Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround + Effekt = God stereo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går og leget med tanken om at anskaffe mig en effektforstærker til min Marantz SR5003. Mest for at få lidt bedre stereo billede, da jeg synes noget mangler. Jeg har ladet mig fortælle at der er nogen der mener at en stereo effektforstærker vil kunne hjælpe på dette. Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Lidt ekstra effekt er jo også meget rart hvis man skulle finde på at finde en lidt mere krævende forstærker

Jeg håber i kan hjælpe, på forhånd tak

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
Til top Vis HIFI-Hippo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-Hippo

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed er at anskaffe dig en god stereoforstærker med surround bypass, som går uden om forstærkerens
volumenkontrol ved surround. Jeg er i tvivl om, hvor stor en forbedring du får ved at bruge din Marantz som forforstærker. En
surroundreceiver i den prisklasse vil næsten altid være (relativ) svag i stereo, men alt afhænger naturligvis af dit
ambitionsniveau.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Danish: Det har jeg også overvejet. Har du nogle forslag?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Danish: Det har jeg også overvejet. Har du nogle forslag?

Denne

Aceh

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Men vil effektforstærkerens stereo-egenskaber ikke afhjælpe dem surround forstærkeren mangler?

Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2006
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Primare SP32 + A32 effekt samt kabler af kvalitet i samme klasse eller bedre.
Til top Vis staffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staffi

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:
Men vil effektforstærkerens stereo-egenskaber ikke afhjælpe dem surround forstærkeren mangler?

Jeg har ikke lyttet til din Marantz, men jeg er ikke sikker på, at du får tilstrækkelig fordel af at tilkoble en effektforstærker
med det formål at forbedre stereolyden. Hvis du havde til formål at forbedre surroundlyden, var det måske en anden sag...

Hvilken stereoforstærker du kunne overveje afhænger af:
- Dit budget
- Dine højttalere og andet udstyr (lydkilde)
- Din smag (= dine ører)
- Skal du opgradere dit øvrige udstyr inden for en overskuelig fremtid?

Der er rigtig mange muligheder, men det er svært at råde dig uden at kende ovennævnte parametre.

JannickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Jeg driver et stereo setup ved at bruge en Emotiva RPA-2 effekt blok efter en Onkyo 805 surround receiver. Tilføjelsen af effekt
blokken gav absolut en forbedring af lyden, men omvendt er Onkyo'en helt klart det svage link i kæden i dag. Har et par gange
lånt venners dac'er og pre-amps, og foretrak lyden når de blev anvendt.

Personligt planlægger jeg at gå trinnet videre og anskaffe mig en surround pre-processor, for at bibevare gevinsterne ved en
central enhed med hdmi og det hele, men samtidigt få en dac og for-forstærker af højere kvalitet. Hvis du finder et effekt trin
du kan lide, er det jo altid en opgraderingsmulighed senere hen.

Til top Vis JannickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JannickB

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Jeg må desværre sige, at jeg tror, at forforstærkersektionen er det svageste led ved surroundudstyr - når det gælder lyden til musik, i den håndterlige ende af prisklassen. Så tilføjelsen af en effektforstærker vil nok have en (meget) begrænset, positiv effekt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

danish skrev:
HIFI-Hippo skrev:

Jeg har ikke lyttet til din Marantz, men jeg er ikke sikker på, at du får tilstrækkelig fordel af at tilkoble en effektforstærker
med det formål at forbedre stereolyden. Hvis du havde til formål at forbedre surroundlyden, var det måske en anden sag...

Hvilken stereoforstærker du kunne overveje afhænger af:
- Dit budget
- Dine højttalere og andet udstyr (lydkilde)
- Din smag (= dine ører)
- Skal du opgradere dit øvrige udstyr inden for en overskuelig fremtid?

Der er rigtig mange muligheder, men det er svært at råde dig uden at kende ovennævnte parametre.

Hej, jeg tror det var det svar jeg ledte efter. Dog ved jeg godt at det kan være svært at råde folk når de ikke opgiver oplysninger om opgraderinger og budget. Men det var nok mest udeladt da jeg kun går og pønser på en opgradering og ikke helt kan tage mig sammen endnu  Jeg var mest interesseret i om det virkeligt kunne passe at stereo-perspektivet blev bedre med en effektdel tilsluttet. Men kan godt høre at man kommer længere med en ordentlig stereoforstærker i stedet.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jeg må desværre sige, at jeg tror, at forforstærkersektionen er det svageste led ved surroundudstyr - når det gælder lyden til musik, i den håndterlige ende af prisklassen. Så tilføjelsen af en effektforstærker vil nok have en (meget) begrænset, positiv effekt.
Bestemt også min opfattelse, der er enkelte untagelser, så som primare SP 30 / 31 / 32, Marantz er bestemt også en af de bedere SS forstærkere til 2.0 i buget klassen, men er kan ikke måle sig med en int.forst. med SS bypass.

Et brugt forslag kunne være denne MF http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=141262

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=140450

Så er der krell http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=140441

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=140302

Hvis det skal være nyt og prisen holdes nede, så har denne marantz og SS bypass http://www.av-connection.com/?PGr=2174&ML=560

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej Dan.a

Ja jeg har været inde og se på den MF, den er nice  Men jeg tror jeg venter med opgraderingen. Mine højtalere har ikke p.t. brug for mere kraft, det var sådan set bare for at se om man kunne få noget mere ud af stereo-delen.

Grunden til at jeg ikke giver hints til ny forstærker eller budget er fordi jeg ikke rigtigt leder efter noget lige p.t. Men kunne jo finde på det i fremtiden.

Men hvad vil SS bypass sige? Hvis det er en int. forstærker har den vel ikke noget med SS at gøre alligevel? Eller er det ved sammensætning med en SS forstærker sådan en funktion er aktuel?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:

Hej Dan.a

Ja jeg har været inde og se på den MF, den er nice  Men jeg tror jeg venter med opgraderingen. Mine højtalere har ikke p.t. brug for mere kraft, det var sådan set bare for at se om man kunne få noget mere ud af stereo-delen.

Grunden til at jeg ikke giver hints til ny forstærker eller budget er fordi jeg ikke rigtigt leder efter noget lige p.t. Men kunne jo finde på det i fremtiden.

Men hvad vil SS bypass sige? Hvis det er en int. forstærker har den vel ikke noget med SS at gøre alligevel? Eller er det ved sammensætning med en SS forstærker sådan en funktion er aktuel?

Det er en funktion i den int.forst. der udkobler pre. delen i den, så nå man vælger denne funktion er den int.forst. kun eff., front ht er koblet til den int.forst. samt alle 2.0 kilder, fra pre out front på SS forst. fødes den int.forst.

Vær opmærksom på at det ikke er alle int.forst. der har denne funktion og funtionen kan have lidt forsellige betegnelser alt efter fabrikat. 

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

HIFI-Hippo skrev:

Hej Dan.a

Ideen er at du bruger den som en ganske normal integreret forstærker når du hører stereo, som så forhåbenligt skullevære bedre end surround-recieverens stereo. Derefter kobler du pre-out fra din surround forstærker til ss-pre in på din stereo, og når du skal høre surround slår ss-bypass til og din fine stereo-forstærker fungerer nu som forstærker for din surround reciever på fronten.

Der skal nok laves en niveau kalibrering på surround recieveren på fronterne, men sådan er livet

edit: way too slow

HIFI-Hippo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Tak begge to, det hjalp lidt på forståelsen. Ret smart ting at have på en forstærker. 

laro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2010
Sendt: 08 Januar 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej Hippo.

Jeg har længe kørt med en Sony STR DA50ES surround receiver og en Onkyo M502 effektforstærker http://hjembaek.com/doc/salg/onkyo_m502.htm

Jeg har kørt både med og uden effekt blok på et par Infinity Kappa 6.2i Serie II i mange år og senest på et Par KEF Reference Series Model 3.

Senest har jeg haft en Denon AVR2105 på i stedet for Sony'en

På begge sæt højttalere og begge surround receivere har effektforstærkeren været en klar forbedring både i stereo perspektivet og faktist også i surround, det er enda volsomt så stor forandring der er på om effektblokken er på KEF højttalerne eller ikke når jeg anvender Denon receiveren, den falder helt til gulvet i forhold til KEF'ernes formåen, men når effektblokken kommer på så spiller de lyst og åbent med et fantastisk stereo billede og godt styr på bassen.

Jeg har for sjov skyld også haft min cd afspiller sluttet direkte til effektforstærkeren, cd afspilleren har variabel linie udgang så jeg har mulighed for at skrue ned så ikke det kører på fuld styrke. Blot for at lytte til hvad der sker når man tager receiveren ud af regnestyket.

Jeg kan kun anbefale at smide en effektforstærker på uanset hvilken receiver du benytter, men selvfølgelig er receiveren det svage led i forhold til lydens farvning/klang kalddet hvad du vil, men jeg tror du vil blive overrasket over hvor meget bedre lyd der er i dine højttalere når de får en forstærker der kan levere den strøm der er brug for uden at tøve.

Til top Vis laro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af laro

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes