Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Indtilling Af Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Har været lidt i gang med at fin indstille mit surrund men nu er jeg så kommet frem til et par spørgsmål hvor jeg er kommet lidt i tvivl hvad jeg skal sætte de forskellige ting på

Mit setup er:

Forstærker: Onkyo 805

Center: Dali Evidence C70

Front: Dali 850

Bag: Dali R1000

Sub: Harbosound SUB10

Nu er jeg så kommet i tvivl under den menu som hedder Speaker Setup er der en menu som hedder Spealer Config der kan man så stille de forskellig Hz til de forskellige højtaler men er lidt i tvivl om hvordan jeg finder ud af hvad Hz de forskellige skal stå på.. har rodet lidt med det men ville nok hjælpe hvis man fik lidt hjælp til hvad man skal høre efter når man skruer op og ned for Hz.

Lige nu har jeg sat:

Front på Full Band

Center står på 50Hz

Surround står på 50Hz

Sub står på 100Hz

og så har jeg sat Double Bass på ON

Så er der også i en anden menu hvor man kan vælge om forstærkeren skal spille i 4 eller 6 Ohm.. hvad ville være det fortrukne at stille den på der..?

Håer der er nogen som kan hjælpe mig lidt på vej :)

MVH Jesper Andersen

Til top Vis Jespera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespera

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det du kan sætte mht. hz er delefrekvensen på hver højttaler. Dvs. der hvor du vil have at din subwoofer skal tage over.

THX har den standard, at alle højttalere skal indstilles til 80hz hvilket vil sige at alle dine højttalere spiller ned til 80hz og din subwoofer tager sig af alt det under 80hz. Også selvom man har store fronthøjttalere!

50hz til surround/center er i hvert fald alt alt for lavt sat.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Man kan sagtens sætte sin center &/eller fronter lavt i frekvens, hvis de ellers kan tåle mosten. Men, har man en anstændig sub, kan man lige så godt lade den gøre arbejdet med at flytte luft ved de lave frekvenser. Prøv at dele det hele ved f.eks. de standardiserede 80 Hz.

Sæt forstærkeres Ohm-tal til dine højtaleres. Har de forskellige impedanser, så sæt den til 4 Ohm, det skulle være sikkert. Er den sat til 4, vil den nemlig stadig kunne trække en 8 Ohms højtaler - du kan i teorien miste lidt effekt, men næppe hørbart.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jespera skrev:

Lige nu har jeg sat:

Front på Full Band OK

Center står på 50Hz Alt for lavt. Har selv haft denne C70 og den skal nok nærmere aflastes ved 70-80Hz

Surround står på 50Hz Også alt for lavt - den siger ikke vanvittig meget under 100Hz (har også selv haft denne)

Sub står på 100Hz

og så har jeg sat Double Bass på ON (hvilket formodentlig betyder at LFE bliver sendt til både front og sub - det er ikke nødvendigt, men brug ørene)

Jespera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

mange tak.. :) jamen vil da prøve at lege lidt med det nu så.. lidt nemmere at indstille noget når man ved hvad det er man indstiller på :) vidste godt med Hz med bass at det var hvornår den tog over men var lidt i tvivl med hensyn til højtalerne hvad Hz betød der :)

begyndte nemlig at rode med det fordi at jeg synes at når der begyndte at komme lidt får meget action i filmene så falder min center lidt for meget ud og folk bliver svære at høre ligesom om den dæmper for lyden. Men er ikke fordi den er sat for lav i volume i forhold til de andre højtaler.. for den spiller en fin lydstyrke ind til der begynder at ske meget i filmen så er det ligesom om der bliver dæmpet for folk som snakker..

Men er nok bar noget mere indstilling jeg skal ha rodet med:)

Til top Vis Jespera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespera

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Måske dykker centeren, fordi den er sat til at spille mere bas end den kan. Sæt den evt. til de 80 Hz, og se om det hjælper.
ellers er det nok fordi du spiller dejligt højt, og den højtaler der først "løber tør" for dynamisk headroom er centeren. Dvs. den ikke kan spille højre, lige meget hvor meget du ellers skruer op for de andre.

Men det kender jeg ikke de pågælndende Htére godt nok til at kunne sige.

I sin tid var det min sub som nåede et plateau inden resten - den spillede ikke "med" over 100dB.. hvor resten i "gale øjeblikke" kunne peake på 110-120 dB.
(Såsom Master And Commander - søslaget.. Uha en god test for om setuppet er "ligeværdigt", eller om "noget" er svageste led.)

Mvh. Offcourse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 04:12 | IP-adresse registreret  

HÆ! På Master & Commander var det ikke min sub, der gav op - det var surround-ampen  Jeg havde ved et uheld slået al komprimering fra... 

Jesper, lad din center dele højere - 80 - 120 Hz. Jeg tror din surroundforstærker måske prøver at beskytte anlægget.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes