Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Audyssey processorkraft (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne høre lidt om andres erfaringer med Audyssey og surround-forstærkers processorkraft.

Helt konkret er jeg noget skuffet over at min Marantz SR5004 reciever slår Audyssey fra, når jeg vil køre fuld HD lyd i 7.1.

Så vidt jég har kunnet læse mig frem til, så er det fordi der ikke er processorkraft nok i surround-forstærkeren til at bruge Audyssey på så mange kanaler i HD.

Jeg har ikke oplevet det i LD (low definition = normal ) uanset om det er 5.1 eller 7.1.

Hvordan er jeres oplevelser med dette - og skal jeg virkelig ud og finde en endnu større surround-forstærker, for at være sikker på HD 7.1 med Audyssey?

Det er så ikke blevet bedre af at jeg nu har opgraderet til 9.1...

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Ja nogle receivere har ikke nok processorkraft til at dekode HD lyd, samtidig med at Audyssey er aktivieret. Dette gælder ofte Marantz og er ikke kun en begrænsning på deres mindre modeller, også deres AV8003 har samme "fejl". Onkyo og Denon har ikke dette problem. Dog synes jeg ikke problemet er så stort, da næsten alle BD afspillere kan dekode lyden og sende de pcm - så har receiveren nok regnekraft til Audyssey, PLIIX osv.  

Edit: Marantzs nye modeller (5005, 6005, 7005) har ikke disse begrænsninger mere, og det skyldes nok, at de bygger på Denons modeller med meget få ændringer (ud over selve det ydre).
Til top Vis Arete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arete

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Arete]Ja nogle receivere har ikke nok processorkraft til at dekode HD lyd, samtidig med at Audyssey er aktivieret. Dette gælder ofte Marantz og er ikke kun en begrænsning på deres mindre modeller, også deres AV8003 har samme "fejl". Onkyo og Denon har ikke dette problem. Dog synes jeg ikke problemet er så stort, da næsten alle BD afspillere kan dekode lyden og sende de pcm - så har receiveren nok regnekraft til Audyssey, PLIIX osv.  

Er det ikke lige omvendt? Altså at de fleste Blu-ray afspillere IKKE afkoder HD-lyd, men overlader det til receiveren at gøre dette? Nogle af de nyere BD-maskiner jeg har set, har overhovedet ingen analoge udgange, men udelukkende HDMI til billede og lyd. Så de kan i hvert fald slet ikke! Bare for at få det på plads, så jeg ved om jeg tager fejl her eller hvad.

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Nej, næsten alle afspillere kan i dag dekode og sende formaterne PCM via HDMI. Du forveklser vist D/A-konvertering med dekodning af selve lydformaterne.  

Der foregår så nogle steder lange diskussioner om der så er forskel på, hvordan diverse ting dekoder HD lyd. Nogle mener, at det lyder ens, andre er bestem ikke enig. Man kan jo selv tjekke om dette ved at lade afspilleren dekode (PCM) eller lade receiveren gøre det (bitstream).

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Når man ikke benytter en BluRay afspiller men HTPC, bliver det lidt noget bøvl.

Men det må jeg lige kigge på, for det kan være en løsning.

Stadig lidt surt at man ikke kan få specifikationer, der oplyser om dette. Hvis jeg havde haft det for et halvt år siden, havde jeg ikke valgt den Marantz

Arete
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Nå for pokker, ja det er så et andet problem.

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2011 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Arete skrev:
Marantzs nye modeller (5005, 6005, 7005) har ikke disse begrænsninger mere, og det skyldes nok, at de bygger
på Denons modeller med meget få ændringer (ud over selve det ydre).

Kilde?
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes