Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bas problemer, bas EQ til fronterne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en del problemer med "rungende" bas i mit rum. Jeg har lagt et gulvtæppe og skal igang med at få flere billedere på vægene, men tænkte om der måske også var noget at hente med noget EQ? Man kan jo få en del løsninger til subwoofer, men jeg har så store problemer at jeg helt har droppet subwooferne og det runger stadig fra bassen fra mine Audiovector Mi3 Signature fronter.

Er der nogen der ved om man kan få noget bas EQ til fronthøjtalerne eller har andre ideer?

På fohånd tak

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke dæmpe "rungende" bas med gulvtæpper og billeder på vægene. Disse tiltag dæmper kun i de højere frekvenser, men det kan alligevel klart anbefales. Med hensyn til bas er der jo tales om lange bølgelængder og derfor skal der også mere "dybe" på det dæmpende materiale (Hemholtz dæmper) eller man kan gøre det ad elektronisk vej ved at anvende en DSP baseret løsning, som kan dæmpe med et par parametriske EQ punkter. Du vil nok skulle dæmpe ved 2-3 frekvenser under 100Hz for at fjerne den "rungende" bas. PEQ skal højest sandsynligt have værdier på omkring Q=6-15 og gain = -4dB til -10dB. Det er her vigtigt at få bestem parametrene ved at måle på rummet/højttalerne. Jeg mener der er en del tråde her på HiFi4All der omhandler netop dette emne - så prøv at søg.

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Robert,

Tak for dit indput, d.v.s. jeg bør anskaffe mig noget DSP udstyr. Har du nogel anbefalinger?

Så vidt jeg forstår dit indlæg bør jeg søge på PEQ her på forummet og læse lidt mere?

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2011 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Har du nogel anbefalinger?

Det må jeg hellere afholde mig fra

jisimu skrev:

Så vidt jeg forstår dit indlæg bør jeg søge på PEQ her på forummet og læse lidt mere?

Du kan starte ud med at kigge i Akustik forummet eller søge på bas problemer eller lignende.
Eller Google... Der er rigtigt meget info at finde på nettet.

Hvis du vil have flere svar fra folk her på forummet kunne du lægge et par billeder op samt dimensioner / beskrivelse af dit rum.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes