Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Passende surroundreceiver til B&W DM684? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hey alle oplyste og intelligente Hi-fi eksperter!

EN kort gennemgang

Jeg skal ud og investere i et nyt anlæg nu her primo juli. Mit valg er faldet på B&W DM684.
Det samlede budget for 2 højtalere + surroundreceiver + kabler er ca. 13.000-15.000.

Jeg har lagt mig fast på at det skal være dem. Det er vigtigt for mig at anlægget bliver købt i hi-fi klubben, da jeg kun bor et stenkast derfra, og jeg orker hverken at købe brugt eller at købe dem over nettet. Jeg er er mere til dyb lyd end til den mere rene diskant der fx. forefindes i Dalí, men det er jo en smagssag.

Naturligvis har højtalerne affødet et nyt behov, en ny surroundreceiver.

Kravene til surroundreceiveren

1. Budgettet er på 5.000-7.000
  2. Designmæssigt så neutral som muligt. Helst lidt alá Pioneer.
  3. Den skal forhandles enten i KT radio eller hos Hi-FI Klubben.
  4. True HD skal være muligt med receiveren, da jeg har en ps3 med blueray.
  5. Det er et enormt plus hvis der kan tilsluttes ipod og/eller usb stick som fungerende musiklagringsmedie.
  6. En god allround receiver der skal fungere både til film, instrumentalmusik (Klassisk + sing a song writer a like) og housegenren.
  7. At den fungerer bedst muligt i stereo.
  8. Lydkvalitet frem for lydstyrke.

Mine egne umiddelbare forslag og idéer

1. Pioneer VSX-919AH eller evt Pioneer VSX-1019AH
  2. Denon AVR 1909 eller Denon AVR 2309. (Kunne ikke lige finde nogle links til nogen af dem, men går ud fra at folk kender dem?)
  3. Helt andre receivere som i andre har gode erfaringer med? De skal selvfølgelig opfylde så mange krav som muligt.

Afsluttende spørgsmål

1. Hvilken receiver ville I personligt foretrække, mit budget taget i betragtning? (Som sagt er jeg modtagelig overfor alternativer, bare de kan købes i KT eller Hi-FI Klubben.)
  2. Er mest lun på Pioneer. Mest pga designet og muligheden for at tilslutte USB og Ipod. Men er det ikke "småfarligt" at investere i en receiver der ikke har ramt markedet endnu og ikke er testet overhovedet?
  3. Har pt. et samsung series 5, 37". Vil nogle receivere fungere bedre med dette end andre vil?
  4. Hvor meget bør jeg bruge på kabler til dette system. Ca 1/10 af den samlede pris evt. som tommelfingerregel?

Jeg takker 1000 gange for at du gad at læse mit indlæg, også selvom du ikke lige umiddelbart har noget input. ALLE INPUT MODTAGET MED KYSHÅND!

Mvh en Hi-Fi novice der glæder sig til noget lækker lyd!

Til top Vis TaDee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaDee

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 04:44 | IP-adresse registreret  

Med de meget specifikke krav du stille op er der egentlig kun en mulighed i mit hoved(min mening, husk det)

Det er en Marantz SR6003. De er generelt meget musikalske, spiller med betydelig mere glød end f.eks Denon, men noget af surround effekten og precissionen går tabt. Det er jo et valg man tager.
Link til producentens hjemmeside

Den kan fåes i KT radio til 7000kr, hvilket jeg lige umiddelbart kan regne mig frem til er inden for dit budget.

Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tak for det konstruktive svar. Var nede i KT-radio i dag og kigge på Marentz`en (6003)! Den er jo hammerflot og spiller fantastisk. Den kunne erhverves for 7.500.

Han kunne dog sælge mig en 5003 også. Den har jo også trueHD, og samme design.

Hvad er forskellen på disse 2? Hvori ligger forskellen rent lydmæssigt?

Hvis jeg bare betaler 2k ekstra for at få "det sidste nye" er jeg sådan set ligeglad.

Hvordan ville 6003`eren stå over for 5003`eren sammen med mine B&W 684`ere?

Håber en venlig sjæl vil svare på mit spørgsmål. ;-)

Go` weekend!

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Har du evt. mulighed for at låne dem begge med hjem et par dage, til lige stille dem op imod hinanden? hvis du ikke bor længere end et stenkast væk, så ville det da være optimalt. Evt. også lige at få den pioneer du snakker om med på prøve og se hvad der passer dig bedst :)

Sådan umiddelbart er det kun forstærkerdelen der er bedre i 60003 imod 5003. 6003 har lidt flere kræfter at gøre med, men hvis det var, kunne du jo evt. købe den lille 5003 og så senere hvis du finder at du mangler de sidste krafter til at kontrollere dine B&W'er ( De kan godt lide der er nogle kræfter bagved) kunne du jo slutte en effektforstærker til.

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes også Marantz lyder som et godt valg. Den spiller musik som få andre og er ret effektstærk. Jeg vil sige at på mine XTZ'er, som også er gulvhøjtalere og skulle være ret svære at trække, gør 5003'eren et rigtigt godt stykke arbejde. Jeg har prøvet at have en effektforstærker til prøvelytning, men der var ikke meget at komme efter. Det giver i mit tilfælde lidt når man spiller meget højt (Råbe niveau). Marantz taber krafterne med stil og bliver lidt "hård"i diskanten, men absolut ikke noget der minder om rigtig forvrængning. Jeg skal i hvert fald ikke opgradere på effekt-fronten, før jeg får et par mere krævende højtalere.

Men skal du spille stjerne højt ofte, er en egentlig effektforstærker nok under alle omstændigheder det rigtige valg. Du har fordelen af begge modeller har pre-out, så det er lige til at smide en effektblok på. Jeg kan ikke lige præcist huske forskellene mellem 6003 og 5003 men der ER forskel på mere end effekten. Der sidder en del andre komponenter i. Jeg kan ikke fortælle dig, om du mener det er pengene værd at smide ekstra efter den store model. Kun en AB test kan afgøre dette. Helst i eget rum og på egne højtalere!

I en butik der ofte har store lokaler at spille op, kan det give en anden opfattelse lyden.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Nibseman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej..

Syns det er rigtigt synd du ik "orker" og bevæge dig ud og lytte til andre mærker end lige dem KT og den anden dims har og byde på, men sådan er det jo...

Jeg har selv lige modtaget en Onkyo TX-SR806 i dag og den er nu tilsluttet og indstillet og alt det lala der nu følger med sådan noget, og jeg skal lige love for den har overrasket mig, dens krafter minder mig meget om min gamle H/K AVR7500 som var et 25kg surround monster med næsten uanede krafter bag sig og HD lyden er intet mindre end kanon må jeg indrømme, prøvede først med alm. SS og så med Dolby True HD kæmpe forskel, og det var filmen I Am Legend.. Nuvel jeg købte Onkyoén hos AV/Connection til den latterlige pris af 6850,- med fragt lige til min dør, det er jo endnu nemmere end at gå hen til en forhandler..

Men held og lykke med din søgen

Til top Vis Nibseman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nibseman

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tror det bliver en Marantz 5003. Det skader jo aldrig at spare et par tusinde.

Jeg bor trods alt kun på små 20 kvadratmeter.

Ingen turde svare på mit spørgsmål ang. kabler. Hvor meget bør jeg smide efter kabler?

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

TaDee skrev:
Tror det bliver en Marantz 5003. Det skader jo aldrig at spare et par tusinde.

Det skader heller aldrig med ekstra kræfter, uanset rummets størrelse
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Nøøøh.... Men... reelt set, hvor meget vil jeg kunne mærke?

Skal lige siges at jeg på ingen måde er hi-fi ekspert. Dette er mit første "seriøse" anlæg.

Vil et utrænet øre som mit være tilfreds med en 5003? Alt er selvfølgelig relativt. Men, er hoppet virkelig så stort rent lydmæssigt fra 5003 til 6003? Er det hop 2k værd?

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Har du købt dine B&W 684?

Fordi så er det da bare at låne de to med hjem og teste dem op imod hinanden og finde ud af hvad du bedste kan lide.

Med hensyn til kabler, så lad være med at poste alt for mange penge i dette som det første.. det er en post man kan gå og lege med bagefter når man har lidt overskud og tid til at fintune sit system til den lyd man gerne vil have.

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Nej... Har ikke købt dem endnu. De erhverves her om en 10 dages tid.

Kunne være jeg skulle prøve at låne dem med hjem. Er det muligt når receiveren købes i KT-radio?

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Det finder du vel kun ud af ved at spørge? ;)

Har du fortalt at du ikke har nogen forstærker hjemme, nede i HFK?
Fordi så er det da bare at låne de to hjem samtidig.. eller hur?

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Nu er ordren bestilt, så mon ikke det spiller torsdag eller fredag i næste uge! :D

Det blev til følgende:

Forstærker:

Cambridge 740A (Silver)

DAC:

Cambridge DAC magic (Silver)

Højtaler:

B&W DM 683 (Cherry)

Kabler:

Dali blue wave højtalerkabel (6m i alt)

Van Den Hull The name 1.0 analogt kabel (2m)

Argon 5201D 1.0 optisk kabel (2m)

Samlet pris: 17.317.00 kr

Gik over i en stereoreceiver da jeg ikke kommer til at gå surround før om ca 1-1½ år. Så kan jeg altid bruge Cambridge`en som forforstærker til 683`erne.

Hvad synes i?

NB. Alt dette kommer forhåbentlig til at virke fantastisk sammen med mit samsung series 5, ps3 og bærbar.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det! Personligt synes jeg at det er fornuftigt, at du holdte dig til stereo. 
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2009 kl. 04:46 | IP-adresse registreret  

Bestemt en holdbar of rigtig fornuftlig løsning du nåede frem til, så må vi jo håber du bliver glad for det

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Så spiller det sku. ;-) Herligt endelig med noget ordentlig lyd.

Har dog et enkelt problem mht min ps3`er. Den skal køre lyd optisk til min DAC, men detvil den ikke!

Har husket at smide kablet i digital input 2 på dac`en, og valgt digital 2 som source.

Er det et indstillingsmæssigt problem på min ps3, eller? AL hjælp værdsættes. ;-)

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Juli 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

TaDee skrev:
Så spiller det sku. ;-) Herligt endelig med noget ordentlig lyd.

Har dog et enkelt problem mht min ps3`er. Den skal køre lyd optisk til min DAC, men detvil den ikke!

Har husket at smide kablet i digital input 2 på dac`en, og valgt digital 2 som source.

Er det et indstillingsmæssigt problem på min ps3, eller? AL hjælp værdsættes. ;-)

Du skal huske også at indstille PS3'en til også at sende lyden ud via optisk, hvis du ikke har gjort det.

Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

TaDee
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Har jeg skam gjort! ;-) I øvrigt virker lyden fint fra TV>DAC! Men fra PS3>DAC vil den altså ikke funke. Well..

Nogen der har nogle idéer til hvorledes det skal indstilles?

Hvilken sendefrekvens skal den indstilles til? Man kan jo vælge nogle forskellige setups, alt afhængig af højtalertype (B&W dm683 + Cambridge 740a + Dac magic)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes