| Forfatter |
|
JordanDK Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg står og skal til have nyt surround til mit 50" plasma. Nå men jeg har et alm. pap 5.1 surround nu, og vil selvfølgelig gerne op i noget bedre. Har fået lov af konen.  Pris tja, det som er bedst til prisen vil jeg mene. Det skal bruges til 90% film/tv og de sidste 10% til musik. (Mest børne musik som kører herhjemme). Har haft et godt øje til Onkyo's receivere generelt. Og kan nu se via av-connection, at der kommer 9.2 receivere. Er det totalt overkill at købe sådan en, eller vil man være mere rustet til fremtiden? Drømmen er jo en dag at få pladsen til mit eget film rum, men må pt. "nøjes" med stuen. Pris? Tja har tænkt mig starte lidt efter lidt, så den er ikke det vigtigste. Af højtalere har jeg tænkt lidt på Anthony Gallo's Nucleus Micro samt sub. (Konen skal jo tækkes lidt).
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
JordanDK skrev:
Hej jeg står og skal til have nyt surround til mit 50" plasma.
Nå men jeg har et alm. pap 5.1 surround nu, og vil selvfølgelig gerne op i noget bedre. Har fået lov af konen. 
Pris tja, det som er bedst til prisen vil jeg mene. Det skal bruges til 90% film/tv og de sidste 10% til musik. (Mest børne musik som kører herhjemme).
Har haft et godt øje til Onkyo's receivere generelt. Og kan nu se via av-connection, at der kommer 9.2 receivere. Er det totalt overkill at købe sådan en, eller vil man være mere rustet til fremtiden?
Drømmen er jo en dag at få pladsen til mit eget film rum, men må pt. "nøjes" med stuen.
Pris? Tja har tænkt mig starte lidt efter lidt, så den er ikke det vigtigste.
Af højtalere har jeg tænkt lidt på Anthony Gallo's Nucleus Micro samt sub. (Konen skal jo tækkes lidt).
|
|
|
Det kan aldrig blive for meget  , jeg er selv stor fan af Onkyo, så deres nye serie er bare guf. Desværre er jeg på en 876´er, så konen lader mig IKKE skifte igen allerede  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
JordanDK skrev:
Hej jeg står og skal til have nyt surround til mit 50" plasma.
Nå men jeg har et alm. pap 5.1 surround nu, og vil selvfølgelig gerne op i noget bedre. Har fået lov af konen. 
Pris tja, det som er bedst til prisen vil jeg mene. Det skal bruges til 90% film/tv og de sidste 10% til musik. (Mest børne musik som kører herhjemme).
Har haft et godt øje til Onkyo's receivere generelt. Og kan nu se via av-connection, at der kommer 9.2 receivere. Er det totalt overkill at købe sådan en, eller vil man være mere rustet til fremtiden?
Drømmen er jo en dag at få pladsen til mit eget film rum, men må pt. "nøjes" med stuen.
Pris? Tja har tænkt mig starte lidt efter lidt, så den er ikke det vigtigste.
Af højtalere har jeg tænkt lidt på Anthony Gallo's Nucleus Micro samt sub. (Konen skal jo tækkes lidt).
|
|
|
Det kan aldrig blive for meget , jeg er selv stor fan af Onkyo, så deres nye serie er bare guf. Desværre er jeg på en 876´er, så konen lader mig IKKE skifte igen allerede .
|
|
|
Jeg er helt enig! 9 er mere end 7 og derfor godt  , men hvis ikke du har snarlige planer om at ydnyttet alle kanaler (og det lyder ikke som om "dit eget rum" står lige for) så kan du måske lige så godt gå efter 7.1 - Jeg kender ikke omtalte recivere, men hvis ikke du har planer om 2 subber (hvilket alle dog bør have - i det mindste planer  )) så kan det jo være at du kan "nøjes" med 7.1 og til gengæld bruge nogle penge på noget andet (en bio har altid brug for noget).
Som landet ligger lige nu er der ikke mange BD der har 7.1 - så under alle omstændighedder vil 9.2 være ekstrapoleret ud fra 5.1/(7.1). Hvem ved hvordan det ser ud om et par år... __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jamen tak tak, så overvejer kraftigt med en 9.2 receiver.  Men ingen kommentarer til Nucleus Micro som en start?
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er i øjeblikket ingen filmlydspor der er indspillet med 9.2 diskrete kanaler. De to ekstra kanaler som Onkyo lancerer er baseret på et matrixformat -dvs det er informationer fra de øvrige kanaler der manipuleres og sendes til de to ekstra højde/fronthøjtalere.
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
| Der er i øjeblikket ingen filmlydspor der er indspillet med 9.2 diskrete kanaler. De to ekstra kanaler som Onkyo lancerer er baseret på et matrixformat -dvs det er informationer fra de øvrige kanaler der manipuleres og sendes til de to ekstra højde/fronthøjtalere. |
|
|
Jamen det jeg godt klar over, og det samme er jo for så vidt gældende for 7.1. Der kommer flere som understøtter det, dog ikke så mange endnu. Har nu heller ingen planer om gå ud og købe 9 højtalere og to subs. Men sådan opgradere hen af vejen.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer altså 100% an på dit rums størrelse.
Har du et lille rum, vil du aldrig kunne udnytte alle de højtalere optimalt.
Jeg ville helt klart gå efter en ordenlig opsætning af højtalerne (bagkanaler) frem for mange højtalere. Har set ALT for mange 7,1 setups sompå ingen måde får noget godt ud af bagkanalerne pga alt for ringe plasering.
I et 7,1/7,2 setup skal dine surroundkanaler være i en lige vinkel ud fra dine øre og dine bag kanaler skrådt bag ud. de skal gerne hænge omk 60-80cm over ørehøjde. Kan du ikke opfylde disse krav, så nøjes med et et 5,1 setup. Derved har du penge til bedre komponenter og du vil få en bedre oplevelse.
Bare mine tanker  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
9 kanaler? Kun hvis man virkelig kan udnytte det! Ville hellere spendere på et fornuftigt 5.1 system, det andet vil være overkill til de fleste private behov.
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der overhovedet nogen film hvor lydsporet er delt i 9 kanaler?
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke såvidt jeg véd! Faktisk er der dårligt nogen, hvor der reelt er 7, men nogle, hvor der er 6 (center bagkanal).
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 07 November 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ny Blueray "Snehvide og de syv små dværge" har naturligvis et 7.1 DTS HD-MA lydspor
|
| Til top |
|
| |
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 09 November 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også at min tornerose har 7.1 lydspor
|
| Til top |
|
| |
act_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 09 November 2009 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville også holde mig på 5.1 med bedre komponenter. I øvrigt var det måske værd at tage Pioneer og Marantz med i overvejelserne?
Tvivler lidt på at Onkyoen overhovedet kan dekode et 9.1(2) signal, hvis sådan et en dag kommer på bluray? Findes der overhovedet en standard?
Min erfaring med elektronik siger mig at man skal købe det man har brug for lige nu til en fornuftig pris frem for at købe noget man tror er "fremtidssikret" til det dobbelte, for det er desværre sjældent det er mere "fremtidssikret" når det kommer til stykket - der er altid lige en detalje der lige er glemt og ikke understøttet! Her ser jeg selvfølgelig bort fra ting man ved kommer inden for en overskuelig tidsramme (som da HDMI blev lanceret etc.)
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du selvfølgelig have ret i. Tror også jeg holder mig til en 7.1 forstærker.
Har kigget lidt på Marantz SR 5400. Dog kan jeg intet sted finde nogle opgivelser i 4 ohm for denne reciever.
Så nogle der kan svare på hvor strøm stærk den er?
|
| Til top |
|
| |
Baldin Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 24 November 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set at der er tilbud på Onkyo 807 i Elgiganten til 6k.
Det er en 7.1 receiver.
Jeg har faktisk et rigtigt 7.1 set up af højttlaere, men kna kun køre 6.1 med min gamle Yamaha (som jeg stadig er rigtig glad for RXV1200).
Det materiale jeg har i 6.1, hvor den 6. kanal jo faktisk er en matrix kanal og ikke separat (lige som i det gamle DolbyPro system) er det helt klart en forbedring over 5.1
http://www.sensibleaudio.dk/HomeTheater/HT.htm
Hvis man sidder med en sofa op af bagvægen, så er jeg enig i at det er en stor nok udfordring at få et 5.1 anlæg til at spille, og at 7.1 vil være helt overkill.
Er også enig i at man både skal have ordentlige ht'er hele vejen rundt og pladsen til det.
Jeg er dog lidt fristet af en ny frstærker, og ikke mindst en der har mulighed for at switche HDMI.
Nej, mig bekendt er der ikke nogen standart kodning for 9.2. De ekstra kanaler er kunstigt skabt i en Audyssey DSX algoritme. Og jeg er også enig i at det er meget tvivlsomt om Onkyo'en ville kunne dekode et sådan signal hvis det kom ..... men man kan jo meget med en firmware upgrade i dag :)
__________________ Homepage: http://www.sensibleaudio.dk/
Baldin's Blog: http://www.sensibleaudio.dk/BaldinsBlog/
|
| Til top |
|
| |
Cluudi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 28 November 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lav nu ikke den klassiske fejl med at købe sig ind i fremtiden. Som der bliver sagt køb hvad du har brug for nu! Snart bliver Blu-Ray audio sikkert standard som kræver HDMI 2.0 understøttelse eller noget andet.. og så kan I ikke bruge det dyre "fremtidsanlæg alligevel"...eller trådløs HDMI... whatever Hvis du ikke kigger på watt, men strømstyrke er HK ikke at glemme! Det er trods alt hvad de bruger som varemærke og de er vidst ikke dyrere end Marantz. Der kommer nye HDMI standarder før der kommer 9.2 lydspor på diskene i buttiken, det tør jeg æde min gamle..  Lyd er ikke om kvantitet, men om kvalitet og 9.2 er ikke bedre end 5.1 hvis budgettet er det samme!
__________________ A true friend stabs you in the front.
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem de der watt.. de har intet at sige om lyden og om hvor godt de spiller.. specielt ikke når man ikke opgiver watt ens de forskellige producenter. Onkyo måler f.eks. ved 1 Khz og 1 højttaler trukket, og så ganger man op og så kan resten nok køre det også.. Ikke at de er alene med det.. bestemt ikke.. det er der desværre ret mange der gør. Så glem watt opgivelser.. for de har reelt set ikke noget at sige med hvordan recieveren spiller.
Ville bestemt heller ikke droppe Harman Kardon som AVR 255, som på papiret ikke har så mange watt som ovennævnte, men som i virkeligheden har ihvertfald lige så mange når det virkelig gælder. http://www.danstv.dk/shop/harman-kardon-av-receiver-3540p.ht ml __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
JordanDK Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
Glem de der watt.. de har intet at sige om lyden og om hvor godt de spiller.. specielt ikke når man ikke opgiver watt ens de forskellige producenter. Onkyo måler f.eks. ved 1 Khz og 1 højttaler trukket, og så ganger man op og så kan resten nok køre det også.. Ikke at de er alene med det.. bestemt ikke.. det er der desværre ret mange der gør. Så glem watt opgivelser.. for de har reelt set ikke noget at sige med hvordan recieveren spiller.
Ville bestemt heller ikke droppe Harman Kardon som AVR 255, som på papiret ikke har så mange watt som ovennævnte, men som i virkeligheden har ihvertfald lige så mange når det virkelig gælder. http://www.danstv.dk/shop/harman-kardon-av-receiver-3540p.ht ml |
|
|
Hmm, så vidt jeg kan se så understøtter den H/K reciever ikke de nye lydformater. Og det er et krav, ellers slår konen mig ihjel.  Det var jo undskyldningen for at købe nyt.
|
| Til top |
|
| |
Haapanen Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 03 December 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
JordanDK skrev:
nemligja skrev:
|
Ville bestemt heller ikke droppe Harman Kardon som AVR 255, som på papiret ikke har så mange watt som ovennævnte, men som i virkeligheden har ihvertfald lige så mange når det virkelig gælder. http://www.danstv.dk/shop/harman-kardon-av-receiver-3540p.ht ml
|
|
|
Hmm, så vidt jeg kan se så understøtter den H/K reciever ikke de nye lydformater. Og det er et krav, ellers slår konen mig ihjel. 
Det var jo undskyldningen for at købe nyt. 
|
|
|
Den understøtter skam det hele.. læs evt. inlæg #52 og #53 på dette link om forskellene på watt opgivelser :) http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=629d521ccf9963734 fd625241284f4ba&showtopic=195145&st=30&start=30
|
| Til top |
|
| |