| Forfatter |
|
Digi Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er lidt på tynd is her, sad igår og rodede med lyden fordi jeg synes subben når jeg hører musik via usb'en er liiiige voldsom nok, også selvom den er skruet meget ned i 5CH indstillingen (som jeg bruger til USB Mp3 og internet radio) prøvede så at sætte crossover helt op til 110khz, og det gav en bedre lyd, og knap så bulrende??
WELL, mit spørgsmål er egentlig at få lidt bud fra erfarende lyd guruer 
Forstærker = Denon 3808A
Fronter = B&W XT4
Sub = B&W PV1
Bag + Center B&W XT2 + XTC
har kørt auto opsæt via målemic. osv, og har også gjort meget for bla. rumklang osv, men dyb bassen synes lidt tung, nærmest som modfase? for vores stue er sænket 2 trin, og står man i køkkenet (åbent lokale) virker bassen dybere, uanset fase indstillingen på subben? Øøøh __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes der mangler lidt info om hvor du har sat cross-over frekvensen.
Hvis det er på subben (dvs et lavpas filter) giver det ikke så meget menin, da den netop har mere signal at arbejde med og derfor har lettere ved unoder.
Hvis det derimod er på forstærkeren og crossover mellem sub og resten af højtalerne (aka højpasfilter) så sparer du dine højtalere for at spille det dybe bas hvilket nogengange kan give lidt bulder.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Digi Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, ser lige på det derhjemme, min sub er sat til LFO+MAIN og ved godt det gir mere bulder, men ellers blir det altså FOR tamt synes jeg __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
Digi Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan ikke finde hvor jer ser det, men i lyd indstillinger står der crossover frekvens 120 khz (inden jeg stillede om stod der vist 60 khz eller 80?) __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså på forstærkeren? For i så fald er det skilningem mellem hvornår bassen kommer til subben og hvornår den kommer til de andre højtalere. Og hvis bag/center/front har lidt problemer med de meget dybe toner (aka de laver lidt bulder) men hvorimod din sub bedre kan håndtere det, eller er bedre placeret i rummet, så giver det jo fint mening at sætte den højt.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Det du oplever er jo simpelt hen rummets "egen resonans" som reagere på lyd påvirkningen (freq/hz) fra din sub.
http://www.hunecke.de/en/index.html er et rigtigt godt link til at forstå problematikken i lydens opførsel i et givet rum.
Det du oplever som lige voldsom nok, buldrende, osv. kan, meget vel, være at subben ikke kan håndtere rummets størrelse og derfor går i "selvsving" grundet manglende størrelse/effekt i forhold til opgaven. En ekstra sub vil, helt sikkert, reducere problemet væsentligt 
Det optimale er at placere (mindre) subs i hvert hjørne af rummet, også dem ved loftet .... altså 8 stk. i alt ..... endnu bedre bliver det ved at placere subs her i mellem, altså minimum 12 stk. men gerne 16 stk ! ....for at eliminere resonanser i 2. & 3. orden.
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
Hej !
Det du oplever er jo simpelt hen rummets "egen resonans" som reagere på lyd påvirkningen (freq/hz) fra din sub.
http://www.hunecke.de/en/index.html er et rigtigt godt link til at forstå problematikken i lydens opførsel i et givet rum.
Det du oplever som lige voldsom nok, buldrende, osv. kan, meget vel, være at subben ikke kan håndtere rummets størrelse og derfor går i "selvsving" grundet manglende størrelse/effekt i forhold til opgaven. En ekstra sub vil, helt sikkert, reducere problemet væsentligt 
Det optimale er at placere (mindre) subs i hvert hjørne af rummet, også dem ved loftet .... altså 8 stk. i alt ..... endnu bedre bliver det ved at placere subs her i mellem, altså minimum 12 stk. men gerne 16 stk ! ....for at eliminere resonanser i 2. & 3. orden.
Bond 
|
|
|
Stop, stop, stop der er ingen der har råd/plads til 16 subs!!! Du kan i stedet let dæmpe dig ud af problemet, hvis du på alle flader (vægge/gulv/loft) monterer 8,5 meter tykt dæmpemateriale burde alle problemer over 20 Hz være løst!!! Du kan også starte med at flytte lidt rundt på højtalere og sub, det kan tage de værste peaks. Det er forøvrigt sikkert 110 Hz (og ikke kHz). Et gammelt, men lidt omstændigt trick er at placere subwooferen, der hvor ørene normalt er i lytteposition. Herefter lytter du med ørene de steder, hvor subwooferen kunne tænkes placeret og vælger det sted, hvor bassen er er bedst.
|
| Til top |
|
| |
Digi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
8-12 subs i stuen af en stk pris på 11000,-dkk vil HEL KLART falde i konens samg 
flytte rundt er nok ca 158% forbudt, da stuen nærmest er bygget op om systemet i sin tid.
ville også mest høre om andre med samme højttaler-system og deres indstillinger  __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Nåå, ... så kunne man vække jer
Prøv aligevel linket hvor du jo netop selv kan sætte målene på din stue ind .... du kan fortælle systemet hvilke højttalere du har, hvor mange møbler, hvad gulv & loft består af, og få en præcis oversigt over hvor problemerne er - man kan også eksperimentere med forskellige lyd-dæmpere og se hvordan de påvirker lyden i rummet - ganske gratis 
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Digi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan læse mig til i biblen er det sådan at når SUB er sat til LFE+MAIN så overtager SUB'en automatisk alt bas? hvorfår hører jeg så tydelig forskel når heg ændre Hz fra 80 til 120?
Ja SORRY men er altså ret så grøn lige hvad det her angår  __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du skal læse det som om at sub'en modtager alt bas UNDER din cross-over frekvens! Dvs. LFE (det deciderede baslydspor) plus det af det "normale" lydspor der er under xxHz
|
| Til top |
|
| |