Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til 7.1 surround forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Har købt komplet KEF 7 kanals højtalersæt. THX certificeret.

3 stk KEF AV3 home THX LCR
4 stk KEF AV2 homeTHX

Subwoofer Yahama yst-sw 300.

Nypris 40.000,men købt brugt

Søger hjælp til en god surround forstærker som kan trække det og heller for stor end for småt

og gerne en med varm lyd.

Håber i vil komme med nogle seriøse bud som kan hjælpe mig.

Til top Vis uldi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af uldi

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg vil anbefalde dig at du kigger lidt på marantz, her er f.eks. en som er brugt:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=189824

Der er selvfølgelig også nyere modeller end denne.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville vælge en Nad eller Marantz, det var de to jeg havde med til sidst da jeg købte.

Mulig NAD:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/nad_t7 65hd_surround-receiver_grafit.htm

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Har selv et godt øje til Harman/ Kardon men ved ikke nok om dem.

skulle også gerne være med Hdmi.

Kom bare med flere bud og gerne noget guf til en god pris. 

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hmm ikke mange der har et godt bud. snøft

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Harman mmmmmmmm..... - Klaaaaart.....

Hvad har vi ag budget???

/ JBLfan

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

helst ikke mere ind 4000 til 6000 kr og brugt

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej.

Normalt ville jeg anbefale diverse Marantz, Denon, Onkyo etc., så snart du vil køre 5.1, men når vi taler 7.1, så har jeg generelt haft ret dårlige erfaringer med en del 7.1 surroundrecievere.

Istedet for at kigge efter mærke, synes jeg du skal kigge efter den bedst mulige måde at fordele ekstra kanaler fra 5.1 til 7.1 film/-musikmateriale. For det er her der er en kæmpeforskel.

Løsningen hedder Audyssey DSX.
http://www.audyssey.com/technology/dsx.html

Det er vigtigt at gøre sig klar at fordi man har en 7.1 surroundforstærker/reciever, så betyder det ikke en gevinst på alle film - med mindre disse er i 7.1. Udvalget er ikke så stort i 7.1 og ofte er man nødt til at importere film fra f.eks. USA, da man i Europa ikke mener at vi vil få noget ud af mere end 5.1, og derfor brutalt klipper de ekstra lydspor fra, inden vi får filmene.

For så at få en gevinst på et 7.1 anlæg med 5.1 film, så skal man bruge et værktøj, der kan dele kanalerne op og fordele signalet TROVÆRDIGT rundt i de ekstra højttalere.
Det er her at Audyssey DSX systemet er et MUST i en high-end bio med mere end 5.1 højttalere.
Det virker overbevisende godt og har en utroligt god evne til at give en kæmpe gevinst ved flere højttalere end 5.1.

I mit system startede jeg med 5.1 - opgraderede til 7.1, og er nu på 9.2 - det virker med DSX.

På min gamle Marantz SR6004 HD reciever, oplevede jeg lyden som værende "mærkelig" i mange film. Der kom lyde ud af 7.1 ekstrahøjttalerene på 5.1 film, som slet ikke var hvor de skulle være og det var ikke troværdigt.

Endnu værrer er det så at man fra Marantz side har udstyret SR6004 med for lidt processorkraft, så hvis man f.eks. ser Rambo 4, der er 7.1 og i HD lyd, så slår den Audyssey rumkorrektion fra automatisk, fordi den ikke kan trække alle 7.1 kanaler i HD OG benytte Audyssey rumkorrektion...  Dette er så ikke dokumenteret nogle steder, og jeg fik det først at vide af en Marantz-tekniker, efter at have kæmpet med det i laaaang tid.

Og endelig til min konklusion :
Find en HD reciever der har Audyssey DSX, så får du fuld udnyttelse af dit 7.1 system.

Det er vist kun surroundrecievere i den tungere klasse, der har denne funktion, men det er altså det hele værd. Jeg har prøvet både en Denon 7.1 HD reciever i kortere tid og har så haft den Marantz SR6004 i knapt 1 år, inden jeg så lyset med DSX
Svært at skrive noget specifikt om priser, men f.eks. har min Onkyo TX-NR3007 Audyssey DSX, og den bør kunne findes brugt for 7-8k i dag.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juni 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det er nogle fede højttalere du har købt!

Synes det er synd at smide dem sammen med en receiver til 4000-5000 kr dog... Så hvis du kan vente lidt og få skrabet lidt mere sammen, ville jeg anbefale dette. Jeg synes du skal se dig om efter noget Harman/Hardon og så opgradere med en effektforstærker efterhånden..

EDIT: Onkyo TX-NR3007 som der nævnes ovenfor, er også et rigtigt godt bud!

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Takker for jers bud har fået kig på den her(Harman Kardon AVR 745) men kan ikke se om den har Audyssey DSX. kan den gøre det godt nok.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Sendt: 04 Juni 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

køb denon eller marantz eller nad
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

uldi skrev:
Takker for jers bud har fået kig på den her(Harman Kardon AVR 745) men kan ikke se om den har Audyssey DSX. kan den gøre det godt nok.

Den har ikke Audyssey DSX. Hvis en surroundforstærker har det, vil det typisk stå tydeligt.

Som jeg har skrevet før, vil jeg ikke selv røre en surroundforstærker uden en DSP logaritme til at  strække 5.1 signaler ud til flere kanaler, som Audyssey DSX gør det. Mener også Lexicon har noget lignende, men så begynder det at blive virkelig dyrt at have med at gøre.

Mærket mener jeg er underordnet.

Har hørt glimrende ting fra både Denon, Marantz, Harman Kardon og Onkyo - også Emotiva.

Det hele handler for mig om måden de ekstra kanaler bliver udnyttet på, og at have et 7.1 setup, man kun får gevinst ved med 7.1 film, kan godt blive lidt kedeligt.
Prøv selv at kigge efter hvor mange 7.1 film man kan få, og hvor besværligt det kan være at finde den rigtige version af filmen, der rent faktisk har 7.1 lydsporet.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Juni 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

uldi skrev:

Den har ikke Audyssey DSX. Hvis en surroundforstærker har det, vil det typisk stå tydeligt.

Som jeg har skrevet før, vil jeg ikke selv røre en surroundforstærker uden en DSP logaritme til at  strække 5.1 signaler ud til flere kanaler, som Audyssey DSX gør det. Mener også Lexicon har noget lignende, men så begynder det at blive virkelig dyrt at have med at gøre.

AVR745, som er en af de tidligere topmodeller har Logic7 DSP algoritmerne fra Lexicon, og gør det ganske fortrinligt - altså laver 5.1 om til 7.1
  Det eneste ankepunkt man kan finde på AVR745 er manglen på HDMI og dermed de nye HD Lydformater der er på BluRay skiver - Ellers et fint køb, specielt da hvis du kan få den til 5000,- ... . Den kostede 22000 oprindeligt, men er vel da sikkert blevet handlet på tilbud fra 15k og op.

JBLfan 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
daniels skrev:

uldi skrev:

AVR745, som er en af de tidligere topmodeller har Logic7 DSP algoritmerne fra Lexicon, og gør det ganske fortrinligt - altså laver 5.1 om til 7.1
  Det eneste ankepunkt man kan finde på AVR745 er manglen på HDMI og dermed de nye HD Lydformater der er på BluRay skiver - Ellers et fint køb, specielt da hvis du kan få den til 5000,- ... . Den kostede 22000 oprindeligt, men er vel da sikkert blevet handlet på tilbud fra 15k og op.

JBLfan 

Det var netop grunden til jeg nævnte Lexicon, for jeg synes nok jeg havde set det Logic7 før, kunne bare ikke helt placere det.

Men når der netop er en DSP der behandler signaler fra 5.1 til 7.1, så vil jeg også mene den er ok.

Men uden HDMI kan du ikke dekode de nyere HD formater - jeg kan dog godt være tilbøjelig til at sige at gevinsten ved de nyere HD formater ikke er så store, som jeg oprindelig troede, da jeg søgte et surround-setup.

Så jeg tror nu også det er en glimrende løsning med den Harman Kardon.

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Har set en ONKYO TX-NR1008B 9.2 AV til 8000kr for en ny

Og en Onkyo TX-NR3007  brugt for 8000kr hvad er det beste køb her.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

uldi skrev:

Har set en ONKYO TX-NR1008B 9.2 AV til 8000kr for en ny

Og en Onkyo TX-NR3007  brugt for 8000kr hvad er det beste køb her.

Tjaa... De er begge glimrende, men mon ikke den nye model er mest interessant, fordi den er ny?

Kan ikke lige se nogle fordele ved 3007'eren i forhold til den nye, ud over mere effekt - hvilket ikke bør afgøre det her, da det er minimalt.

Jeg ville nok gå efter den nyere 1008.

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

kom gerne med nogle flere bud inden jeg køber.

Ellers tak for de bud der er komme

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

hva med en denon avr 4311 den har det hele og lidt til eller måske en rotel surround prosesor samt nogle store effekforstærkere. kom lige til at se hvilke højtaler du har og der vil jeg personligt fraråde nad men det er bare mig
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

uldi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg købet en ONKYO TX-NR1008

Men min Subwoofer Yahama yst-sw 300. er bare ikke god nok den passer ikke ind,

ellers lyder det godt, er der nogle gode bud på en god Subwoofer, som er god til både film og når der står musik på menuen i stereo. Op til ca 20.000kr max.

Min stue er 9 x 4 så et rum på 36/m2.

Har selv tænk på Dali S600 eller sunfire true sub EQ 12 brugt.

Men er lidt usikker på hvad der vil gå godt sammen med mine kef.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Dali S600 kender jeg ikke. True EQ 12 har jeg hørt flere gange, uden at være imponeret.

Hvis den må fylde lidt kan du kikke lidt på Epik Empire eller Legends.

Ellers ville Acoustic force Posidon eller Medusa have fristet mig, de er flitigt blevet demonstret på hifi messer de sidste par år, de vil gøre det godt til musik også. http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/sogeresultat.asp?Annonc etype=&Produkttype=Subwoofer&Lokalitet=&Fri =

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes