| Sendt: 17 Marts 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja.. Og nej.. Front udgangseffekten er på 90 W. Det i parantes hentyder til modstanden og en THD måling (Total Harmonic Distortion). Den burde også stå der og skulle gerne være ca. 0.01-0.07 ved 20 Hz - 20 kHz måling. S/N betyder Signal-to-Noise ration og betyder hvor god receiveren er til at sende lyd ud. Det hedder også SNR. Reglen er, jo højere tal, jo bedre. Du kunne også sige at støj-signal forholdet er 1:98 db. Det vigtigste i denne sammenhæng må siges at være udgangseffekten. Men denne oplysning er i grunden ret uinteressant, for det der betyder noget er højttalerens følsomhed. Dali's højttalere er over en bred kam kendetegnet ved at være ret følsomme. Følsomheden hentyder til hvor meget lydtryk du opnår med højttalere pr. forstærkereffekt. Jo højere, jo mindre effekt skal din forstærker give højttalerne, for at hæve lydtrykket. Hvis man har en forstærker som ikke leverer godt med effekt, er følsomme højttalere somregel det bedste. B&W er kendetegnet ved at være lidt mere sultne end Dali. Og JBL skulle være "rigtig" grumme. Men igen, det afhænger meget af hvor højt du vil spille. Sætter du en sulten B&W højttaler til og aldrig spiller højere end 1/3 lydstyrke, kan du godt få kanon lyd. Men forstærkere vil give hurtigere op, jo lavere følsomhed højttalerne har. Personligt har jeg lige købt et par Lektor 6 højttalere. De spiller fantastisk godt og for mit vedkommende, faktisk bedre end Ikon 6 MK2, som jeg synes var for spids i diskanten. Men ud og lyt.
|