Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til surround sæt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg kunne godt bruge noget hjælp, da jeg ikke ved ret meget om lyd, og det her må da vidst være det rigtige sted.
Jeg har fundet mig nogle højtalere og en mulig forstærker.
Højttalerne er Dali Concept 6, og så vi jeg udvide med resten til det system senere.
Forstærkeren er Sony STR DG520.

Så har jeg bare nogle spørgsmål.
1. Er de gode at sætte sammen?
2. Følger kabler med til højttalerne eller forstærkeren?
3. Jeg har en DVD afspiller her hjemme, men det er jo bare sådan en ganske almindelig en til TV'et. Hvis man skal have en der kan sættes til forstærkeren, skal den så kunne noget specielt?, og hvad skal man af med for sådan en? (jeg går ud fra at de også kan afspille cd'er)

Mvh
Nikolaj

Til top Vis NikolajLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikolajLP

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej, og velkommen til! Jeg kan da prøve at svare efter bedste evne.

1: Concept 6 lyder fint i mine ører, kender dog ikke sony, så der må en anden på banen. Du kan også parre dem med en NAD, det er en ret populær sammensætning.
2: Nej, det gør der (normalt) ikke. Dem skal du regne med at købe ved siden af.
3: Din dvd har højest sandsynligt noget audio out bagpå. Prøv at kigge engang. Har den det kan du sagtens køre lyden derfra og igennem forstærkeren. Alt afhængigt af DVD afspiller og forstærker kan du muligvis også køre videosignalet igennem forstærkeren, men ellers er det ikke noget problem at køre det direkte til tv'et selvom lyden kører igennem forstærkeren. Og ja, din dvd-afspiller kan (med 99% sikkerhed) afspille cd'ere.

NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene.

2. Hvad koster de ca.? og skal jeg have andre ledninger?
3. Jeg har kigget, og der er to der hedder Audio Out. En rød (R) og en hvid (L). Kan jeg så bare sætte forstærkeren til der i de to?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hvis der kun er EN rød og hvid så får du kun stereo, men de fleste surround recievere har optisk eller coaxial indgang som de fleste dvd-afspillere har som udgang.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hvis der kun er 1 rød og 1 hvid får du kun stereo... er der andre stik, hvor der f.eks. står spdif, toslink, coaxial eller optical?

Ledninger kan fås i mange prislejer. Til det anlæg ville jeg vælge en højtalerledning, der koster mellem 20-50 kr pr meter, så må du selv regne ud, hvor mange meter, der er fra forstærkeren til hver enkelt højtaler.

Herudover ville jeg vælge et digital kabel (hvis muligt) mellem dvd og færstærker til ikke over ca. 100 kr. Hvis DVD'en ikke har digital udgang, så er den formentlig så billig, at du blot skal have det billigste kabel du kan finde.

Der findes sikkert kabel guruer, der ville ofre langt mere, men jeg mener, at kabler og anlæg skal passe sammen prismæssigt.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har den der hedder coaxial.
Kan jeg så sætte et kabel mellem den og så til forstærkeren?
og gælder det kabel både for lyden og billedet?

Jeg trode det hele skulle igennem HDMI kabler.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2009 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

HDMI skal du kun tænke på, såfremt dine apparater er beregnet til det. Og her tænker jeg først og fremmest på DVD-afspilleren og TV'et, selvom surroundforstærkeren osse kan være relevant.

Koaksialkablet bærer surroundlyd-signalet fra DVD-afspilleren til surroundforstærkeren, som så dekoder det og sender lyden ud i højtalerne. Det har intet at gøre med billedet. På en almindelig DVD-afspiller sendes billedet typisk op til TV'et via et SCART-kabel (som er klodset og uhåndterligt, men som regel virker, trods alt ).

Vil du have lydsignaler fra TV'et ned til surroundforstærkeren, kan du enten bruge en stereoudgang fra TV'et (normalt mærket 'audio') ned til en analogindgang i surroundforstærkeren. Man kan osse gøre det via et ekstra SCART-stik fra TV'et, hvor den ene ende af SCART-kablet er opdelt i phonostik med de nødvendige signaler... Så kan du udnytte et Nicam stereosignal til at få gammeldaws analog surround fra dine TV-kanaler.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NikolajLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

OK, mange tak.

Så det vil sige at jeg bare sætter et coaxial kabel mellem min DVD-afspiller og forstærkeren. Og SCART stik mellem DVD-afspiller og TV..
og så kan jeg afspille en ganske almindelig CD, eller se en DVD med lyd fra højtalerne, hvis det er det jeg vil?

Jeg trode egentlig også at der skulle et kabel mellem forstærker og TV.

Jeg vil stadig meget gerne høre nogle kommentar på at sætte Sony STR DG520 og DALI Concept 6 system sammen, eller om jeg skal ofre flere penge på en bedre forstærker?

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 14 Maj 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

NikolajLP skrev:

OK, mange tak.Så det vil sige at jeg bare sætter et coaxial kabel mellem min DVD-afspiller og forstærkeren. Og SCART stik mellem DVD-afspiller og TV..og så kan jeg afspille en ganske almindelig CD, eller se en DVD med lyd fra højtalerne, hvis det er det jeg vil?Jeg trode egentlig også at der skulle et kabel mellem forstærker og TV.

Jeg vil stadig meget gerne høre nogle kommentar på at sætte Sony STR DG520 og DALI Concept 6 system sammen, eller om jeg skal ofre flere penge på en bedre forstærker?

Yep, det burde være helt fint og give dig surround lyden. Hvis du også vil have lyd fra dine tv-kanaler over anlægget skal du slutte audio-out fra tv'et til recieveren. Hvis dit tv er af nyere dato kan duvære heldig det har optisk ud og du dermed kan se enkelte film i surround (krævet tvtuneren kan videresende det selvfølgelig, nogen gange får man kun stereo)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Jeg HAR vist nævnt, lissom Ney gør, at vil du udnytte din forstærker når du ser TV fra dine almindelige kanaler, skal der en form for kabel til. Vi har osse fortalt hvilke muligheder der er.

Medmindre der er nogle hér, der lige har kombinationen af Sony + Concept 6, bliver en udtalelse om det jo rent gætteri. Men, både Sony & Dali har jo gode ry, så det går næppe helt galt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes