Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HiFi newb mangler receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
maethor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg har endeligt vandret ind på HiFi området, og for mig føles det lidt som en ren og skær jungle.
Jeg har fået købt mig nogle Jamo s 606 højtalere til 2000, og efter hvad jeg ved, skal jeg bare have mig en forstærker nu.
Til at starte med håbede jeg at kunne få en for maks 1000 kroner, men kan godt se at det loft nok bliver hævet til i omkring 3000 kroner desværre.

Så spørgsmålet går simpelthen på; Hvad skal jeg vælge, med et budget på 3000 (gerne lavere)?

Jeg har personligt kigget på en Onkyo TX-NR509. Den ser ud til at kunne rigtigt meget (uden at vide hvor vigtigt halvdelen af tingene er), og kan skaffes til en pris på de 3000 kroner, men der er ikke rigtigt så mange anmeldelser af den.

Jeg har mig et Sony KDL40W5500 tv, med tilhørende PS3. Derudover vil jeg gerne kunne sætte min bærbar til (har et 9600m gt med HDMI out), og har mig også en iphone som meget gerne skulle kunne sættes til (via jack stick, men også gerne via usb) Lige nu har jeg som sagt kun de to højtalere, men det kunne være fedt at den nye receiver ville være lidt fremtidssikret, så jeg også kunne udvide med noget sorroundsound i fremtiden (5.1 er vel nok)

Og det skal lige siges, at jeg er ikke decideret audiofil (endnu;), men at det må nu gerne være noget som er lidt kram, og som kan bruges i mange år endnu;)

Håber I kan hjælpe mig.

Pft. Morten:)
Til top Vis maethor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af maethor

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Onkyo TX-NRxx9 er også deres nye serier, så måske derfor der ikke er mange anmeldelser endnu.. Tror det er den rigtige
forstærker du har fundet frem til der. Ellers hvis det også skal bruges til stereomusik vil jeg anbefale dig at kigge på Marantz
surround forstærkere, som i mine ører gør det rigtig godt i stereo-mode også :)

Marantz

Dog giver Onkyo generelt god power og masser af features for pengene, men i mine ører er Marantz bare det mere
musikalske.

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

kig evt i marked, der er en brugt Marantz sr7002 til 4000,- men mon ik du kan få ham lidt ned i pris i en hurtig handel
Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

maethor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene!

@ rskriver: Kiggede lige på den MARANTZ NR1501. Den ser også rigtig god ud, og jeg vil nok også sige at musik er den vigtigste ting for mig (dog ikke sagt at film/tv ikke skal være godt), men når jeg sammenligner features på de to, er der både ethernet, iphone app, USB og flere watt i Onkyo'en (og HDMI 1.4 hvis man sku få brug for det). Mens der så på Marantiz'en er 7.1, lav profil, og efter hvad du siger, bedre stereo lyd. Det er lidt svært at sku vælge, men umiddelbart er det nogle lidt fede features der er ekstra på Onkyo'en.

@ strecker: Jeg kan helt sikkert godt se at det er fordelagtigt at gå efter noget brugt, men da jeg virkelig ikke har så meget forstand på dette område, tør jeg ikke rigtigt at gå efter det på nuværende tidspunkt. selvom der godt nok er mange ind/udgange på den sr7002

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

hey et alternativ kan være en brugt denon avr 3808 den er der masser af power i og kan spille rigtigt højt uden at det lyder anstrenge selv ved høj volume har den god kontrol og så er den fremtid sikret og har masser af tilslutnings muligheder og du har også muligheden for biamping
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

og den er til at finde brugt for ca 5000 der er en på ksb til 5500

maethor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.

Men igen, den sprænger godt nok budgettet en god del - selv brugt desværre.

Men er der nogen der har erfarringer med Onkyo, og specifikt Onkyo TX-NR509?

Derudover kan jeg få fat på en Yamaha RX-V767 til 3000,- Er der nogen der har erfaringer med den også?

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tillade mig at foreslå dig at investere dine 3000kr i en stereoforstærker, og det set ud fra et lydmæssigt synspunkt (på trods af at du overvejer surround).

Min begrundelse er at du (normalt) får meget mere lydkvalitet i en stereoforstærker i den prisklasse end når pengene skal ”fordeles” på så megen ”ny” teknologi. Mit udsagn bygger på min egen erfaring, da jeg første gang (for 7-8år siden) skiftede min gamle stereo-båndoptager ud med et sæt Jamo højtalere og en forstærker. Dengang valgte jeg en surround forstærker lidt ligesom dem du kigger på (dvs. en Sony til 3-4k). Den havde ”mange watt” og mange muligheder og med tiden var det meningen at jeg skulle udvide til surround, hvilket bare aldrig skete.

Da jeg for et stykke tid siden skiftede min gamle Sony ud med en stereoforstærker blev lydkvaliteten løftet MANGE trin. Der er selvfølgelig sket meget med teknologien siden, men efter min mening skal man give væsentlig mere end 3k for en surround forstærker for at den kommer i nærheden af en stereoforstærker (lydmæssigt).

Siden hen har jeg fundet ud af at jeg normalt ikke er til surround, fordi der i de fleste hjem ikke er mere end 1-3 gode pladser for lyden (når man ser film), resten af stederne får man et skævt lydbillede. De få steder hvor jeg virkelig bliver imponeret over surround er i hjem hvor der er brugt en hel del penge på udstyr og selv her bryder jeg mig ikke om at hører musik i andet end stereo. Men det er selvfølgelig smag og behag!

Kig evt. denne test:

http://elektronik.guide.dk/Forst%C3%A6rker/Marantz/Brugerven lighed/Kvalitet/Hjemme/Test_Syv_prisrimelige_stereoforst%C3% A6rkere_1988586

VH Søren

Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

maethor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Søren, og det lyder som et interessant forslag! (Nu blev valget dobbelt så svært at tage )

Grunden til jeg til at starte med valgte at det skulle være en AV receiver, var egentligt at den også kan afspille lyden fra fjernsynet, og de film jeg ville se. Som jeg forstår det lige nu, kan stereo receivers også det, men signalet er analogt, og derfor tænker jeg at kvaliteten der så dropper?

Jeg kunne også godt forestille mig at stereo receivere er bedre end AV receivere, men er forskellen virkelig så stor, at det kan retfærdiggøre forskellen på hvor mange features du får ekstra på en AV receiver?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

En marantz som min kan du finde brugt på DBA til under 3000 :)
Den kan ikke spille tordende højt. Men stereogengivelsen er ganske fint. Bedre end min lidt ældre NAD T742. + Du får nogle fede Features med, så som rumkorrektion (bedst at gøre det manuelt, men nogle er tilfredse med auto), HDMI 1,3 DTS-HD /Dolby True-HD surroundformater, En masse Prologic surroundmodes, lækkert design, osv. Du kan kigge forbi min tråd nede i linket og kigge på sidste side, der er lidt billeder af marantz'en.

God Jagt!

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

maethor skrev:
Tak for svaret Søren, og det lyder som et interessant forslag! (Nu blev valget dobbelt så svært at tage )

Grunden til jeg til at starte med valgte at det skulle være en AV receiver, var egentligt at den også kan afspille lyden fra fjernsynet, og de film jeg ville se. Som jeg forstår det lige nu, kan stereo receivers også det, men signalet er analogt, og derfor tænker jeg at kvaliteten der så dropper?

Jeg kunne også godt forestille mig at stereo receivere er bedre end AV receivere, men er forskellen virkelig så stor, at det kan retfærdiggøre forskellen på hvor mange features du får ekstra på en AV receiver?

Jeg har før kørt det analoge signal fra tv'et og dvd'en over i min forstærker når jeg skulle se film og det løfter filmoplevelsen ubeskriveligt. Jeg har ikke hørt/lyttet til de AV receiver du nævner så skal ikke kunne udtale mig om de ville kunne gøre det bedre (men jeg tvivler... afhænger selvfølgelig af dit tv, dvd mm.). Jeg kan berette om en oplevelse jeg havde i en elektronikforretning, hvor jeg overhørte en demo af en surround forstærker; En mand og kvinde var ude og se på nyt musikanlæg og sælgeren satte de valgte højttalere (her et sæt jamo) sammen med den valgte forstærker (som jeg ikke husker) hvorefter "Für Elise" blev sat på - Jeg er sikker på at Ludwig van Beethoven vendte sig i sin gav af skam. Det lød mildest talt frygteligt..... Men da manden og kvinden lod til at være tilfredse lod jeg som ingen ting (det skal siges at jeg var der med min bror og vi var begge enige om at det lød rædselsfuldt). Det jeg forsøger at sige er, at du er nødt til at ud og lytte dig frem, når du har fået inspiration fra dette forum. Lyd er subjektivt og det kan være du slet ikke har samme opfattelse af lydkvalitet som jeg har! MIN egen holdning er dog at en stereoforstærker ligger flere klasser over en surround forstærker i lydkvalitet (i dette prisleje)

Skulle jeg vælge ville jeg anskaffe mig en stereoforstærker (så længe vi snakker om den prisklasse). Når jeg så havde lidt flere penge ville jeg anskaffe mig en DAC, som tv, dvd osv kan tilsluttes. En rimelig DAC er idag ved at være godt nede i pris. Denne løsning kræver dog at du (som jeg selv) ikke mener du har/får brug for surround....

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en Marantz surround forstærker i stereo kun til musik til hverdag, og jeg mangler ikke noget mine tidligere
stereoforstærkere har kunne gøre bedre. (Roksan ka-1, Harman Kardon hk 980 m.fl.)

maethor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Ja okay det bliver sværere og sværere at vælge, da der vidst er lidt modstridende meninger
På den ene side er der masser af fede features på den Onkyo TX-NR509 (eller på av receivers generelt), men hvis lyden bliver meget bedre på en
stereoforstærker (som sagtens kan tilsluttes tv og mini jack), så er det nok at foretrække...

Men som du siger søren, er det nok smartest at gå ned og høre selv i en butik. Dog for 3000 kr får man nok ikke så meget receiver for pengene i
en fysisk butik desværre.

Er der andre der har meninger om av receivers vs. Stereoreceivers?

Ps. Tak for svarene allesammen. Sætter stor pris på I tager jer tid til at hjælpe en nybegynder!

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Modstridende meninger er hverdagsføde i hifi-verdenen. Én af grundene til at hifi kan være en livslang hobby :)

Kender ikke dine højttalere, men at lyden bliver meget bedre i en stereoforsærker begrænses også af valgte højttalere :)

Og er det ikke bare nemmere med HDMI kabler? hehe

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Som "rskriver" nævner, så er det meget normalt at der er modstridende meninger om det meste indenfor HIFI. Jeg er dog enig med "rskriver" i at højtalerne har betydning for hvor meget lydkvaliteten øges. Gennem mine gamle Jamo til 3-4k kunne jeg dog sagtens høre forskel. Jeg har dog hverken prøvet de højtalerer eller den Onkyo du snakker om og kan derfor ikke sige hvordan det spiller sammen (eller i forhold til en stereoforstærker).
Du kan sagtens afsøge markedet ved at tage ud i forskellige butikker og lytte dig frem (mener at de har både den forstærker og de højtaler du nævner i elgiganten.. jeg har dog ikke undersøgt det...). I de fleste HiFi butikker har de både stereo- og surroundforstærker i prisklasser der passer til dit budget, og hvis du spørger pænt kan du sikkert låne en med hjem og prøve den af. Sidstnævnte anbefaler jeg dig at gøre, så du hører lyden i DIT rum, med din musik/film og med DIT udstyr. Kan du så ikke hører en forskel på to forskellige forstærker kan du lige så godt vælge den med flest andre muligheder.
Såfremt du finder en god forstærker, men som er for dyr i butikken kan du bestille over nettet (mange fysiske butikker har internet-rabat på flere af deres varer).

maethor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Ideelt set burde jeg nok tage ind til en fysisk butik og lytte mig frem. Det vil jeg give dig ret i!
Jeg er dog efterhånden ved at blive lidt utålmodig, da jeg har mine højtalere jeg ikke kan bruge endnu;)
Derfor vil jeg prøve mig en onkyo tx-nr509 (selv om det måske ikke er helt velovervejet)

Men skal jeg købe den i danmark til 3000 kroner eller i tyskland til omkring 320€ (hos en random forhandler over nettet)?

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Juni 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

der er også en denon pma 1500 til ca 3000kr inde på ksb det er en god stereo forstærker ellers er der en avr 3806 til lidt under 3 kilo mener jeg det var. men der er også en del andre feks marantz de laver også nogle super nogen men det er også et datter selskab af denon men lyder er meget forskelligt syntes jeg men det er jo igen ens egen smag hva man bedst kan lide. onkyo kender jeg ikke det store til har kun hørt en gammel integra a mener jeg den hed og den var også meget god

thingie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Juni 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

ellers kig på en Harman Kardon HK3490 den har både digital coax og optisk indgang og den er jeg personlig godt tilfreds med, jeg har spændt den for et sæt Dynaudioer, der er en på køb og salg lige nu til 1700
Til top Vis thingie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thingie

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juni 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

den kender jeg ik men har ikke det vilde kendskab til harman kardon andet end man kan få noget tilsvarende til et mindre beløb ved feks marantz eller denon og nad der får man mere for pengene og de plejer også at være mere strøm stærke men det er jo en smagssag ik noget dårligt om harman kardon

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Juni 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hvad med at købe en lidt ældre Harman Kardon fx. en H&K AVR 8500 og køre optisk ud fra din PS3 og HDMI ind i TV, det må kunne lade sig gøre?

Har ikke meget erfaring med PC der sættes til TV, men mon ikke man kunne køre coaxial eller optisk ind i recieveren og igen køre med HDMI ind i TV?

Skal til at ud af døren. Bare et par forslag. Der må være nogle der har afprøvet det. Der kan sparke lidt info omkring det.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes