Emne: afspille 5.1 i 7.1 setup? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 04 Maj 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
endnu eet af disse grundlæggende novice-spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på andre steder.. 
Jeg satte Inception med DTS-HD-lyd på i går på den nye Marantz SR6005, og stor var min overraskelse, da det for det første ikke var 7.1. My bad - jeg troede i min naivitet at al DTS-HD var lig med 7.1.. 
Men dernæst blev jeg forundret over, at min Marantz valgte de 2 side-højttalere som surround-højttalere. Jeg havde - stadig i min naivitet - troet, at 7.1 var en udvidelse af 5.1 med side-højttalere, og at de øvrige højttalere beholdt deres "status".
Er det normalt, at bag-højttalerne er de tavse enheder i et 5.1-lydspor afspillet på et 7.1-setup? Er der nogen måde jeg kan få min Marantz til at forstå, at 5.1 skal være som i gamle dage? Og vil jeg gerne det? 
mvh Lux550
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 04 Maj 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med 5.1 og 7.1 skal man selv kontrollere, står på filmene 
Her er der mulighed for at søge på 6.1, 7.1 og meget andet: http://www.blu-raystats.com/Stats/Stats.php
Det med lyd i alle højttalerne, når man benytter et 7.1 setup til en 5.1 film, afhænger rigtigt meget af surroundforstærkeren.
Lader du din surroundforstærker automatisk finde lydformat og den genkender det som 5.1, så får du ikke lyd i de ekstra højttalere.
Der skal du vælge en anden format, der kan simulere flere højttalere.
Desværre er det min erfaring, at det eneste jeg rigtigt har fået til at lyde godt, er Audysseys DSX system, der er en rigtig effektiv rumkorrektion og styring af højttalere ud over de almindelige 5.1. Det virker rigtigt godt i mit 9.2 setup.
Jeg solgte min gamle Marantz SR6004 netop af den årsag. Den kunne ikke udnytte mit daværende 7.1 setup til andet end 7.1 film - det synes jeg ikke var det værd. Et andet problem med den gamle SR6004 var også at den processorkraft ikke var stor nok til at Audyssey rumkorrektionen kunne benyttes med 7.1 HD materiale...  Så Audyssey rumkorrektion blev automatisk deaktiveret så snart jeg satte en sådan film på - og det forringer lydkvaliteten en del, når man har trimmet rummet godt til Audyssey.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Heldig Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 21 Maj 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
I 5.1 findes der ikke baghøjtaler, men side højtalere (ofte forkert kaldet bag højtalere)
Så dine "bag højtalere" aka side højtalere har deres samme status som før.
7.1 er en udvidelse med højtaler bag lytte positionen.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 21 Maj 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg i sin tid havde 7.1 med en SR8002, kunne jeg få den til at skrive 5.1 + DDES eller sådan noget.. Prøv at trykke lidt på "surround"-knappen.. Det kunne i hvert fald lade sig gøre på min 8002'er...
//Allan
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk skal man være meget opmærksom, når man går efter film med 7.1 lyd.
For af en eller anden årsag, så bliver rigtigt mange film "ødelagt" undervejs fra USA til Europa  Så 7.1 lydsporet pilles af inden vi får dem i Europa, og dermed kun har 5.1 lyd 
Man skal derfor være helt sikker på der står 7.1 på de film man vil have med 7.1 - og det har oftest betydet, for mig, at jeg må købe dem i USA og dermed region 1.
Der faktisk et andet 7.1 setup, som jeg synes er bedre end med et sæt baghøjttalere foruden sidehøjttalerne - det er front height højttalere. Min oplevelse er at man får mere ud af front height, end baghøjttalere.
Men det afhænger nu også af om man bruger monopol/dipol/tripol til side/bag. Jeg endte med 11.2 og Audyssey DSX - og det er helt suverænt. 
Surround skal ikke være nemt  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror opretter vil have svar på om man kan afspille 5,1 materiale i et 7,1 setup! Så altså bagerst højttalere, spiller det SAMME som side højttalere. Og Kan man det? Det ved jeg ikke! Andre der kan svare på det?
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Jeg tror opretter vil have svar på om man kan afspille 5,1 materiale i et 7,1 setup! Så altså bagerst højttalere, spiller det SAMME som side højttalere.
Og Kan man det? Det ved jeg ikke! Andre der kan svare på det? 
|
|
|
Det kan man vist for det meste, men som tidligere nævnt afhænger det af surround recieveren. På min Denon kan man blandt andet sætte den op til at bruge noget "matrix" hvor den mixer side/bag-kanalerne ud i de to sidste.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
NAD-Mand skrev:
Jeg tror opretter vil have svar på om man kan afspille 5,1 materiale i et 7,1 setup! Så altså bagerst højttalere, spiller det SAMME som side højttalere.
Og Kan man det? Det ved jeg ikke! Andre der kan svare på det? 
|
|
|
Det kan man vist for det meste, men som tidligere nævnt afhænger det af surround recieveren. På min Denon kan man blandt andet sætte den op til at bruge noget "matrix" hvor den mixer side/bag-kanalerne ud i de to sidste.
|
|
|
Okay. jeg har selv en marantz, og ved bagkanalerne, kan man sætte dem til at enten skal være 1 speaker, 2 speaker, eller z-speaker. Så jeg vil tro at på min egen er det Z-speaker, hvis den skal lave 5,1 materiale ud i de sidste 2 kanaler enheder. Kunne være jeg skal prøve at finde nogle gamle Højttalere, og afprøve idéen engang i næste uge!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger fuldstændig af surround-recieveren om man kan "double" signalet fra sidehøjttalerne til baghøjttalerne.
Det nemmeste for langt de fleste, er at lade surround-recieveren stå til auto (virker f.eks. glimrende på Marantz, som jeg havde før min nuværende Onkyo).
Så skifter den nemlig selv mellem DTS, Dolby Digital og stereo samt HD formaterne. Så snart man går ind og emulere et andet format, for at få flere højttalere på, så skal man selv tage stilling til hvad der passer bedst ud fra kildematerialet... Det er ikke nemt, med mindre man er surround-nørd som mig selv 
Min ubetingede anbefaling vil altid være at holde sig til 5.1 surround og kun vælge 7.1 eller højere, hvis man er forberedt på at gå op i de virkelig tunge surround-recievere, hvor Audyssey DSX, EXT32 etc. begynder. Audyssey rumkorrektionen kan nemlig manipulere med signalet så det virkelig giver en gevinst. Et sæt baghøjttalere mener jeg ikke giver det ekstra besvær det er at sætte dem op (brok fra konen etc. ).
Benyt istedet de to ekstra kanaler til at biampe dine fronter eller måske til stereo i rum nummer to, hvis man skulle kunne bruge det til noget.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det er fristende at bruge de ekstra kanaler til flere højttalere i et surround-setup, men jeg har virkeligt dårlige erfaringer med flere højttalere end 5.1, hvis man ikke har rummet til det og og en af de større surround-recievere.
Ja man kan få lyd ud af flere højttalere, men det er ikke tro mod kilden/filmen, og ofte synes jeg det lyder mere mærkeligt end godt, med helikoptere og skud, der flyver rundt i rummet uden nogen egentlig sammenhæng.
Min gamle Marantz SR5004 surround-reciever, der ellers understøtter alle HD formater, havde f.eks. den "sjove" skavank, at den ikke havde processorkraft nok til både HD 7.1 og Audyssey rumkorrektion samtidigt. Så hver gang jeg f.eks. så Rambo 4, Dark City etc., så blev rumkorrektionen slået fra og så passede volumen-niveauet ikke på flere højttalere.
En lille detalje som jeg endnu ikke har set producenter skrive i deres specifikationer; er der rent faktisk processorkraft til at alle funktionerne kan aktiveres samtidigt??!  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|