Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Jamo D6 sub til film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Overvejer at købe en brugt Jamo D6 til 6000 kr. Kan i fortælle mig noget om den sub? Jeg søger en sub med stram præcis bas
som kan flytte noget luf og som ikke er voldsomt stor. Det er ikke afgørende at den lyder godt til musik. Tænkte at Jamo D6
kunne være et godt bud med 15" bas, lukket kammer og relativt beskedne dimensioner.

Er der nogen problemer jeg skal være opmærksom på ved at anvende en THX Ultra sub til hjemmebrug?
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

D6 er en suveren sub, den kan du rolig købe, specielt til surround.

Ktradio i kbh har også en til 6000 http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2402&fkLoung e=4

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

6000 brugt er klar overpris IMO. Den skal sælges for max 3000kr.

Selvom det er en THX Ultra godkendt sub, er den jo stadig beregnet til hjemmebrug - så der burde ikke være nogle ting at
være opmærksom på.

Jeg har hørt den en enkelt gang for lang tid siden, og er ikke enig med Morten om at det er en suveræn sub. Jeg synes den lød
udemærket, men til film synes jeg ikke den var kontant nok og havde ikke nok dynamik/overskud til hæftige scener.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:
6000 brugt er klar overpris IMO. Den skal sælges for max 3000kr.

Selvom det er en THX Ultra godkendt sub, er den jo stadig beregnet til hjemmebrug - så der burde ikke være nogle ting at
være opmærksom på.

Jeg har hørt den en enkelt gang for lang tid siden, og er ikke enig med Morten om at det er en suveræn sub. Jeg synes den lød
udemærket, men til film synes jeg ikke den var kontant nok og havde ikke nok dynamik/overskud til hæftige scener.

Noget kunne tyde på der har været skruet godt ned for LFE kanalen

Ellers prøv at find en D7 den er endnu bedre, men fylder noget mere i landskabet.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 15 Februar 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Jonas_h skrev:
6000 brugt er klar overpris IMO. Den skal sælges for max 3000kr. Selvom det er en
THX Ultra godkendt sub, er den jo stadig beregnet til hjemmebrug - så der burde ikke være nogle ting at være opmærksom på.

Noget kunne tyde på der har været skruet godt ned for LFE kanalen

Ellers prøv at find en D7 den er endnu bedre, men fylder noget mere i landskabet.

Hvis der var skruet ned for LFE-kanalen og den ikke havde overskud, hvordan tror du så det ville lyde på et "korrekt" niveau?

Men det er også blot min mening - du (trådstarter) må tage ud og høre den og danne dig din egen :)
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

HEJ

jeg vil give jonas ret. 6000 er ALT for meget.

og så ville jeg holde mig langt væk fra D6 sub. Den har mange problemer med servo styringen. det har de så fået bedre styr på ved D7. Som også lyder langt bedre. Da den har fået større kabinet. D6 var/er heller ikke lige min kop te

power

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

power skrev:

HEJ

jeg vil give jonas ret. 6000 er ALT for meget.

og så ville jeg holde mig langt væk fra D6 sub. Den har mange problemer med servo styringen. det har de så fået bedre styr
på ved D7. Som også lyder langt bedre. Da den har fået større kabinet. D6 var/er heller ikke lige min kop te

power

Hvordan manifesterer servoproblemerne sig? Er der tale om enkelte dårlige eksemplarer eller er det problemer, der opstår på
alle eksemplarer under bestemte driftsforhold.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil sige 90% af alle D6 har de pitzo problemer (mener jeg den hedder)

Men hvis den ikke har nogle problemer nu får den det sikket heller ikke. men husk på at den fra ny kostede 10000. og blev solgt for ca 8000 kr. syntes jeg 6000 er alt for meget. brug 6000 kr. på en JBL LS120p til 8900  eller en INFINITY CASCADE 12 Med RABOS til 6499 eller en INFINITY BETA SW12 til 4999. der får du en meget bedre sub end den jamo efter min mening

Power

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Syntes INFINITY CASCADE 15 er bedre end 12 og enda billiger, selv om den er med små enheder er det vildt hvad den kan http://www.cinemagic.dk/shop/infinity-cascade-15-4503p.html

JBL ls må slet ikke koste 9 kilo, pleje at kunne handles i 6 som her http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1657&fkLoung e=4

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Syntes INFINITY CASCADE 15 er bedre end 12 og enda billiger, selv om den er med små enheder er det vildt hvad den kan http://www.cinemagic.dk/shop/infinity-cascade-15-4503p.html

JBL ls må slet ikke koste 9 kilo, pleje at kunne handles i 6 som her http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=1657&fkLoung e=4

nu er det jo også vildledende priser fra en forhandler jeg tog

og nægter at tro at nogle betaler fuld pris

Power

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

power skrev:
Morten A skrev:

nu er det jo også vildledende priser fra en forhandler jeg tog

og nægter at tro at nogle betaler fuld pris

Power

Der er sikkert nogle der betaler fuld pris, men du har ret de vejledende priser er vildledende, de er tit kunstige så der er plads til rabatter og mulighed for at give kunder et umodståeligt tilbud så de rigtig føler de har gjort deres livs køb.

Syntes stadig den D6 kan være et godt køb og det er en fantastisk sub, men måske jeg har hørt en af dem der høre til de 10% der ikke er problemer med men ok den skal nok i hvert fald under 4 kilo.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

http://dk.jbl.com/jbl-produkter-detail-dk/ls120p.html

Hvordan er det lige JBL får LS120 til at yde 400W RMS med et strømforbrug på 1A? 230 W ind 400 W ud. Er der en Nobelpris i
fysik på vej til JBLs udviklingsafdeling?

Er det normalt at rate subs til en effekt de kun kan levere i få milisekunder fra deres kondensatorbank? Lyder som om de 400
W er hvad forstærkerprintet kunne yde hvis der var en god strømforsyning på ikke hvad man kan trække ud kontinuerligt. Eller
er der bare fejl i deres specs på hjemmesiden?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er i den situation at jeg bestilte en Jamo D6 fra KT radio efter Morten A s første indlæg. Tænkte at jeg altid kunne
returnere den igen hvis jeg ikke var tilfreds, da jeg har 14 dages returret. Jeg må sige at jeg ikke er skuffet over lyden indtil
videre. Nu er det jo ret svært at sammenligne med andre subs jeg har hørt i butikker, da rumakustikken aldrig er ens.

Jeg har gulvhøjttalere på frontkanalerne (drevet af stereoforstærker på pre-out så der er nok effekt og receiveren skal kun
trække 3 kanaler) og centeren deler ved 40 Hz og surround kanalerne deler ved 60 Hz. Derfor er jeg ikke så afhængig af at
subben lyder godt ved højere frekvenser - den skal primært tilføre noget fysik til lyden, ikke hjælpe de andre højttalere med
deres del. Det synes jeg den gør udmærket. F.eks. synes jeg eksplosionerne i starten af Inception hvor drømmen bryder
sammen lyder lige så godt som i biografen. Jeg overvejer derfor om jeg skulle beholde den og spare portoen til returnering
og samtidig slippe for at slæbe bæstet tilbage til posthuset, på trods af flere anbefalinger her i forum.

Hvad siger D6 skeptikerne? Er det besværet og portoen værd at slippe af med D6'eren. Jeg er tilbøjelig til at sige nej. Min
eneste bekymring er om det her servoproblem pludselig viser sig. Hvordan undersøger jeg om jeg har et servoproblem. Jeg
har ikke lagt mærke til mislyde fra subben indtil videre.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:

Hvad siger D6 skeptikerne? Er det besværet og portoen værd at slippe af med D6'eren. Jeg er tilbøjelig til at sige nej. Min
eneste bekymring er om det her servoproblem pludselig viser sig. Hvordan undersøger jeg om jeg har et servoproblem. Jeg
har ikke lagt mærke til mislyde fra subben indtil videre.

Hvis du er tilfreds er det jo bare at beholde den og nyde at se film :) Næsten alt i denne hobby bunder jo ud i personlige
præferencer, så fordi jeg ville sende den tilbage betyder det ikke at du skal gøre det.

EDIT: Jeg vil dog mene at 40hz-split på en centerkanal er alt for lavt. Der ligger meget "punch" i 40hz som er ærgeligt at gå glip
af.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

Hvis du er tilfreds er det jo bare at beholde den og nyde at se film :) Næsten alt i denne hobby bunder jo ud i personlige
præferencer, så fordi jeg ville sende den tilbage betyder det ikke at du skal gøre det.

EDIT: Jeg vil dog mene at 40hz-split på en centerkanal er alt for lavt. Der ligger meget "punch" i 40hz som er ærgeligt at gå
glip
af.

Ja jeg tror også jeg beholder den. Den 15" bas kan lave nogle gode eksplosioner .

Hmm. Jeg synes ikke jeg kan høre så meget forskel. Jeg går ud fra en antagelse om at studiet har mixet det punch der skal
være i LFE kanalen og at en højere delefrekvens udelukkende har til formål at aflaste højttaleren/forstærkeren. En del film
har effekter der bevæger sig hen over midten og jeg antager at de lyder bedst med al retningsbestemt lyd i centeren selv
hvis der ikke er optimalt punch.

Mit rationale er at lyden begynder at blive temmelig retningsbestemt over 50 Hz og min receiverindstilling springer fra 40 til
60 Hz (ellers havde jeg måske valgt noget i nærheden af 50 Hz). Desuden tænker jeg at jeg kommer op i et område der er
mere følsomt overfor en uharmonisk overgang imellem enhederne ved at dele højere - det kunne jeg i hvert fald tydeligt
høre da jeg lige testede lidt med musik. Med 40 Hz split tilføjede subben fysik uden at ændre meget på klangen. Ved 60 Hz
var der tydelig retning på subbens lyd og det ødelagde lydbilledet. Har overvejet at gå all in og sætte centeren til large da
jeg så forhåbentlig helt undgår signalbehandling på centersporet. Tror jeg skal have lidt mere erfaring med hvordan film er
mixet inden jeg finder ud af om det er en god løsning. Min center går ned til 47 Hz, -3 dB.

Det er ikke så let at teste med en rigtig film. Findes der en god gratis testskive til at indstille det. Jeg forestiller mig en lille
film med lydeffekter hvor der bliver forklaret hvordan det skal lyde og hvor man får testet de enkelte kanaler både separat
og i sammenhæng.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes