Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 01:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Center for lav (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har 2 B&W 603 fronter, en LCR600 center, 4 DM6S3 surround/bag. Mit problem er, at jeg synes stemmerne er alt for lave og at effekterne dominerer lydbilledet. Jeg har kalibreret højttalerne, så de i mine ører alle lyder lige højt og så lige givet centeren 1dB oveni hatten. Skal jeg så bare gi centeren  f.eks. 3 dB eller mere indtil jeg synes det er ok?

Fronter -1.5 dB
Center +1.0 dB
Bag/Surround +3.0dB

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Marts 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

hvis det ikke hjælper af hæve volumen generelt, kan du sagtens hæve centerens volume. Det har jeg været nødt til da min center er placeret urimeligt lavt. Det virker fint, men i nogle surroundmix er centeren pludselig meget tydelig og så må man igen kalibrere lydstyrken.
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft næsten samme B&W setup og oplevet lidt af det samme. Dog har oplevet et væsentlig bedre resultat, da man kan indstille "tju-bang!-effekternes kraft" vha. en funktion på min surround-forstærker der hedder "D-Range". Man kan vælge "max., standard eller min." - hvor mit valg således er faldet på min, da jeg synes at de var "overdrevet" meget bas i det stuen. Ved ikke om du har en mulighed der giver nogenlunde samme udslag.

Har du mulighed for at indstille "LFE-level" på din forstærker? På min har jeg denne mulighed alt afhængig om det digitale lydsignal er Dolby digital eller DTS. På dolbydigital og der går skalaen fra "0 dB til -20dB" og på DTS skalaen går den fra "-10 til +10dB". Disse indstillingsmuligheder er gode når man synes at de laveste effekter er for frembrusende eller for svage. Jeg mener engang at have læst at DTS er optaget en anelse lavere end dolby d., hvorfor det kan være en fordel at sætte dette nieau op på fx. +7dB.

I dit tilfælde er det dog omvendt - men har du prøvet at lytte forskel på den samme DVD, alt afhængig om du hører den i DD eller DTS? Effekterne vil måske fremtræde forskelligt (det burde de i hvert falde).

Derudover er der jo også mulighed for at hæve og sænke dB niveauet på de enkelte højttalere, hvilket nok er det de fleste gør?

Som resultat af dette problem du nævner, har jeg hævet min centerkannal med +3dB - men igen, det afhænger jo også af afstanden fra lyttepositionen til højttalerne.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

at kalibrerer med ørerne er altså ikke det optimale!!  Prøv at få fat på en lydtryksmåler
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
at kalibrerer med ørerne er altså ikke det optimale!!  Prøv at få fat på en lydtryksmåler

Tjaaa biograferne bruger jo professionelt måleudstyr, så hvorfor ikke? Men der er åbenbart stor uenighed blandt diverse hifi-butikker om man bør eller ikke bør bruge sådanne måleinstrumenter til hjemmebrug.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

der er da ikke uenighed om det smarte ved, at bruge en lydtryksmåler til kalibreing af hjemmebioen?
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 20 Marts 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Tak for forslagene. Ja der er en LFE level og jeg eksperimenterer lidt frem og tilbage og har nu efterhånden fundet et rigtig godt setup.

Har lige fået We Were Soldiers i DTS ind ad døren og jeg håber huset holder, for det er da et af de vildeste lydspor jeg har hørt til dato

Mht. lydtryksmåler er det noget man kan låne nogle steder, HiFi klubben måske, jeg synes at have set de koster en formue?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

de koster ca. 400 kr. så vidt jeg husker.  Jeg ved ikke hvor du kan låne henne.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg fik min lydtryksmåler (identisk med den Radio Shack måler der sælges diverse steder herhjemme men et andet mærke påtrykt) til ca. 250,- inkl. fragt fra et tysk firma ved navn Conrad Electronics.
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej Kvestergaard,

Jeg har prøvet at finde din lydmåler hos conrad.com og conrad.de. Det er ikke lige lykkedes for mig. Har du en model betegnelse eller hvad hedder en lydmåler på tysk?

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Marts 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Hej Kvestergaard,

Jeg har prøvet at finde din lydmåler hos conrad.com og conrad.de. Det er ikke lige lykkedes for mig. Har du en model betegnelse eller hvad hedder en lydmåler på tysk?

Søg efter "sound level meter".

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes