Emne: Grundprincipper ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mr. Pink Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 28 April 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ny i denne surround-verden, og jeg har selvfølgelig læst lidt hist og her, men der er et par grundting, jeg lige skal have slået fast.
Når man har et par stereohøjtalere til musiklytning, så er det jo smartest at have et par højtalere, som er gode både i bas, mellemtone og diskant, så man får alle detaljer med. Men er det det samme, når det gælder surround? Ville det, hvis man havde råd, være det optimale at købe nogle højtalere med de samme kvaliteter som en god "musiklytningshøjtaler" og så ellers placere dem i de respektive positioner, eller er der forskel på, om man køber en højtaler til center, siderne eller bag?
Med andre ord: Drejer det sig "bare" om at have så gode højtalere med så stor frekvensspændvidde som muligt i alle positioner bortset fra sub'en, eller skal fx centerhøjtaleren have andre kvaliteter end baghøjtalerne?
Mvh Mr. Pink
|
| Til top |
|
| |
Mr. Pink Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er mit spørgsmål for svært formuleret, siden der er så mange visninger men ingen svar. Jeg prøver igen:
Er der forskel på en centerhøjtaler, en baghøjtaler og en front left/right-højtaler, eller skal de kunne det samme?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
i den perfekte verden uden hensyntagen til økonomi, lytterum og forstækerkraft ville det være optimalt at have den samme højttaler til alle kanalerne.
I praksis bør man dog gøre sig en række tanker omkring det. Centeren skal rent klangmæssigt være så tæt som muligt på de andre fronter (en centerhøjttaler fra samme serie og producent har ikke nødvendigvis samme klang, som f.eks. gulvhøjttalerne). På surrounds er klangen mindre vigtig, da det oftest er effekter og baggrundsstøj der kommer ud af dem. Derudover bør man overveje hvor dybt man mener den enkelte kanal bør spille. I den perfekte verden er der ingen delefrekvens, men kun LFE sporet til subben. Det kan evt gøres ved at køre med en sub på alle kanaler + en eller flere til LFE sporet. I praksis bruges der normalt sjældent mere end 1 til hver front og en til LFE sporet. De fleste kører med 1 eller 2 kun til LFE sporet + en delefrekvens til resten af højttalerne.
Kort sagt, skal der spares er det som regel baghøjttalerne der er det bedste sted at gøre det. Højttalerne bør alle have så ens klang som muligt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brasch dækker det meget godt... Lidt supplerende:
Gode højtalere til musik vil oftest osse fungere glimrende til surround - på mange måder er kravene til musikgengivelse nemlig skrappere end til surround. Som Brasch nævner, er det en stor fordel, at centeren klangmæssigt ligger tæt på fronterne, så lyden ikke vælter. I realiteten stilles der store krav til en god center (det overses ofte). Selv i actionfilm foregår en meget stor del af lyden i centerkanalen.
Bag- eller surroundhøjtalerne er mindre kritiske, da de er effektorienterede. Skal der gåes på kompromis, er det nok stedet.
En god sub kan betyde meget. Den kan aflaste resten af højtalerne fra de dybeste frekvenser, og levere den nødvendige buldren i påkommende tilfælde. Jeg er ikke nødvendigvis enig med Brasch hér - jeg mener, at fjernelse af de dybe frekvenser fra satelitterne kan betyde, at man kan prioritere andre egenskaber hos disse højere, med en bedre lyd til følge. Men altså, så skal subben osse være i orden!
Dedikerede LFE-spor findes endnu ikke på så mange film - desuden er det langt fra alle, der har brug for den ekstra dynamik, som de tilbyder.
|
| Til top |
|
| |
Mr. Pink Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fabelagtigt! Tak!
Konklusionen må altså være, at jeg sagtens kan købe en Eltax Monitor III som centerhøjtaler, selv om den også sagtens kan bruges som front left/right.
(Det er den, budgettet er til - lyden kommer desværre nok til at vælte lidt, da mine fronter nok er en del bedre, end Eltax'en er, men i forhold til den lille, diskante bækasse, jeg har stående som center nu, så er det et stort skridt frem.)
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Jeg er ikke nødvendigvis enig med Brasch hér - jeg mener, at fjernelse af de dybe frekvenser fra satelitterne kan betyde, at man kan prioritere andre egenskaber hos disse højere, med en bedre lyd til følge. Men altså, så skal subben osse være i orden |
|
|
det er muligt jeg har udtrykt mig forkert.
i praksis mener jeg heller ikke det er nogen fordel ikke at have nogen delefrekvens. Optimalt set burde man ikke have det. Der skal dog nok være nogen et sted der har forstærkerkraft/penge nok til at lave et anlæg der ikke behøver at deles inden dybbassen
En lille ekstra ting, så plejer lystklingende forstærkere/højttalere at lyde mere detaljerede i surround end mørkere klingende højttalere/forstærkere. Det skal man lige have in mente når man shopper. Det er ikke alle der bryder sig om det til musik. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|