis bruger kortets Dolby Digital Live feature, så virker det vel i sagens natur kun over et digitalt link.

Og hvis du bruger Vista så burde du have rigeligt med game effekter. Der er ingen nye titler der er kodet til KUN at virke med EAX. Tværtimod bruger de "alle" enten OpenAL eller en 3. parts software sound-engine som laver alle effekterne selv. Det er kun Creatives marketingsfolk der stadig lever i 1990'erne og forsøger at bilde os noget andet ind.

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hvis det var mig ville jeg da simpelthen prøve det af. Lav en A-B test mellem analog og digital. Prøv de forskellige effekter som Dolby Digital Live af etc etc. og find selv ud af om det er noget. For spørger man her på nettet så vil man høre alt lige fra dem der overhovedet ikke kan høre forskel, og til nogen der mener der er ENORM forskel og at deres liv ligefrem er blevet bedre med det kort.

Det er jo kun dig og dine krav til lyd der kan afgøre om det er de knapt 2.000 kr værd

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Teoretisk set får du intet ud af dit lydkort hvis du kører med pass-through ud af din digitale udgang, ligemeget hvor dyrt dit kort er.

Der er dog folk der snakker om jitter, som så vidt jeg har forstået er noget "fnidder" som kan komme ved elektriske signaler. Har dog aldrig hørt en fyldestgørende forklaring på hvorfor dette forekommer (derved ikke sagt at det ikke findes - har ikke selv nogle erfaringer med det).

Så an på hvilken "religion" du tror på, er svaret både ja og nej

Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

jeg HAR kortet og igen jeg bruger IKKE kortets tricks til spil, jeg købte det for at få coax og få mere kontrolleret surroundlyd.

Jeg vil til at bruge min server som HTPC og dne har Toslink og hvis det giver samme lydkvalitet som mit Prelude så bliver mit prelude i min gaming pc så mit headset i det mindste får noget ud af det eftersom det køre analog.

Men igen igen igen jeg er bedøvende ligeglad med lyd i spil det er kun musik på mit anlæg og i mine høretelefoner.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Ghump skrev:

Kommer jo an på...

Hvis du eksempelvis bruger kortets Dolby Digital Live feature, så virker det vel i sagens natur kun over et digitalt link.

Og hvis du bruger Vista så burde du have rigeligt med game effekter. Der er ingen nye titler der er kodet til KUN at virke med EAX. Tværtimod bruger de "alle" enten OpenAL eller en 3. parts software sound-engine som laver alle effekterne selv. Det er kun Creatives marketingsfolk der stadig lever i 1990'erne og forsøger at bilde os noget andet ind.

Ikke helt korrekt!

Kortets bedste features køre skam OpenAL, og x-fi er faktisk det eneste kort der kan levere varen i mange spil.

Nej ser du, grunden til at mange spil ikke virker med eax effekterne, er lige præcis fordi de IKKE kan køre OpenAL.

Vista køre OpenAL og derfor er der mange spil fra før Vista der ikke virker optimalt.
X-fi chippen gør faktisk din pc i stand til at lave effekterne uden at det trækker ned på yddelsen.

Mange spil producenter vælger derfor at lave en gylden mellemvej for brugerne, hvilket jeg syntes der er super.
Men OpenAL på x-fi chippen er en klasse for sig selv. De er det eneste firma der laver advanceret "gamer" kort, og derfor bliver spil udviklere nødt til at vælge deres egen løsning, fordi der er masser af kort der IKKE forstår OpenAL desværre.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Mech0z skrev:
jeg HAR kortet og igen jeg bruger IKKE kortets tricks til spil, jeg købte det for at få coax og få mere kontrolleret surroundlyd.

Jeg vil til at bruge min server som HTPC og dne har Toslink og hvis det giver samme lydkvalitet som mit Prelude så bliver mit prelude i min gaming pc så mit headset i det mindste får noget ud af det eftersom det køre analog.

Men igen igen igen jeg er bedøvende ligeglad med lyd i spil det er kun musik på mit anlæg og i mine høretelefoner.                                                                                                                         

Den er jeg med på

Desværre virker PCM out og Vista ikke så godt sammen.
Men XP skulle der være håb for. (Har selv et Prelude kort)

Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Men er der så nogen ide at bruge lydkortet til musik og film gennem toslink?

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Mech0z skrev:
Men er der så nogen ide at bruge lydkortet til musik og film gennem toslink?

Skal det du tidligere har skrevet, forståes som om, at du har en gamer pc?
Hvis det er sådan det skal forståes, fatter jeg simpelthen ikke hvorfor du ikke har smidt dit Prelude kort i den!?

Prelude kortet har super surround emulerering til hovedtelefoner.
Men hvad digital udgangene angår, vil jeg mene at der er en fordel i at bruge Prelude kortet til afspilning af musik, frem for onboard.
Men om det er pris differensen værd, kan jeg ikke sige.
Til film via SPDIF passthrough, er der nok ikke noget at hente.

Mech0z
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Okay så beholder jeg prelude i min gamer pc og bruger onboard på min server til film/musik på anlægget.

Og så tror jeg jeg køber Sennheiser PC 350 til min pc så jeg har god lyd der når mit anlæg ikke køre.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Du kan også få noget ud af det ved musik lidt afhængig af dit setup. Det er nemlig slet ikke sikkert du kan køre "pass-through" med dit onboard. Xp piller ved din lyd, mange onbaord vil resample 44.1 stereo til 48 og så jitter. Så når du ligger alt dette sammen er der noget at hente hvis du kan få dissse elimineret.

Du skal have det sat op med ASIO eller kernel streaming få at undgå at XP piller.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes