Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround ...hvornår (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
make
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Er med på at det bruges til film både fra DVD, BD, Almindelig TV som kabel TV, MKV og andre formater (ret mig hvis jeg tager fejl).

Er også med på at musik skal spilles i stereo.

Men hvad med almindelige TV programmer som TV avisen osv.??  Kører man det i stereo eller en eller anden form for surround??
Til top Vis make's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af make

mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Det meste på TV sendes i stereo eller mono. Jeg har faktisk kun oplevet surround på DR HD, men flere af de andre HD-kanaler sender vist også surround nogle gange. Det hele handler om kilden og kilden til f.eks. nyheder er stort set altid stereo eller mono og jeg har svært ved at tro, at det nogensinde bliver andet. Sport og serier kunne man sagtens forestille sig kom i surround - tror faktisk allerede sport ofte bliver sendt i surround på HD-kanalerne.

Musik kan altså også spilles i surround - f.eks. er der en del DVD-Audio og SACD'ere derude med 5.1 kanals lyd.

Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted

make
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2010
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Finder en surround reciever selv ud hvilket lydformat der er i kilden eller skal man selv hele tiden indstille det med fjernbetjeningen.
Til top Vis make's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af make

gafp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Mange film på DR og TV2 kanaler sendes faktisk i Prologic surround, altså ikke ikke matrix/digitalt surround lydsignal. Man kan dog som regel opnå en ganske god surround effekt ved at slå sin prologic dekoder til.

Ingen TV stationer sender mig bekendt Prologic signalering med i lydsignalet. Det er sandsynligvis et levn fra det analoge TV-signal, men i dag med hele kæden digitaliseret kunne/burde TV stationerne sende den fulde signalering.

Hvem kommer først med denne feature?

Til top Vis gafp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gafp

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

'Gammeldaws' analog stereo TV har som regel Pro Logic indkodning på de programmer, der giver mulighed for det - altså 4-kanals surround. Er programmaterialet iorden, virker det fint. Surroundampen kan som regel godt selv 'læse' signalet, og udsende det korrekt til højtalerne. Såvidt jeg véd, har alle digitalt bårne TV-kanaler mulighed for ægte digital 5.1 surround, ikke kun HD-kanaler. Men, det skal hentes ud på den rigtige måde - det kan jeg ikke selv, da min lille surroundamp ikke har en overskydende indgang til formålet (coax el. optisk). Så  jeg nøjes med 4 kanals, hentet fra TV'et.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

gafp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Pointen er, at ingen (danske) stationer sender "prologic signaleringen". Du skal således gætte/lytte om lyden er i surround. Signalet er godt nok Prologic kodet, men lydsignalet indeholder ikke det binære signal, som skulle fortælle udstyret, at signalet er prologic kodet.

Det ville være lækkert om de danske stationer (DR's og TV2's) kom med på det tekniske niveau og tog den fulde fordel af, at hele transmissionskæden nu er digital. Send dog den signalering, så folk kan få det optimale udbytte af deres udstyr.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

gafp skrev:

Pointen er, at ingen (danske) stationer sender "prologic signaleringen". Du skal således gætte/lytte om lyden er i surround. Signalet er godt nok Prologic kodet, men lydsignalet indeholder ikke det binære signal, som skulle fortælle udstyret, at signalet er prologic kodet.

Dét signal har jeg aldrig hørt om? Har du en kilde til dét?

Personligt ville jeg bruge Pro Logic til groft sagt alt tv (måske minus musik-udsendelser), også tv-avisen. Sjovt nok, så egner Pro Logic sig bedre end Stereo til at gengive mono - for med Pro Logic ender lyden i center-højttaleren, mens det i stereo selvsagt ender i højre/venstre. Og center-højttaleren må alt andet lige være det mest rigtige sted at gengive mono (medmindre éns centerhøjttaler er mærkbart ringere end fronterne, og hvis den er dét, så skal den slet ikke være der).

gafp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det har du jo så hørt om nu

Det fungerer på samme måde som signalering af DD5.1 lyd i et PCM signal, signalet (flaget) siger bare Prologic (egentlig bare Dolby surround) i stedet for DD5.1.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

gafp skrev:

Det har du jo så hørt om nu

Det fungerer på samme måde som signalering af DD5.1 lyd i et PCM signal, signalet (flaget) siger bare Prologic (egentlig bare Dolby surround) i stedet for DD5.1.

Har du en kilde til dén information?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg har forstået hvad du mener. Hvis man overfører signalet som DD 2.0, så kan det indeholde et Dolby Surround flag. Det kan PCM (mig bekendt) ikke. Du nævner "DD 5.1 i et PCM signal", det er der ikke noget der hedder. Enten er det et DD 5.1 signal, eller også er det et PCM signal.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes