Forfatter |
|
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Er ved at nå de sidste ting i min stuebio som jeg efterhånden kan uden at skulle skifte forstærker, højttaler osv (som jeg er tilfreds med) Nu er jeg så ved at ville se på en Sub EQ, er dog bare ikke helt sikker på hvad jeg skal vælge. Den skal bruges til en DIY sub med en Earthquake DBXi 15" enhed i et lukket kabinet på ca 120Liter og bliver trukket af en brokoblet Behringer EP4000. Jeg ved ikke hvor liniært min sub spiller nu, med en EQ håber jeg på at kunne få den til at spille mest muligt liniært så langt ned som muligt. Subwooferen tager sig ca af frekvensområdet under 80H. Jeg håbede på at kunne få en fornuftig EQ til ca 1-2000kr. SVS og Velodyne skulle vist lave nogle gode, men det er budgettet ikke til. Jeg har kigget på følgende tre: Behringer DSP1124PBehringer FBQ 2496
Behringer DEQ2496
Hvad kan i anbefale? Jeg er forberedt på at skulle sidde og nørde lidt med at få det hele sat op, og ved godt der nok ryger lidt oveni til noget måleudstyr eller mikrofon. PS: Min surround reciever har godtnok Audessey MultiEQ XT som vist skulle give noget korrigering af subwoofer, det er desværre bare ikke muligt at aflæse om den overhovedet laver nogle ændringer.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Kjeldsen, har lige set manualen til den igennem og såvidt jeg kan se har den vist kun 6 parametriske EQ, og tænker på om det mon er nok, synes jeg har set nogle steder at folk bruger det dobbelte.
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se evt også på Behringer DCX2496 - der er lavet noget software så du kan opsætte det hele grafisk via PC'en- gør det hele lidt
lettere :) Der er både PEQ og GEQ og den har nok CPU til 3 indgange + 6 udgange. Så hvis du kun bruger 1-2 subs burde der
være rigeligt med filtre.
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h hvordan kan det det egentligt være at du forslår en Behringer DCX2496 fremfor DEQ2496? Såvidt jeg kan se har du selv en DEQ2496. Det er kun en enkelt sub jeg skal drive (og sådan bliver det også i de næste flere år) så behøver snart kun en enkelt ind- og udgang.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
Tak Kjeldsen, har lige set manualen til den igennem og såvidt jeg kan se har den vist kun 6 parametriske EQ, og tænker på om det mon er nok, synes jeg har set nogle steder at folk bruger det dobbelte. |
|
|
Det er et plugin med helt almindelig 31 bånds eq, men det bedste plugin er nok 2.1 delefilter plugin med parametriske eq's.
Der er 6 peq's før delefilterlen og 6 peq's efter delefilter delen. Dvs. 12 peq's ialt. Du kan tage output og linke tilbage til det andet input, og på denne måde få 24 peq's. Det burde være mere end rigeligt.
Jeg ved ikke om alle plugins kan, men flere af dem kan snakke sammen med room eq wizard programmet (et gratisprogram, hvor man måler rummets indflydelse og får værdierne til at korrigere for dette. Disse værdier kan loades ind i minidsp'en)
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
Jonas_h hvordan kan det det egentligt være at du forslår en Behringer DCX2496 fremfor DEQ2496? Såvidt jeg
kan se har du selv en DEQ2496. Det er kun en enkelt sub jeg skal drive (og sådan bliver det også i de næste flere år) så
behøver snart kun en enkelt ind- og udgang.
|
|
|
Netop pga muligheden for styring via software. Jeg købte oprindeligt DEQ pga dens "Auto-EQ" og RTA-funktion, men det virker
ad h... til, så det har ikke givet mig meget. Men når jeg bruger dne sammen med RoomEQ Wizard virker den upåklageligt. Men
som sagt ville jeg vælge DCX'eren pga muligheden for PC tilslutning. EQ-mulighederne i dem tror jeg er identiske.
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak begge to. Jeg har vist forelsket mit lidt i Behringer, selvom den miniDSP også virker lidt interessant  Af behringer tror jeg næsten at jeg hælder mest til FBQ2496, DCX2496 virker godtnok også lidt fristende men jeg har bare lidt svært ved at se hvor meget mere (udover funktioner jeg ikke skal bruge) som jeg får ved at give det dobbelte, og skal også lige bruge +500kr til mic, kabler og phantom power strømforsyning osv. Tror jeg vil tænke over det i et par dage og få læst nogle manualer igennem.
|
Til top |
|
|
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ud fra de erfaringer jeg har så er SVS og Velodyne rum korektioner i klasse for sig selv jeg vi sige at SVS-s løsnining er endnu bedere da den berejner amplituder i tidshorisont også som er en mega stor plus i de besverlige omgivelser... så der er nok en af de bedste bas rum korektioned der kan købes... men der er rigtig at den også er an af de dyreste... men der virker 
alternativ kune være der her,,, http://www.av-connection.dk/?PGr=4363&ML=1581 jeg har ikke haft mulighed selv at høre den men der bliver skirivet godt om den rund omkrig... du kan købe den og prøve... du har 14 dages retur rat så er der ingen risici ,,, __________________
|
Til top |
|
|
gafp Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en sådan dims som sonny73 omtaler tilsluttet mellem en Pioneer LS81 of en Audiovector S sub Signature.
Det er noget der rykker. Jeg har er virkelig imponeret over resultatet. Pioneer receceiveren gør intet ved rumresonanser unde 63Hz, så jeg havde brug for et eller andet 
Kan kun anbefale det.
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set lidt på den Anti-mode, jeg kunne dog bare godt tænke sig at man kunne se hvad den gør og evt selv lave lidt justeringer. Men nu kan jeg så også nogle gange godt lide at sidde og nørde og pille lidt med tingene
|
Til top |
|
|
troelsfilm Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har benyttet mig af en FBQ 2496 i ca 2 år, sammen med en M&K 350 sub - og har været meget glad for resultatet.
Det tog et par timer at få forbundet og justeret, men derefter var resultatet hjemme.
for ca 1½ måned siden var jeg så heldig at finde en svs as eq1 brugt og skiftede - den gør det noget bedre - og er MEGET nemmere at sætte op. Især hvis man flytter på sin sub eller lign er det rart at det er plugNplay.
Jeg læste herinde et sted at forskellen på DSP1124P & FBQ 2496 er at 1124P har langt mere egenstøj - et fænomen jeg ikke oplevede med 2496.
Så jeg vil anbefale mellem-modellen.
mvh
Troels
|
Til top |
|
|
db89 Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelsfilm skrev:
Jeg har benyttet mig af en FBQ 2496 i ca 2 år, sammen med en M&K 350 sub - og har været meget glad for resultatet.
Det tog et par timer at få forbundet og justeret, men derefter var resultatet hjemme.
for ca 1½ måned siden var jeg så heldig at finde en svs as eq1 brugt og skiftede - den gør det noget bedre - og er MEGET nemmere at sætte op. Især hvis man flytter på sin sub eller lign er det rart at det er plugNplay.
Jeg læste herinde et sted at forskellen på DSP1124P & FBQ 2496 er at 1124P har langt mere egenstøj - et fænomen jeg ikke oplevede med 2496.
Så jeg vil anbefale mellem-modellen.
mvh
Troels
|
|
|
Okay tak, de SVS AS EQ-1 er bare ret populære så man falder vist desværre normalt ikke over nogle billige brugte. Ender nok med den Behringer FBQ, er vist noget af det er giver mest for pengene, generer mig ikke at skulle bruge et par timer på det.
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke snakke dårligt om de andre forslag, men jeg har også en FBQ2496 stående og den har gjort det godt de sidste par år.
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
Til top |
|
|