| Sendt: 08 Januar 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber at nogle af Jer surround-eksperter kan svare på.
Jeg har et rent 2.1 stereo system bestående af et sæt Meridian aktive højttalere, en Meridian sub, Weiss Minerva DAC samt Squeezebox Touch.
Systemet spiller p***efedt, og har kostet mig rigtig mange penge. Jeg er fuldt ud tilfreds når der lyttes til musik, men jeg savner lidt når der skal ses blu-ray/HD-film og spilles PS3.
Det mest irriterende er, at dialogen i filmene er hamrende lav i forhold til alt andet. Dvs at hvis jeg skruer op for at bedre kunne høre dialogen, ja så lyder alt andet som eksplosioner og musik 10x højere.
Er det fordi lydsporet er mixet til 5.1/7.1? Mit system er jo kun 2-kanals og der kan jo logisk nok ikke dekodes hverken DTS eller DD. Det må vel betyde at det originale lydspor på 5.1/7.1 bliver downmixet til 2.0 stereo, og så må mine to fronthøjttalere "deles" om dialogen...eller?
Jeg søger ikke en erstatning for mit stereo-setup, og jeg ønsker heller
ikke en separat 5.1 surroundløsning med dertilhørende SS-receiver og
500m ledning. Nej, jeg søger bare en enkel supplering, som kan løse mine
nuværende problemer.
Men hvis min antagelse er korrekt, vil en soundbar à la Yamaha YSP-2200 med DTS/DD dekoder (og som også kan spytte DTS & DD HD ud) løse mine problemer?
|