Forfatter |
|
thomaz13 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Rotel RB990BX, som har en meget uheldig egenskab. Den brænder mine højttalere af i den ene side!! Det er sket ved et rimeligt afdæmpet lydniveau. det der skete var at højttaleren gav et brum fra sig og enhederne (bas og mellemtone) blev trykket helt ud, og blev der, indtil der blev stille!! og inden jeg kunne nå at gøre noget.
Ved højttalerreparationen viste det sig at svingspolerne var brændt af. Forstærkeren havde 2 sprungne glassikringer. Nu tør jeg selvfølgelig ikke benytte den, da højttaler reparationen var en dyr affære.
Kan nogen fortælle hvad der lige er gået galt om om jeg kan rette fejlen, eller om det kan svare sig at få det lavet.?? Den spiller ret fedt når den spiller.
|
Til top |
|
|
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
efter min afaring er der sket en Korsslutning i forstærkeren, så den har sendt DC ud i dine højttaler.
det kan enten være overspænding eller en desideret afbrændning der er sket, og jeg ville ikke benytte den før den var afprøvet med et volt meter undre sikre forhold.
MVH
manley
|
Til top |
|
|
thomaz13 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
HVordan afprøver jeg den lige med et voltmeter, og hvad skal den måle? Og er det i det hele taget noget jeg selv kan gøre?
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om din forstærker – går i selvsving i den ene kanal, og derved sender DC ud på højttaler terminalen.
Du skal ikke prøve at sætte flere højttalere til før den har rundet et værksted, de vil lide samme død… __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan være en transistor der er brændt sammen så den sender spænding fuldt ud ss
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep...dem har jeg repareret mange af og det skyldes en eller flere kortsluttet udgangs-transistorer...så sender den forsynings spænding direkte til højtaleren. Langt hovedparten af alle forstærkere har et DC beskyttelses kredsløb med relæ til højtalerne som ikke tillader DC at passere ved fejl. Desværre har Rotel undladt dette i nogle forstærkere og afbrændte HT'ere er så resultatet. Hvorfor de har undladt beskyttelses kredsløbet står hen i det uvisse, men det kan da være for at spare penge eller for at få kortest mulige signalvej, men den sidste køber jeg ikke.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
thomaz13 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, hvad kan sådan en operation koste, og hvem laver sådan noget nu om dage. Jeg bor i horsens.
|
Til top |
|
|
VECTRA Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det bliver dyrt hvis der ikke er en fusker herinde der vil lave det for en lille skilling
Ellers er det jo en ny brugt.
|
Til top |
|
|
thomaz13 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ingen der kender en der kender en der kan fikse sådan en sag, for en skilling??
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
skrot den og køb en ny , er nok det billigste.
ved det er hårdt at høre men det løber snildt op i 2 kilo for at få den til at spille og det er lavt sat.
madmax
|
Til top |
|
|
VECTRA Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jo nok der det bærer henad. Men du kan da hjælpes med andet. Se gerne underskrift...
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sound2Vision i Viborg tager ikke noget for at undersøge ting, og komme med et overslag - så det kan da altid betale sig??? Mit eget er godt nok for nyt til at det har været forbi værkstedet derinde, men det er næsten alt sammen købt der, og der står for det meste en rigtig masse spændende ting på værkstedet!!
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
ludvig Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 146
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomaz13 skrev:
Ok, hvad kan sådan en operation koste, og hvem laver sådan noget nu om dage. Jeg bor i horsens. |
|
|
Prøv at sende en PB til tube mania. Jeg mener han residerer i nærheden af Horsens (Lund?). Flink og dygtig mand i øvrigt. Og han ved en masse om rør og andet Hi-Fi.
Han har ordnet "den slags problemer" før - i følge ham selv.
Venlig hilsen Ludvig (Horsens)
|
Til top |
|
|
thomaz13 Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt en ny Rotel, denne gang en RB991, og hvor der nu er gået en udgang. Dvs. at jeg har 2 næsten ens effektforstærkere, hvor venstre udgang er gået. Jeghar haft dem til den lokale elektronikmekaniker, der vil have 2500 pr stk. for at lave dem. Han siger det er udgangstransistorerne der skal skiftes i dem begge.
Kan man købe dem selv og så skifte demselv. Kan det betale sig?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomaz13,
Send mig en PB med nødvendigt info, bor i Århus, så kigger vi på det  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville nok overveje at tjecke dine ht og filter siden du nu har brændt 2 af i samme side
|
Til top |
|
|
thomaz13 Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey heltedellen
Har jeg også overvejet, men den skulle ikke fejle noget. den blev gennemgået da den var til reperation efter den første forstærker brændte enhederne af. Men sidder da med overvejelser om et dobbelttjek, for man skal da være meget uheldig for at den samme fejl opstår 2 gange.. i en ellers solid forstærker.
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Med fare for at gentage mig selv... - Sound2Vision i Viborg - Lars der har det er sandsynligvis en af de dygtigste radiomekanikere i Jylland, og jeg ved de ikke tager noget for at undersøge og give et uforpligtende bud.
Derudover er det i øvrigt forholdsvis tit set at parallel-spolen til mellemtone og / eller diskant i delefilteret koger varm og kortslutter "delvist", med følgende højere belastning af forstærkeren til følge og gæt selv hvad mer...
Så er der selvfølgelig muligheden for fejl i signal-kilde / forforstærker - Det var en Effektforstærker, ikke ???
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville nu også checke filtret. eller prøv venstre højttaler på højre kanal på forstærkeren, for at se om den brænder den af også.. eller.. Nejj. det er nok smartest bare at checke filtret. måske kan du fysisk se om en kondensator er smadret.
|
Til top |
|
|
thomaz13 Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. "klypstefan".. altid en god måde at tjekke det af på.. men tror jeg foretrækker at køre dem op til Skaaning i Stilling, der har bygget dem, for at få ham til at kigge på det.
JBLfan, der er indtil flere , der har meldt sig med assistance herinde. Det er helt fantastisk.
Lige pludselig øjner jeg lidt håb for mine kære effektbasser, som jeg bare har været super glad for.
|
Til top |
|
|