Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Anbefal mig en ny Surround reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har følgende setup:

• Dali Concept 6 system
  • Dali Suite S 1.2 Sub
  • Denon AVR 1604 Reciever
  • Div kabler, alle i rimelig kvalitet!
De spiller et normal kvadratisk rum på ca.12m2 op.

Jeg bruger primært mit lyd anlæg til følgende:
  • Høre musik (MP3 mm, via optisk)
  • Se film fra min HTPC (HDMI, Optisk)
  • Derudover hører jeg radio (Pt bare fra den analogt indbyggede i min Reciever)
Recieveren som jeg idag ejer, er en nok 3-4 år gammel Denon AVR 1604
(Kan ses her Denon AVR 1604)

Men spørgsmålet er om det kan betale sig at skifte den ud... Det jeg er ude efter er følgende:
  • Renere Lyd
  • Mere dynamik i lyden
  • Mere præcis og dynamisk lyd ved eks film afspilning --> DTS, DD 5.1
  • Gerne evt indbygget DAB radio, eller mulighed for at integrere en senere.
  • Selve designet på den er ikke så vigtigt, da jeg ingen dvd afspiller mm har der skal matche, da det køres fra min HTPC. Et krav er dog at den skal være sort.
Mit budget er = Billigt! Den skal absolut ikke koste over 5000kr. Men det er dog stadig lidt for højt... Helst 3000-4000 hvis muligt.

Jeg har fået en lidt forkærlighed til NAD recivere, da jeg har hørt de skulle give bedre lyd end Denon, specielt ældre denon... Men ved ikke om der er hold i det!
Derudover er det muligt at købe et DAB modul til Nad Recievere til billige penge og koble bag i den...

Hvad vil i anbefale mig?

Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 April 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro din 1604 er undermotoriseret: mindre Denon receivere er ikke særlig stærke. Så hvis du vil have "hestekræfter"(=dynamik og kontrol) så kan både NAD og Harman Kardon anbefales - jeg har selv haft H/K og de er pænt stærke, men der også lidt amerikansk Loudness i lyden. NAD er ikke min kop the, men kræfterne det har de.

Har du tjekket KSB?: http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?annoncetype=& ;produkttype=Surround&fritekst=&lokalitet=&prism in=2000&prismax=4000

Der er pænt meget i 2-4K klassen. Også gamle topmodeller som denne Marantz http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=113914

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Okay kan nok se der er nogle derinde...

Men er lidt i tvivl hvilket mærke man skal gå efter...

Kan se de mest polulære herinde er Denon, NAD, H/K, Onkyo samt Marantz... Men er noget at foretrække frem for andet? (Kunne dog godt tænke mig at prøve andet end Denon, da jeg altid har haft det!)
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart vil jeg ikke mene at NAD giver bedre lyd end Denon. Jeg har lyttet meget på begge og er hver gang endt med Denon.

Hvis du vægter DAB kan du med fordel købe en lille DAB tuner, der kan sluttes til en AUX eller bånd indgang på din receiver. Der findes flere til ca 500 kr.

Hvis du vil have en anden receiver må du ud og lytte. Det er op til dine præferencer at afgøre hvad der er bedst.

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Hvis du vil have en anden receiver må du ud og lytte. Det er op til dine præferencer at afgøre hvad der er bedst.

Jep - lyt, lyt, lyt.

Det er ikke en naturlov at den ene er bedre end den anden - det kommer helt an på hvilken lyd man foretrækker.

Af de receivere jeg har hørt eller haft så trækker Arcam, Marantz, H/K mod det varme på hver sin måde og Denon, Yamaha, Pioneer mod det lyse. Sidstnævnte kan have en fordel til surround og detaljer, førstnævnte lyder gerne mere indbydende og letflydende til musik.

EDIT: Så lige at du har Dali Concept højttalere...så ville jeg ikke vælge noget alt for lyst klingende. Snup den Marantz jeg linkede til (nej det er ikke min).

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Det er jo bare lidt svært at gå rundt og lytte syns jeg... Eftersom jeg har andre højtalere herhjemme, andre kabler, en anden rum opbygning mm... Hmm

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Det er jo bare lidt svært at gå rundt og lytte syns jeg... Eftersom jeg har andre højtalere herhjemme, andre kabler, en anden rum opbygning mm... Hmm

Korrekt. Det bedste er naturligvis at høre hjemme - hvilket ikke er det nemmeste med brugt køb.

Men hvilken slags lyd foretrækker du? (se evt. min beskrivelse af min oplevelse ovenfor)

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jamen som jeg skrev i trådens start:

• Renere Lyd
  • Mere dynamik i lyden

Derudover kunne jeg håbe på at få min aktive subwoofer til at spille mere præcist, hvis det er muligt?

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 April 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Jamen som jeg skrev i trådens start:

• Renere Lyd
  • Mere dynamik i lyden

Derudover kunne jeg håbe på at få min aktive subwoofer til at spille mere præcist, hvis det er muligt?

Jeg tror faktisk du vil få mest ud af, at beholde din receiver og finde en effektforstærker brugt. Selv Denons større receivere er utroligt svage, så du kan jo selv tænke dig til hvordan deres mindre modeller er :) Med en effektforstærker vil den ikke løbe tør for krafter når de kræves og dette vil betyde langt mere dynamisk og kraftfuld lyd.

Mht. din subwoofer, tror jeg ikke der er så meget at gøre... Du kan lege med placeringen eller evt. noget EQ på den, men det vil blot fjerne uønskede peaks/drops i frekvensgangen. Jeg synes Dali's subwoofere har alt for underdimensionerede forstærkere og dette gør, at de ikke er så præcise.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
Jeg tror faktisk du vil få mest ud af, at beholde din receiver og finde en effektforstærker brugt. Selv Denons større receivere er utroligt svage, så du kan jo selv tænke dig til hvordan deres mindre modeller er :) Med en effektforstærker vil den ikke løbe tør for krafter når de kræves og dette vil betyde langt mere dynamisk og kraftfuld lyd.

I princippet et rigtig godt råd, men så vidt jeg ved har Denons mindste receivere ikke preout til andet end subwoofer...

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hvad kan en effekt forstærker helt præcist!? Og kobles den til alle højtalere? Kobles den til subwoofer også?

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Men ja syns også min subwoofer er lidt ringe... Den "Slår" ikke præcist nok når den skal... :/

Hmm... Hva kunne der være af alternativer her!?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Men ja syns også min subwoofer er lidt ringe... Den "Slår" ikke præcist nok når den skal... :/

Hmm... Hva kunne der være af alternativer her!?

Rolig nu - eksperimenter med fase og placering først. Jeg har selv haft 2stk. S1.2 og de er skam mere faste en Dali subs plejer at være.

Effektforstærker = ren forstærkning og ingen volumen kontrol. Men det kræver signal ind - derfor skal din receiver have pre-out for alle kanaler.

Normalt kan man bare smække en 2kanals effektforstærker på pre-out til fronterne og opnå bedre kontrol i stereo. Men din 1604 har SVJV ikke pre-out til andet end sub.

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Placering kan kun være et sted i stuen... Dog står den pt. på spikes, og trægulv...!!
I min gamle lej stod den endvidere på en fortovsflise... hvilket virkede rigtig godt!
Jeg søger dog en pænere flise, i form af sort granit (Eller lignende, ca. 50x50) Hvor dælen kan man få det billigt!?

Hvad mener du med at eksperimentere med fase!?

Okay, men så er der jo ingen ide i at kigge efter en effektforstærker... Så er den eneste løsning at købe en ny forstærker jo...

Men effekt forstærker, forstærker den alt lyden, (tale, eksposioner mm) Eller forstærker den kun pludselige eksplosioner i film f.eks.?

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Placering kan kun være et sted i stuen... Dog står den pt. på spikes, og trægulv...!!
I min gamle lej stod den endvidere på en fortovsflise... hvilket virkede rigtig godt!
Jeg søger dog en pænere flise, i form af sort granit (Eller lignende, ca. 50x50) Hvor dælen kan man få det billigt!?

Hvad mener du med at eksperimentere med fase!?

...står den på linie med fronterne så er de i fase - altså fase 0grader. Står den på modsatte side (altså lytte position og peger mod fronterne) så er det fase 180grader - og på sidevæggen er det 90grader. SVJH så kan man justere fasen på din S1.2, men er lidt i tvivl...

Hvis den ikke er fasejusteret med fronterne så kan det godt lyde uldent og ude af takt. 

EDIT: Har tjekket manualen. Der er en fase switch 0-180grader - prøv at lege med den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes