Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Fra thule til nutiden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vedberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har længe glædet mig over lyden fra min Thule IA60B stereoforstærker og tilhørende DVA150B.
De spiller sammen med et sæt Avance Dana 630 AV højttalere og en aktiv Sub i samme serie. Et rigtigt godt match (var vist
også noget med at Anders Thule og Poul Rossing arbejdede en del sammen??)
Nu ville jeg så gerne tilføje nogle baghøjttalere, en center og skifte forstærker og DVD ud med noget tidssvarende.
Jeg har startet med at købe en brugt Arcam AVR200 og sat den til DVA'en. det lyder bare ikke så godt som min gamle thule
:-(
Så er planen at købe noget helt andet.
Brugt, så jeg kan være med prismæssigt. Stereo skal vægtes meget højt og lydkvaliteten skal være som jeg er vandt til der.
Umiddelbart har jeg kig på en Denon avr3808 reciever og en Denon 2500bt Blu-Ray.
Nu kommer spørgsmålet: Hvilken lyd kan jeg regne med fra Denon sættet, sammen lignet med Thule?
Noget må der jo være sket de sidste 10-15år???
Er der nogen der har erfaring med de to mærker i sammenligning?
Til top Vis Vedberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vedberg

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hej Vedberg.

Jeg kan ikke lige svare præcist på dit spørgsmål. Men vil dog indskyde at hvis du ikke helt var tilfreds med lyden i Arcam, så skal du nok ikke forvente bedre fra en Denon 3808.
Jeg har selv haft en AVR200 og synes den alle dage har kunnet spille fra "de andre" mærker i samme størrelse, samt flere andre i en højere prisklasse end AVR200 selv.

Blot ment som input til at hjælpe dig på vej.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke rigtigt noget om Thule eller sourround, men faldt over:

Vedberg skrev:
Nu kommer spørgsmålet: Hvilken lyd kan jeg regne med fra Denon sættet, sammen lignet med Thule?
Noget må der jo være sket de sidste 10-15år???

Jeg tror egentlig ikke der er sket ret meget de sidste 10-15 år. Der sker naturligvis en vis udvikling, nyere modeller er en anelse bedre end de gamle, men nogen større revolution er der ikke sket. Så en 15 år gammel forstærker til 10.000 kan i mange tilfælde godt spille op med en ny til samme pris.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Den er lidt svær den der, da Thule fra dengang havde en lettere speciel lyd.

Men Denon ville jeg nok hoppe udenom og måske kigge efter noget Harman Kardon i den større ende.

Det er jeg sikker på ville være et godt match til dine højttalere.

Men du skriver; Lød ikke så godt som min gamle Thule.
Hvad mener du mere præcist ? Var det for mørkt, lyst, tamt eller ?
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

damkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juni 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan lige så godt afsløre det med det samme.
Surround lyder bare ikke så godt til musik som et dedikeret stereo setup.
Jeg tror, at det er en kombination af at den altid konverterer signalet til digitalt og tilbage + alt for mange kredsløb.

Den i mine øjne optimale løsning, er at have en stereo forstærker med passthrough (tror også det hedder processor
gennemgang, eller noget i den retning). På den måde kan forstærkeren virke som effekttrin for surround forstærkeren og
som alm. forstærker til musik brug.
Efter det gode råd herinde valgte jeg selv den retning og har en Thule IA75B med den mulighed.
Det virker rigtigt godt. Sjovt nok, så gav det også et løft i min surround. 2x70 Thule watt er altså mere end 120 surround
watt (eller hvor meget det nu er min surround receiver yder)
Der er ikke voldsomt mange forstærkere der har denne mulighed, men der findes en side med oversigt over en hel del af
dem - hvis du syntes det er interessant, så skal jeg finde den til dig.

Hvis du er vant til et stereo anlæg og går op i lydkvaliteten, så tvivler jeg på, at du finder ro i et rent surround setup...

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel

Vedberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svarene.
Nu bliver jeg da noget i tvivl om hvad jeg vil igang med... Er ellers igang med at sælge thule grejet... Bantan : Lyden i
Arcam'en ligner faktisk meget den jeg havde i min Thule stereo. men den er ligesom ikke halt så præcis. bassen lidt mere
ulden og vokalerne bliver lidt mere kazooagtigt skarpe... (jeg er ikke skrap på fagsproget.)
Damkel: Jeg havde selv et bud på at finde en af Thules integrerede surround forstærkere som ia100s eller ia350b.
jeg har lige nu en PR250B surround forforstærker stående som så, kan jeg forstå, kunne kobles på en ia75b... eller større eller
jeg kunne ofre kronerne på at få ordnet min defekte PA350B (købt defekt) som engang var min plan.
tænkte bare at udviklingen nok havde overhalet et klassisk setup... med mere en HDMI stik og HD processing...

Vedberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Endte med at afhænde alt mit Thule grej, plus Arcam tingen og købe et sæt brugt Rotel RSX-1056 og RDV-1050.
Lyder ret pænt. og er ret pænt. (WAF)
Så melder behovet sig dog for lidt mere effekt så jeg kigger efter en RBM-1075... Så kører den igen... rode med kabler og
indstillinger og.... herligt!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes